Minne från förr

 För två år sedan var det Lucia på advent. Här sitter han, mitt stora hjärta, mumsar tomtegröt och lussekatt. Ser ni hur fina tallrikarna är? Det är julservisen som kommer fram under advent och julhelgen. 

Mitt minne för detta kort är att vi skapar en ny tradition i vårt hem när det kommer till advent. Varje söndag ska vi ta fram julservisen, äta tomtegröt och skinksmörgås. Tänk vad mysigt! 

Detta var första året i huset och vi skulle bli en familj med olika traditioner. Men redan året därpå skrotades denna tradition eftersom Lucas nu omöjligt kunde äta tomtegröt! Det kunde jag väl räkna ut själv som han sa. Så det blev inga mysiga kvällsmiddagar, och traditionen rann ut i sanden. 

I år ville jag dock ta upp traditionen igen då Gabriel gillar gröt. Men då berättar Jonas att han minsann inte är jätteglad i gröt. Dessutom tränar jag på söndagar och det skulle krocka. Så jag fick ge upp min tradition. Så i år har vi faktiskt inte ens använt dessa tallrikar och jag vet inte om vi kommer göra det heller. Jag är ju lite trög och vill bara använda dom när det är speciellt, så de används inte alla dagar i veckan liksom. Får väl försöka tänka ut något till nästa år. Samtidigt är det ju tråkigt eftersom smågrabbarna definitivt inte får ha dessa tallrikar de närmsta åren! 

Men det gör ändå ganska ont i mig, jag vill vara en familj med traditioner som sagt, men jag tror inte det kommer att gå. Lucas med sina diagnoser behöver man ta hänsyn till typ alltid. Jonas är inte lika intresserad av det som jag och det är svårt att hitta något som vi båda gillar så pass mycket att vi skulle kunna göra det till en tradition. Men vi får väl se vad som händer framöver. Kanske går det att lösa?

Har ni någon julservis?



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Imorgon fast tre dagar senare

Stökigt bord

En drömtisdag