Röntgen och renoveringstankar

 Idag var det dags - röntga lungorna. Jag var på en läkartid jag fick hos min vårdcentral i mellandagarna. Då bestämdes det att jag skulle få röntga min bröstkorg med kontrastmedel. Detta var inget jag gjort tidigare så det är ju ett steg framåt i att finna ut vad det är som gör att jag hela tiden hostar.

För er som inte vet, man börjar med att lämna ett blodprov. Det är för att få veta hur bra ens njurar mår. Eftersom man ska få kontrastmedel i blodet, behöver njurarna fungera bra eftersom det är de som ser till att blodet blir fritt från medlet efteråt. Mina prover såg bra ut så det var bara att tuta och köra. 

Den här röntgen gjordes för min del i Nässjö. Mor följde med mig medan Jonas var hemma med grabbarna. Det gick snabbt tills det blev min tur och det var så smidigt! Jag fick träffa en sköterska som var helt suverän. Han förklarade hur pedagogiskt som helst vad som skulle hända. Först skulle jag lägga mig på britsen till själva röntgenmaskinen. Där sen skulle han sätta en ven i valfri arm. Vidare förklarade han hur själva röntgen gick till. Jag skulle alltså åka fram och tillbaka i en stor cirkel. Där togs bilder runt hela min kropp, först utan kontrast, sen med kontrast. Så när de första bilderna var tagna, vilket gick jättefort, kom denna sköterska tillbaka, förklarade att kontrasten sprutades in och sen var det dags för de sista bilderna. 

Att få kontrast var en speciell känsla. Först kunde man bli varm i kroppen och sen kunde de kännas som att man kissade ner sig. Så när han att han sprutade in kontrasten väntade jag på värmen. Men jag fick ingen reaktion på det, däremot trodde jag verkligen att jag kissade ner mig! Jösses så läskigt det var! Men det var ju som sagt kontrasten och det var ja en annorlunda känsla helt enkelt. 

Denna röntgen gick fort. Från det att jag gick in i hytten för att byta om, till det att jag kom ut i mina vanliga kläder igen, tog det ungefär 20 minuter, om ens det. 

Mor och jag körde sedan till Subway och köpte mackor och sen gick vi in på Mio möbler innan vi åkte hem igen. Jag såg flera snygga lampor jag blev sugen på, men det är så dumt att köpa det nu när vi inte kommit vidare med vår renovering. Och på tal om renovering - jag har börjat fundera lite. Som ni vet har vi just nu inte råd att renovera helt och hållet. Vi måste spara pengarna i dessa tider. Vi klarar oss, oroa er inte för det, men det är ju onödigt att lägga de stora summorna på renovering just nu, när vi inte vet vad som kommer hända framöver. Kommer vi behöva pengarna till elräkningar? Kommer priserna på mat öka ännu mer? Det är inte värt att chansa och sen stå och inte ha en buffert för sådana saker. Så istället för att lägga massor av pengar på detta, blir det att budgetrenovera. 

Jag ska börja måla våra lister i sovrummet, samt runt våra fönster och balkongdörren. När detta är gjort ska vi bestämma vad vi ska ha för färg på väggarna. Jag vill ha mörka färger, så som man ska ha det i ett sovrum. Troligtvis blir det mörkgrönt, men inte helt bestämt ännu. Jag hade gärna haft en nyans på väggarna, sen hade det varit roligt att ha en mörkare nyans i snedtaket. Men vi får se. När jag målat klart, ska vi hitta nya lampor, samt nya stjärnor/stakar till julen. Sen är vårt sovrum klart i vår budgetrenovering. 

Nästa steg jag vill göra är att måla om vardagsrummet. Men det blir definitivt inte denna vår, kanske i sommar eller till hösten. Jonas är med på att jag gör det, men vi vet inte vad vi ska ha för färg. Det är lite komplext eftersom det blir ganska mörkt. Det kommer absolut in solljus, men på ena sidan har vi en balkong som skymmer lite, och på andra sidan har vi en större altan som skymmer, så vi får inte in solljus helt och det påverkar absolut vilken färg vi ska ha. Sen har vi ju mer möbler i vardagsrummet som vi ska anpassa oss till, så det är lite mer tankeverksamhet helt enkelt. 

Jag vill dessutom verkligen måla om vår hall högst upp. Nu när det blev så fint med den nya byrån och våra fotografier och det, vill jag väldigt gärna måla om där också. Men det är ett ännu senare projekt, så det är inget att ens tänka tanken på just nu. 

Hur tänker ni andra nu i dessa tider? Lägger ni pengarna på hög, eller fortsätter ni lite som tidigare? Jag försöker få Jonas att tänka lite på hur mycket vi spenderar, men han ser inte riktigt på det som jag. Men förhoppningsvis gör han det snart. Vårt matkonto är till exempel på tok för högt! Ja vi har två blöjbarn och ett av barnen dricker välling samt äter inte allt jag lagar ännu, så det drar ju upp priset lite. Men det är ändå på tok för högt så det ska verkligen bantas ner nu. Jag märker ju redan att jag handlar betydligt mycket mindre när jag skriver upp matlistor varje vecka och planerar inköpen mycket bättre. Nu ska jag bara få Jonas att förstå det också, tack vare honom var vi på maxi både torsdag, fredag, lördag och söndag...


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Imorgon fast tre dagar senare

Stökigt bord

En drömtisdag