Söndagsångest på en helt annan nivå

 Idag är det söndag och jag har ångest för första gången på evigheter. Hur kan jag ha ångest? Jag ska inte till något arbete. Jag kan göra vad jag vill, behöver inte stressa eller liknande. Men jag har ångest över att Jonas har nya arbetstider. För en tid framöver ska Jonas jobba tvåskift och detta är verkligen något helt nytt. När vi flyttade ihop jobbade jag tvåskift och det blev kaos med Lucas. När jag jobbade eftermiddag var han odräglig mot Jonas. Och detta fick jag ju inte veta förrän långt senare så det var kaos ett bra tag. 

Så min ångest är total just nu. Hur ska det gå denna tid när Jonas ska jobba tvåskift? På måndag åker han runt 12.30, hur funkar det? Han behöver kanske sova lite längre på morgonen så hur ska jag fixa frukost till tre barn? En som ska matas, en som kan äta själv men med övervakning och en som inte vill äta vad som helst. Jonas har ju hjälpt till (läs tagit det mesta) den senaste tiden eftersom jag inte sovit på nätterna. Nästa steg är maten, Jonas behöver ju äta innan han åker till jobbet, hur ska jag hinna laga mat? Visst jag kommer ju köra på enkla saker, inga långkok eller sådana saker, men tanken är ju att jag minst tre dagar i veckan ska vara med barnen på öppna förskola och stora & små, hur ska man hinna? 

När Jonas sen har åkt, hur ska jag göra då? Jag är ensam hemma med de två små från ca 12.30 till 23.30. Under denna tid ska de ha mellanmål, middag och kvällsmat. De ska läggas och vissa kvällar ska de bada. Utöver smågrabbarna är ju såklart Lucas hemma också. Jag vet att det är många som har det så här, finns förhållanden där båda jobbar skift och springer förbi varandra i dörren. Jag vet att det finns dom som jobbar andra skift och ändå får dagarna att gå ihop. Men nu är detta en helt ny värld för mig och jag vet inte hur jag göra. Lucas behöver aktiveras och ska han bara sitta och spela tv-spel så kommer han driva mig till vansinne. Gabriel behöver aktiveras för han har så mycket energi nu och vill hela tiden ha något att göra. Mikael utforskar så mycket nu, han har inte lärt sig att ta sig från mage till rygg än, och det känns som att han inte tänker lära sig det på ett tag till, men han är sjukt sugen på att förflytta sig och blir så arg när han inte kan ta sig dit han vill. Han försöker också ta sig upp på alla fyra, så han är kommer snart krypa iväg. Men jag måste ju vara med och hjälpa honom så han hamnar rätt när han försöker. Hur ska jag hinna med allt detta? Hur ska jag få tiden och orken att räcka till?

Som sagt, jag vet att det är många som har det så här. Mitt gnäll och min ångest är ju total just nu för detta är en situation vi inte behövt fundera över tidigare. Jonas har alltid funnits där varje eftermiddag och han har alltid funnit varje morgon när jag inte sovit. Hur ska det bli nu när detta kastas omkull? Jag är så orolig, vet inte ens om jag kommer kunna sova denna natt för jag är så orolig. Jag har åtminstone förberett litegrann. Jag har som vanligt gjort en veckomeny som då är modifierad för att göra smidig mat till lunch. Det roligaste här är ändå att jag nu kan tillaga lite soppor och sådant också till mig och barnen. Fisk och annat. Visst det kunde jag till lunch innan också, men det blev aldrig så för jag kände mig stressad dagtid. Förhoppningsvis kanske det går lättare på eftermiddagen? Vi får se. Jag har även tömt frysen på all färs och gjort egna köttbullar så det ska finnas. Självklart är det bara att handla, men nu är det ju så att Jonas jobbar som sagt eftermiddag och vi har mycket att hinna med på förmiddagen, när ska vi hinna handla? Och vad värre är, vi har bara en bil så vi måste hinna handla innan han åker och jobbar, för resten av kvällen har jag ingen bil! 

Så jag hoppas att denna första eftermiddagsvecka går bra för Jonas men att den också går bra för mig. Det är mycket som är nytt men jag hoppas att det ska gå. Förhoppningsvis kommer jag dessutom bli trött av allt nytt så jag sover på nätterna och klarar av det här...

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Imorgon fast tre dagar senare

Stökigt bord

En drömtisdag