Så firade vi ändå midsommar

Igår berättade jag ju om de tankar vi hade kring vår midsommar i år, idag berättar jag om hur det blev. Självklart tog jag i princip inga bilder, vilket är ganska tråkigt. Men det är inte ofta jag tar kort numera, har liksom så mycket annat att göra. Men några bilder blev det.

Jag åkte och handlade innan lunch, vilket jag i princip alltid gör för jag glömmer alltid handla något. Det var dags att köpa ännu ett paket blöjor till Mikael och vi köpte en pool till Gabriel nu när de lovat stekande sol. Vi måste ju kunna svalka honom på något sätt. Han var extremt skeptisk till poolen men på eftermiddagen när den värmts upp så var han himla nöjd ändå. Men innan badet var det lunch - sill och potatis. Burkskinka och gräddfil med gräslök. Sallad och bröd. Så gott och Gabriel mumsade på ordentligt. Sen fick Gabriel sova och jag satt och halvsov i fåtöljen med Mikael. Helt sjukt vad trött jag är nu igen, men det har ju sina orsaker - både värmen och att jag pumpar. Men också att jag spenderar ungefär 30-40 minuter mitt i natten till att just pumpa. Sömnen blir avbruten, men så är det att ha barn. 

Lagom till vi skulle äta jordgubbar kom Emelie. Vi tjötade, skrattade och bara slappade. Gabriel badade. Så skönt att han insåg vad bra poolen var. Blev väldigt nervös när han illskrek första gången vi satte ner honom i den, men det var troligtvis för att han tyckte det var för kallt. 

Det om har varit jobbigt en dag som denna är ändå värmen och hur den tar på barnen. På kvällen medan Jonas stod och grillade, tappade Gabriel all ork. Han bara satt bredvid mig och var helt slö. Inte konstigt men han har varit så duktig och druckit mängder hela dagen. Samma sak med Mikael. Så fort det gått tre timmar eller han vaknat har vi gett flaskan även om han inte frågat efter den. Allt för att putsa i så mycket vätska det bara går. Denna värmen är så jobbig för barnen. 

Vi grillade på kvällen som sagt. Emelie stannade och käkade med oss och sen var det dags att lägga Gabriel. Den ACn Jonas köpte att ha nere i vardagsrummet, har nu hamnat på Gabriels rum. Det är så varmt där inne nu när det är så varmt ute. Så han somnade enkelt och smidigt igår. Emelie och jag passade på att titta på så ska det låta och sen blev det såklart lite youtubeklipp och mycket skratt. Hon stannade till sena kvällen så när hon väl åkte hem la jag mig och somnade i princip direkt. 

Även vårt rum var svalt och skönt. Där har vi ju också en AC. Så när jag la mig med Mikael behövde han ha filt över sig, endast 18 grader i rummet typ. Men precis vad vi behövde för att somna gott. Jag klarar verkligen inte av att sova när det är varmt så jag var så tacksam. 

Så en midsommar som verkligen inte var något speciell egentligen. Vi slappade, tog dagen som den kom och nöjde oss med att bara umgås med varandra. Ibland saknar jag det jag ser att alla andra gör - de dukar upp långbord, träffas som familj eller med vänner. Alla tillsammans och alla verkar ha så roligt. Det är lunch och sen bad och bus. Grillning. Allt beroende på vilket sällskap man är. Sådant kan göra mig väldigt avundssjuk. Jag vill också kunna fira så på midsommar. Få fira tillsammans med vänner och barn. Men ingen av våra vänner som har barn bjuder in oss till sådana här firanden. Därav sitter vi själva, och det duger absolut, men det hade varit roligt att få fira tillsammans med andra också. Få göra det till en tradition.

Hur firade ni andra midsommar?

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Imorgon fast tre dagar senare

Stökigt bord

En drömtisdag