Mikael väcker Gabriel

 Nu lever vi i den mardröm alla småbarnsföräldrar upplever gång på gång på gång under de första åren. För andra gången denna veckan lyckas Gabriel somna tidigt, men Mikael väcker honom. 

Dagens värme har tagit på grabbarna, vilket är självklart. Men vi försöker få det så svalt som möjligt i huset med hjälp av portabla ACmaskiner. Idag tog vi ner en av dom till vardagsrummet för det var helt galet varmt! Det blev svalt och skönt och vi trivdes allihopa. Fick till och med lägga en filt över Mikael i babynestet på andra sidan rummet, bara för att jag tyckte det var iskallt. 

Innan Gabriel sen skulle sova, startade Jonas den AC vi ställt in på hans rum så det skulle bli svalt lagom till han skulle lägga sig. Dessutom badade Gabriel strax innan han skulle sova så han skulle vara svalare. Gabriel somnade på ungefär två minuter vilket var fantastiskt skönt. Jag lider när han lider i denna värme. Kunde vi så hade vi lagt honom i källaren för där är det svalt. Eller ja vi kan göra det för han kan få sova i resesängen, men då måste vi bädda ut soffan också så någon av oss kan sova där nere hela natten. 

Hur som helst, Gabriel somnade jättefort som sagt. Men vad händer? Jo jag pumpar och Mikael börjar gnälla. Och snart är gnället mera skrik. Jonas kommer och tar honom och byter blöjan. Nu vrålar Mikael på riktigt och vi fattar ingenting. Han slutar inte. Så jag gör helt enkelt iordning en flaska till. Det tar lite tid så gissa vem som vaknar? Jo Gabriel. Så medan Jonas matar Mikael, ligger Gabriel och gnäller där uppe. Till slut går jag upp och kollar så han har nappen. Japp de har han men jag upplever att hans rum är så varmt. Så Jonas går upp och får sen ta med Gabriel ner. Han vägrar somna. Så fort Jonas gick ut ur rummet, skrek Gabriel i panik. 

Så Gabriel fick komma ner och var typ hur nöjd som helst. Över en timme senare somnar Gabriel till slut. 

Vi funderade på hur vi skulle göra för att Mikaels vrål inte ska störa Gabriel. Ja det lättaste och smidigaste sättet är ju att återigen flytta in skötbordet till toaletten. När vi duschar flyttar vi ju ut det till hallen och sen ställer vi in det igen. Sen jag kom hem har det inte ens hittat in i duschen igen. Innan jag blev inlagd köpte Jonas hem en liten hållare till duschen nere, eller ja till handduschen. Den som sitter på väggen har gått sönder så man måste stå och hålla i handtaget hela tiden. Och stänga av och stänga på vattnet och sådär. Allmänt tråkigt och lite smått krångligt. Så duschen i källaren är inte använd speciellt många gånger. Hur som helst, Jonas beställde hem denna lilla hållare och den kom hem samma vecka som jag åkte in. Ja det borde ju vara typ 6-7 veckor sen nu eller? Tror ni han har satt upp den? Nix. Den ligger så fint på köksbordet och skräpar. När han köpte hem den var meningen att den skulle sättas upp omgående och sen skulle vi börja duscha nere i källaren istället. På så vis kan skötbordet stå i duschen här på mellanvåningen hela tiden, så försvinner momentet att plocka in och ut hela tiden. Men som alltid i detta hushåll så köper man hem grejerna och sen stannar allting upp. Samma sak när vi skulle fixa till så man kan duscha i badkaret, det tog två månader innan Jonas gjorde klart. Jag kan också göra saker absolut, men då var jag höggravid och var inte sugen på att ställa mig på en pall i badkaret. Jag skulle mycket väl kunna göra iordning vad det nu är man ska göra med duschen nere, men jag vet ju inte vad det är jag ska göra, då är det helt enkelt smidigare om Jonas gör det, eller?

Det andra vi gjorde var att sterilisera de nappar vi köpt till Mikael. Om han får tutta på en sådan medan han väntar på flaskan, är risken mindre att han vrålar rakt ut och väcker Gabriel. Detta gäller ju både när han ligger på skötbordet och när han ligger i sängen mellan oss. Sovrummen är ju på samma våning.

Hur har ni andra gjort under småbarnstiden när det är risk att barnen väcker varandra?


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Imorgon fast tre dagar senare

Stökigt bord

En drömtisdag