Lite mardrömsvecka ändå men grabbarna är söta

Kommer ni ihåg i förra inlägget att det var en drömtisdag? Well, resten av veckan har ju varit kaos helt enkelt. I onsdags vakande jag och kunde inte röra huvudet. Jag har alltså fått nackspärr. Först idag har jag kunnat röra huvudet nästan normalt utan större smärtor. Så träningen i torsdags och i fredags har blivit avbokade på grund av detta. Så varje eftermiddag har jag fått vila mig när Jonas klivit upp, för att jag varit så trött av att inte kunnat röra på huvudet och ändå varit tvungen att ta hand om småttingarna. 

Men vi har kunnat göra lite grejer varje dag ändå, förutom onsdag. I torsdags följde min mor med mig till Bäckseda. Svenska kyrkan har ett koncept som heter "stora och små" eller om det är "små och stora". Hur som helst, ett koncept som går ut på att föräldrar kan komma med deras barn mellan 0-5 år tror jag, och så är det lite pyssel, umgänge, fika och sångstund. Eftersom jag inte varit på detta innan, och min smärta i nacken, ville jag ha med mor så jag visste hur jag ska hantera allt med två barn och så vidare. Men det gick bra, och vi kommer absolut gå dit igen. Vi stannade inte så länge för att Mikael blev trött så nästa gång tar vi med vagnen så blir det säkert kanonbra. Mikael spenderade det mesta av tiden med att ligga i myspölen men lite satt han upp också. 

Gabriel var först väldigt osäker på detta nya ställe. Han har varit där en gång innan. Vi hyrde församlingsgården när vi döpte Mikael. Men just detta rum har Gabriel inte varit i. Så han tog några trevande steg, höll sig i ett område, vidgade lite med fler steg, gick tillbaka till första området. Sen vågade han gå runt bordet och sen var det fullt ös. Han släppte allt, men var väldigt blyg med att röra vid leksakerna. Blev lite lättar för honom när vi tog fram dom åt honom. 

Men så hände det tråkiga: det är en trappa upp till dörren och för att undvika att trilla, valde vi att ta rampen för Gabriels skull. Han hade inga problem med att bestiga denna ramp men när vi skulle gå hem, ja då föll han. Han traskade iväg självsäkert utan att veta att lutningen neråt ger en lite extra skjuts, mormor visste inte att han inte klarar av nedåtgående lutning och jag hade fullt upp med att bära Mikael och ha hon i nacken och stänga ytterdörren. Så Gabriel gick iväg själv, sen gick det fortare och han började skrika och sen föll han. Här är resultatet - en blå kind. Det blev även en liten fläskläpp samt blodig näsa. Ett finger blev lite blått också eftersom det hamnade i gallret, men han mår jättebra. Inga tänder blev utslagna eller trasiga och han lugnade sig i samma sekund som jag plockade upp honom. 

I fredags vakande Gabriel snorig så det blev ingen tur till öppna förskolan. Istället blev det lite promenader och sådant. Här är promenaden jag tog med grabbarna på morgonen. Eller ja förmiddagen rättare sagt. Jag gick bara till stan, kollade efter lite kläder till grabbarna och sen gick jag hem igen. Mikael somnade i vagnen och Gabriel fick lunch. Det har blivit så några förmiddagar, blev ju så i tisdags också när vi gick till öppna förskolan. Så det bästa är nog om jag går ut på en promenad runt kl 10 så Mikael får somna i vagnen helt enkelt. Dagarna är lättare nu när Mikael sover en gång på förmiddagen och sen en gång under eftermiddagen. Det blir dock tuffare för en annan eftersom det brukar bli att Mikael vaknar när Gabriel ska lägga sig, och sen vaknar Gabriel när Mikael lägger sig. Så jag får inte vila en enda gång under dagen. Fast det är ju bara när barnen är små som man kan göra det, i annat fall så jobbar jag ju så man ska ju absolut inte klaga. Tvärtom borde jag se detta som en mjukstart inför kommande tider när man aldrig får vila på förmiddagen. Men det är den här veckan när nacken inte varit okej som det varit lite tufft. Nu när Mikael sover två gånger så blir det ju lättare för en annan, så jag tror jag ska sluta gnälla och njuta av att först få egentid med Gabriel och sen egentid med Mikael för att sen få egentid med Gabriel igen. Det är ju faktiskt väldigt mysigt!

Jag körde Lucas till Stenberga och i vanlig ordning tittade vi på "På spåret". Det blev till att handla lite snabbt efter den körning då vi behövde lite mer grönsaker till tacosen. Och efter det tog vi faktiskt ännu en promenad tillsammans Jonas och jag, eftersom vi hade slut på dricka. Jag vill gärna ha cola zero till helgen så vi vandrade bort till Willys och passade på att även köpa bananer. Hem så satte vi oss på golvet medan barnen busade. Mikael håller på att försöka knäcka koden vad gäller att stå på alla fyra, dock vet jag inte om han vill stå på knä eller på fötter. Roligt är det i alla fall att se hur han kämpar och idag (lördag) har han nästan tagit sig upp på knän och händer. Kanske kryper han snart iväg här hemma? Bilden till vänster är tagen igår, fredag och bilden ovan är tagen idag, lördag. Ni ser att det är en dörr i bakgrunden? Dit tog han sig efter bilden är tagen. Han backar för det mesta, men det är svårt att förklara hur. Han är söt i alla fall och lyckas med det mesta. 

Efter busandet på golvet fick grabbarna bada. Första gången de satt tillsammans i badkaret och första gången för Mikael att ens vara omringad av så mycket vatten! Han har ju bara suttit i badbaljan tidigare. Detta gick i alla fall bra, Mikael behöver stöd av oss i ryggen såklart men nu kan vi nog ställa undan hans lilla badbalja och istället bada båda grabbarna i badkaret. Känns som det kommer bli smidigare, i alla fall snart. 

Och ännu en liten rutin vi har fått in - jag har lagt Mikael och Jonas har lagt Gabriel. Så Jonas fixar med kvällsmaten till Gabriel och jag kliver upp en våning med Mikael och ger honom en flaska. Här på bilden är han klar med sin flaska och gosar in sig i sin giraff. Han sover redan i princip, men hur gulligt? Jag älskar när barnen blir fästa vid sina små snuttisar, Lucas har faktiskt kvar sina tre som han hade. Han hade samma princip som Mikael här - fast han hade den blå musen. Jag köpte tre stycken så jag kunde ha en liggandes på förskolan och en hemma. Den tredje var reserven när någon behövde tvättas. Så är det tänkt här med sen, så Mikael har redan två giraffer och Gabriel har två kossor. Så en att ha i sängen och den andra är reserv för när den första ska tvättas. Mikael har med sin andra ibland i vagnen medan Gabriel har den och leker med. 

Sist men inte minst vill jag bjuda på denna ursköna bild på Gabriel. Jag gjorde hemmagjord pastasås och makaroner i veckan. Hur gullig är han inte på denna bild när han trycker in maten i munnen med händerna? Jag tar i alla fall detta som ett bra betyg på min matlagning, gör inte ni det också? 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Imorgon fast tre dagar senare

Stökigt bord

En drömtisdag