Inspiration till tiden efter bebisen kommit

För er som känner mig sen tidigare, älskar jag att träna. Redan som 15-åring började jag träna på gruppass (bodypump och ibland spinning). Jag trivdes storartat eftersom jag gjorde av med energi som besvärade mig. 

Under de senaste 17 åren har träningen stundvis varit en stor del av mitt liv. Gruppass, styrketräning, simning, promenader och allt vad jag kommit åt. Träningen har kommit och gått i omgångar - ibland har man stått utan jobb och behövt prioritera bort träningskort, ibland har man skadat sig som gjort att det tagit lång tid att ta sig tillbaka. 

För tre år sen började jag med kosten LCHF. Detta funkade utmärkt och jag kunde faktiskt se att de va ett sätt att äta för mig och resten av mitt liv. Självklart skulle jag göra förändringar, när jag nått mina mål kunde jag börja lägga till lite mer kolhydrater så man ändå kunde unna sig grejer ibland. Förra året började jag äntligen kombinera kost och träning. Det första året med LCHF satsade jag bara på kosten. År två skulle jag lägga till träning men var utan jobb. Så först år tre blev det äntligen träning. 

Men 2020 var kanske inte det bästa året. Världen drabbades av covid. Fick folk höra att man gick till gymmet blev man ju i princip hatad. Men mycket promenader och en del styrketräning lyckades jag då in under våren. 

Jag började köpa hem kosttillskott från svenskt kosttillskott och jag seriöst älskar deras produkter! Jag tränade så pass mycket (dels ett fysiskt tungt jobb för hela kroppen, promenader ett par dagar i veckan samt styrketräning på gymmet) så jag behövde helt enkelt lägga till mer protein i mitt liv, samt ersätta några av måltiderna med shakes eftersom jag blev konstant hungrig och att äta för mycket gör ju inte träningen särskilt effektiv. 

Men sen hände det - vi bestämde oss för att bli gravida! Och gravida blev vi. Jag hade en dröm, en plan om att träna så länge som möjligt, ta några promenader i veckan och njuta av graviditeten. Vad hände? Ja redan fel veckor efter vi kom underfund med stånkat var gravid, fick jag foglossningar. Min sömn spårade ur totalt och likaså matintaget. Illamående var en del av vardagen. Jag grät. Närmast var gravid för 10 år sen hade jag i princip inga besvär, framför allt om man jämför med nu. Jag promenerade till jobbet, jag kunde gå till affären, jag mådde nästan aldrig illa och så vidare. Jag gick upp 7,5 kg den gången. Vid denna graviditet slutade jag titta på vikten nötning ökat 25kg..

Okej, det jag har gått upp beror inte bara på att jag är gravid. Man får tänka på att all träning försvann nästan direkt på grund av foglossningen. Likaså de tunga lyften på jobbet. På grund av sömnbristen blev det inte tal om promenader. Jag jobbade, sov i omgångar, grät och började om igen. 

Nu när vi faktiskt kan se målgången, jag menar inom sex veckor (om vi räknar med tre veckor efter beräknat datum) borde vi ha vår bebis i famnen, och jag kan börja fundera på hur jag ska lyckas gå ner allting igen. Vad kan jag förbereda redan nu? Vad behöver jag tänka på? Mina planer går ungefär så här:

1. Nu när Lucas är tillbaka i skolan är det dags att förbereda lunchlådor till mig själv. 

2. Bättre frukostar och mellanmål. För tillfället ska det gå fort med frukost eftersom jag alltid är vrålhungrig. 

3. Jag säger inte att jag dagen efter förlossningen ska ta mig en promenad på fem km, men börja litet så bebis kan sova i vagnen. Men beroende på mina fogar och hur de läker, så slankat inom max tre månader orka med att gå hälsans stig igen. Tre månader låter kanske länge, men allt handlar om hur bebis är som person samt hur mina fogar mår som sagt. 

4. Vilket gym ska jag börja på när jag väl drar igång igen? Jag har tre gym inom fem minuters avstånd på cykel. Ett av dem var det jag gick till i flera år, det andra var det jag använde mig av förra året och det tredje har jag aldrig varit vid. Det tredje gymmet utstrålar fel signaler för mig - det är glatt och hurtigt, jag vill ha brutalt och tungt. 

5. Hur ska vardagen anpassas för att det ska gå att kombinera mammaledigheten med ett aktivt träningsliv? Jag har aldrig haft det så innan så det ska bli enormt spännande! 

Hur har ni lagt upp er träning? Kost? Vad funkar för er?

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Imorgon fast tre dagar senare

Stökigt bord

En drömtisdag