Tidig morgon och sen träning

Torsdagen har kommit och gått. Jag sitter vid min dator och vid mitt Xbox och har spelat Fortnite med Lucas och Jonas denna afton, så detta inlägg blir ett heldagsinlägg samt ett lite senare inlägg.

Jag vaknade och allt var så rörigt. Jag vaknar plötsligt, sådär ni vet man kastar sig runt eller upp och fattar inte ens var man är, har ni gjort det någon gång? Jag tänker att jag har sovit jättelänge och att jag inte hört barnen och dom har skrikit i flera timmar. Den ångesten som kommer. Jag vänder mig om och där ligger Jonas och det kopplar inte så jag blir rädd ännu en gång. Sen kopplar det. Jonas slutade ju tidigt inatt eftersom det idag är en "afton", så han kom hem någon gång runt 05. Jag har bara vaknat för barnen sover så jag behöver inte oroa mig för att de varit vakna, jag vaknar alltid av högtalarna. Jag vänder mig om och ska somna om men efter en kvart vill jag ge upp. Tänker att en morgon för mig själv kan ju vara trevligt, även om den är redan kl 06. Då hör jag Gabriel, och jag kände att jag inte ville gå upp. Nu skulle jag ju inte få någon egentid liksom. 

Men upp gick jag, tog med mig Gabriel i pyjamas och så satte vi oss i soffan. Jag tänkte att Mikael brukar ju vakna vid denna tid också så jag kan lika gärna invänta honom med, så jag inte behöver hämta honom mitt under Gabriels frukost. Men vi väntade och väntade och ingen Mikael vakande. Vi hann äta frukost både Gabriel och jag samt borsta tänderna. Jag hann väcka Lucas och sen vaknade Mikael. Så när min mor kom strax efter 9, hade Mikael i princip precis ätit. Det var ganska mysigt att vara själv med Gabriel ändå. Att få mysa i soffan först och sen i köket där han stod och kikade ut på allt som hände. Det har ju kommit en hel del blötsnö natten till idag så det var många plogbilar ute och försökte få bort det mesta. 

Mormor kom som sagt och jag och Lucas stack iväg till vårt möte. Idag skulle han få träffa soc. Han själv tyckte mötet gick jättebra, jag håller inte med. Han tog inte av sig jackan utan skulle absolut prata genom den, vilket gjorde att man inte hörde i princip något. Han kunde inte sitta still och han ville inte svara på frågor. När han till slut svarade så svamlade han bara så det fanns ingen logik i det som kom ur hans mun. Så jag vet inte vad man ska göra. De tycker i alla fall inte att vårt ärende är något att gå vidare med utan efter ett hembesök lägger de ner alltsammans och vi kan gå vidare med vårt kaos. 

När vi kom hem igen var det dags för lunch, åtminstone för Mikael. Och nu kommer det här tråkiga, dagarna blir kaos när de sover olika länge. Gabriel fick ett mellanmål av mormor medan jag och Lucas var borta. Så han skulle ju inte äta lunch vid 11.15, vilket han aldrig gör men det skulle Mikael idag för han var så trött. Men när jag sitter och matar Mikael så vill ju såklart Gabriel också äta. Han fick mat direkt efter jag lagt Mikael, men då fick han inte samma mat och då skulle han absolut inte ha mat. Det är det jag inte gillar. Båda barnen behöver egentligen äta samtidigt, då blir det lättast för mig. Men samtidigt blir det jättesvårt eftersom Gabriel vill ha samma mat som Mikael. Så egentligen skulle det allra lättaste vara om Gabriel åt först och sen Mikael för han bryr ju sig inte om det, eller han förstår det inte. 

Hur har ni gjort när ni haft två barn där de inte äter samma mat, men om ni serverar den ena en sak, så kan den andra inte äta något annat?

Grabbarna äter ju olika eftersom Mikael äter mat från 6 månader. Hittills har det blivit många burkar helt ärligt, men det har varit kaos nu. Jag ska se om jag kan fixa lite hemmalagad mat nu i helgen som Mikael kan äta av. Brukar ju göra både potatismos, kokta morötter och koka köttfärs eller fisk. Broccoli har jag också kokat. Och så har jag gjort puré av alltsammans och fryst in i olika portioner. Så gjorde jag med både Lucas och Gabriel - köpte aluminiumformar och la potatismos i ett gäng, kokta och mosade morötter i ett gäng och sen kött eller fisk i ett gäng. Jag brukade även göra en vit sås. Sen tog jag fram en av varje (mos, grönsak samt kött eller fisk och sås) som blev en portion. Men denna gång har jag varit lat, det är lite krångligare att få tiden att räcka till med sådana saker när man har två små bebisar.

Mor och jag gjorde lite ärenden och sen blev det träning för min del. Återigen bodypump på gymmet. Alltså det är så roligt! Nu börjar jag gilla passen som bara är 45 minuter också. Jag gjorde ju inte det i början men nu har jag vant mig och kan anpassa mig efter den utmaningen också. Jag ska fundera lite till, men jag tror att det kommer bli att jag pausar spinningen nu och kör bara styrka ett tag. Bygga upp musklerna så jag förbränner mer totalt. Så om jag får ihop det med barnen och maken, samt med min egna ork, blir det fyra pass i veckan från och med nästa vecka. Jag klarar av det, inga problem, men om jag ska byta pass så kommer det bli pass på måndag, torsdag, fredag och söndag. Jag kommer med andra ord köra två pass på raken varje gång, det kan vara lite tufft, men jag har fixat det förr så förhoppningsvis kommer jag in i det igen. I måndags ökade jag på ryggövningen och det funkade bra. Idag tog jag steget längre och gjorde alla frivändningar med samma vikt. I måndags var jag tvungen att gå ner och köra en rodd mellan vissa, men idag orkade jag som sagt alla. 


Så på det hela har det varit en riktigt bra dag. Imorgon har vi inga planer alls mer än att jag kanske ska till gymmet med min mor. Hon var sugen att lyfta lite skrot ute i lokalen och om jag inte har för ont i musklerna så kan jag tänka mig ett lättare pass på mage och biceps/triceps. Jag har tränat alla dom idag men mage är jag så svag i så jag behöver träna den mer. Triceps och biceps läggs ihop när man bara kör 45 minuters bodypump så även om jag körde skiten ur armarna idag, blir det inte lika bra som när man kör en låt för varje muskel. 

På tal om träning, jag har ju slutat stoppa i mig kosttillskott. Det är för att jag ska snart ta blodprover och se hur mina nivåer av olika vitaminer och mineraler ligger. Jag hade ju en del låga nivåer när jag var gravid och det var sådant som egentligen inte borde vara lågt med tanke på var vi bor. Så jag har fått pausa för att se om de sjunker igen nu när det gått ett halvårs en graviditeten. Jag har stoppat alla tabletter jag får i mig. Och nu börjar jag nog själv märka vad tabletterna gör för mig. Jag har slutat med magnesium, B12, B1, omega 3 samt collagen. Jag känner en annan trötthet i musklerna och jag samlar på mig vätska. Känner även av mina leder och några av tabletterna är för just trötta musklker, vätska och leder. Så de gör ju något de där tabletterna. Förhoppningsvis får jag ta proverna snart så jag kan återgå till att äta dom igen, jag upplever en enorm skillnad på när jag tar dom och inte. 

Idag är ju starten av en långhelg, har ni några planer? 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Imorgon fast tre dagar senare

Stökigt bord

En drömtisdag