Veckomeny


Jag blev så rastlös i eftermiddag. Jag har ju en tendens att bli det och idag smällde det till. Jag trodde ändå inte att jag skulle bli det eftersom vi hade besök igår och för att jag tränade, men ack vad fel jag hade. Rastlösheten blev total trots att jag skottade så till slut ringde jag Emelie och när hon väl ringde tillbaka åkte vi på en mindre shoppingrunda. Vi tog bilen till Rusta och Öob, men där hittade jag ingenting. Jag behöver egentligen inte handla något, det är bara kul att komma ut och inspireras av. Det fanns dock en liten grej jag ville ha, nämligen en meny för veckan. Alltså jag vill kunna skriva upp vad vi ska äta varje dag, så vi vet vad vi behöver ta upp ur frysen eller vad vi behöver handla. Dessutom blir det rörigt när jag tränar och det är många gånger Jonas ska laga maten just för att jag tränar när vi äter middag. Så då måste vi planera något som vi alla kan äta men som Jonas kan laga. Det räcker inte med att jag äter bara makaroner och korv efter träningen, jag behöver ha mer protein. Så nu ska vi se vad vi kan hitta på som kommer funka för oss alla.

Schemat just nu ser i alla fall ut som så att jag tränar fyra gånger i veckan och alla är i samband med middagen, men två av dessa pass är när vi ska äta så då måste Jonas laga mat. De två andra dagarna äter vi middag innan min träning och då kan jag istället äta lite mer kolhydrater och så tar jag en proteinshake när jag kommer hem. Så ska vi testa det nu ett tag så får vi se om det räcker eller om jag behöver förändra något annat. 

Jag hittade den här menyplaneraren på Dollarstore. Det var inte den jag hade tänkt mig men den blir nog faktiskt väldigt bra. Nu har jag ju inte skrivit något på bilden men nu efteråt har jag faktiskt planerat nästa veckas mat efter vad vi har hemma och det går även få rum med dubbelt så jag kan skriva alternativ till lunchen för oss som äter det. Till höger finns en shoppinglista där jag direkt kan skriva upp det som behövs till just middagarna. Jag kan såklart skriva upp annat här men eftersom allting ändå kommer läggas in i telefonen innan jag handlar, kommer jag ha allt annat inlagt där direkt. 

Vi avslutade vår lilla runda med att stanna vid Lidl. Jag börjar gilla den butiken mer och mer nu när jag varit inne ett par gånger. Tror det handlar om att jag numera hittar var sakerna finns någonstans. De hade i alla fall billig gurka, paprika och keso så det köpte jag. Tänkte att jag och Gabriel ska äta kesoplättar någon dag nu i veckan till lunch. Jag ska dessutom engagera mig i att göra mat till Mikael så vi slipper handla så mycket burkar. Jag har varit riktigt lat med det för honom så nu ska jag verkligen engagera mig, förhoppningsvis hinner jag med detta lite imorgon. Det är ju egentligen inte avancerat, men det är att man ska hinna med det när barnen vill aktiveras. 

Lagar ni mat till era småbarn eller köper ni bara burkmat? Planerar ni en matsedel för hela veckan eller låter ni suget bestämma dag för dag? 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Imorgon fast tre dagar senare

Stökigt bord

En drömtisdag