Hembesök av BVC

Idag fick vi besök av BVC. Nu i ett par veckor får vi ha en annan sköterska då vår ordinarie gick på semester nu. Men så är det ju runt sommaren. Det är stor chans att man får ha en annan sköterska vid ett eller fler tillfällen beroende på när barnet är fött. Med Lucas har jag för mig att jag träffade en annan sköterska en gång, men med Gabriel behövde vi inte det. Den gången då vår ordinarie sköterska hade semester, hade vi ändå läkarbesök så vi skulle inte träffat henne ändå. 

Hur som helst, idag var det hembesök. Vi var på BVC i måndags och då hade Mikael inte gått upp något utan stod still. Inget gott tecken eftersom han nu måste gå upp i vikt. Det är för stunden det allra viktigaste. Ju mer han får i sig i mjölkväg, desto bättre är det. Dels går han upp i vikt, men värdet för gulsot blir bättre och bättre. Så i måndags när han stod still fick vi till oss att vi skulle börja mata varannan timme igen. Vi gjorde så men då kräktes han. Så vi gjorde som vi ville vilket var att när det gått ungefär 2,5 timme började vi väcka honom. Bytte blöja och lite sådant. Sen fick han äta. Oftast drack han hela flaskan då utan problem. Och ibland vaknade han själv efter samma tid, eller till och med tidigare. 

Men jag var ändå lätt nervös idag för att han kanske skulle gått ner i vikt. Vad hade vi fått göra då? En sond igen och mata extra genom den? Eller ska vi mata "hela tiden"? Är det fel på min mjölk så vi ska köra på ersättning ändå? Med fel på mjölken menar jag att med Gabriel så hade vi problem. Han fick mjölk från mig, både ammade litegrann och pumpade och gav honom. Men trots mängderna han fick, ökade han inte i vikt och hans värde för gulsoten låg hela tiden nära gränsen. När vi började ge honom ersättning ökade han direkt i vikt och värdet för gulsoten störtdök. Det var därför han endast fick ersättning efteråt. Och skulle detta nu ske igen? Att jag har massor av mjölk men den är "värdelös" så vi måste ändå köpa dyr ersättning? 
Jag behövde inte vara orolig. Mikael hade sedan i måndag gått upp 120gram! Den ökningen är rejäl och jag är så tacksam. Nu är han dessutom över sin födelsevikt så nu är det verkligen på väg åt rätt håll. Precis som BVC säger - nu i början är det viktigt med vikten, det är nästan det enda de tittar på för att se så barnet verkligen mår bra. Men självklart kollar de allt annat med, men de fokuserar mycket på just vikten. 

Trots denna ökning vill hon se oss igen redan på tisdag. Men jag förstår det. Mikael är född för tidigt och han har haft det lite körigt med vikten. Och han är inte jättestor. Visst han är inte jätteliten heller, men när de är mindre behöver de verkligen komma upp i vikten så man ser att de mår bra. Plus att han som sagt är lite gud i hudtonen fortfarande och det behöver också försvinna. Så det blir lite tätare kontroller nu i början men jag är som sagt bara tacksam. Då har vi koll på hur Mikael mår och vi behöver inte oroa oss speciellt mycket. 

På ett hembesök tittar de gärna på andra saker också - hur funkar det med en liten i familjen och hur funkar det för oss som har två små? Gabriel är ju trots allt "bara" 16 månader (idag faktiskt) och det kan vara krävande att ha en nyfödd och ett annat blöjbarn. Och hur har Gabriel reagerat? Nu kan han ju inte få full uppmärksamhet när han vill, vilket han är van vid. Det är ju flera gånger som Gabriel sträckt sig mot mig eller Jonas när vi sitter med Mikael. Men nu har jag kommit på främst varför han gör det - han hör att tåget kommer. Någon gång under min sjukhusvistelse lärde han sig var plingandet betyder utanför. Det är ju att det kommer ett tåg. Så varenda gång vi hör signalerna kommer Gabriel med uppsträckta armar. Men än så länge går det faktiskt ganska bra med grabbarna. Visst, Jonas är ju fortfarande hemma så det blir ju lättare när vi är två. Men idag fick jag ändå testa på det där med att vara själv, om än så för bara en timme. 
Jonas körde Lucas till hans biologiska pappa idag. Detta året är Lucas hos honom vid midsommar och nyår utöver sina vanliga helger. De åkte iväg strax innan 14.30. Det tog inte lång tid efter det som Mikael vaknade och ville ha mat. Så jag värmde hans flaska medan jag bytte blöja och medan han sen åt hörde jag att Gabriel vakande från sin vila. Så jag hann bara lägga ner Mikael innan jag gick upp och tog Gabriel istället. Och han skulle också äta så det var bara att plocka fram lite mellis. Efter det var det meningen att jag skulle pumpa men jag gör inte det när jag är ensam med grabbarna och båda är vakna. Plus att jag hade en tid hos frisören en kvart senare. Som tur var kom Jonas ganska snart så jag kunde lämna över båda grabbarna till honom och så cyklade jag iväg. 

Det blev lite stressigt men jag lyckades med allting. Nu blev det ju en sådan extrem eftermiddag där allt blev samlat på samma tid. När jag sa ja till klipptiden så hade jag inget inplanerat denna dag och nu hade vi helt plötsligt lite mer. Men så är det ibland. Hur som helst så gick det bra och förhoppningsvis kan det fortsätta så nästa gång jag är själv. 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Imorgon fast tre dagar senare

Stökigt bord

En drömtisdag