Mellandagarna

Juldagen kom och ingen rast och ingen ro. Dags att kliva upp hyfsat tidigt, utfodra Gabriel och Mikael och sen bar det av till Frövi. Jonas kommer därifrån så vi åkte helt enkelt hem till hans föräldrar. Där skulle vi hälsa på, äta lite gott och lämna över vår julklapp. Resan började med att Gabriel behövde bajsa. Var byter man på vägen när det är minus ute? När han verkade vara klar så stannade vi snabbt vid en busskur, sen va de bara att glida vidare, jag hade varit förutseende att ta med filtar, man vet ju aldrig vad som händer. Sen somnade både Gabriel och Mikael gott och sov nästan hela färden. Helt ärligt så sov jag från och till också. Är så trött på att jag ska vara trött jämt. Nu får jag ju sova hela nätterna, men ändå är jag som ett vrak när jag vaknar.

Väl framme i Frövi fick vi veta att Jonas ena syster skulle komma med sin familj. Perfekt tänkte jag eftersom vi hade med ett tackkort efter dopet även till dom. Plus att det är roligt att träffa dom. Vi ses ju bara någon gång om året så det är alltid roligt när det blir en extra gång. 

I Frövi äter man inte julskinka, där äter man kalkon. Så jag åt både prinskorv, köttbullar och frestelse. Hemmagjord rödbetssallad och hemmabakat bröd. Så gott! Och medan vi smaskade på de sista bitarna, dök Jonas andra syster också upp. Det var inte direkt planen men vi blir ju inte ledsna, som sagt, vi träffar dom inte så ofta. Vi drack kaffe och snackade el, pengar och allt annat man bara pratar om nu. Vi passade även på att prata om roliga saker såklart, att allas barn växer och mår bra. Roliga minnen under året och sådär. 

Till slut var det dags att åka hem. Det tar tre timmar att köra så man hinner inte stanna så länge, tyvärr. Nu när vi har de två små är det så svårt att stanna över natten. Hur ska vi sova? Det finns bara ett rum med två sängar. Nästa år kanske det blir smidigare när barnen förhoppningsvis sover hela nätterna så vi kan sova allesammans i samma rum. Men det är ju om ett år, så det är ju långt till dess. 

Under annandagen blev det andra grejer. Jag var uppe tidigt och tog ett pass på gymmet med syrran. Jag hann i princip bara hem innan jag sen drog ut på stan för att leta lite kläder till grabbarna. Jag hittade dock inget speciellt, jag köpte ett set till Mikael med ekollon på. Väldigt gulligt. Letar efter en ny overall till Mikael då han vuxit ur båda dom vi har. Men jag tycker det är så svårt, håller sig vädret som det är nu, behöver han ingen overall, då räcker det med åkpåsen och hans fleecejacka. Men blir det under 0-gradigt, vill jag gärna ha en overall till honom också. Men jag hittade ingen overall och då var jag inne i tre av klädbutikerna som säljer kläder för barn. Istället tog jag mig hem igen och fick i mig lite mat. För denna dag skulle jag och Lucas dessutom på bio - Mästerkatten 2. Det var en tidig visning, kl 14.15 så jag hade verkligen en hektisk dag! 

Filmen var kanonbra och väl hemma igen spelade vi Settlers och testade nya expansionen. Lucas blev eld och lågor när han såg att man gjorde öar. Vi började med scenario ett, ja guideboken kallade det så. Det fanns väl 9 olika scenarion och det var egentligen olika sätt att bygga upp öarna och olika regler som var anpassade till hur spelplanen var uppbyggd. Lucas började planera i sitt huvud och jag var tvungen att stoppa honom. Vi skulle ha två öar var och vi fick inte bygga på varandras och allt var det nu var. Jag berättade att det är andra regler och att man måste tänka lite mer och så vidare. Men vi hade roligt när vi spelade denna spelplan och till slut vann jag men det var väldigt svårt att säga vem det var som skulle vinna. Lucas var riktigt smart i denna match och gav mig en rejäl utmaning! Det är så roligt när han spelar på rätt villkor och inte blir förbannad för minsta lilla. 

 

Vi spelade bara en gång för sen var det dags för nästa grej - besök! Tre av våra vänner kom och vi spelade tv-spel. Vi hade en trevlig afton men jag spelade inte. Jag var för trött i huvudet. Först bio med Lucas, sen sällskapsspel och sen ett spel där det är svårt att hålla fokus eftersom det händer grejer hela tiden. Så jag var bisittare och snackade mest. 

Sen igår tisdag fick Gabriel feber. Jag märkte att han var väldigt gnällig och ledsen när jag plockade upp honom. Han kändes inte varm på pannan men hans ben var kokheta! När jag tog tempen så hade han stadiga 38,9 så check på feber. Alvedon och sen var det att mysa hela dagen. Vi fick i honom mer mat än jag trodde och framåt kvällen var han som vanligt igen. När han skulle lägga sig var han dock inte lika glad igen. Han somnade först men vaknade efter ett tag. Han var så orolig i kroppen och trots alvedon och nässpray blev det inte bättre. Vi försökte med att både ha honom inne hos oss och mysa och att han fick ligga i sängen själv och ha en av våra surfplattor ståendes utanför på en pall så han kunde titta på babblarna, men inget hjälpte. Vi gosade och gosade och till slut fick vi faktiskt bara lägga ner honom, han ville inte vara i famnen på oss utan ålade sig bara ur hela tiden. Det tog inte många minuter så sov han sen så det var ju ingen fara, men det känns alltid i mammahjärtat när man måste ge upp och inse att barnen är för trötta för att förstå att de bara somnar om de slappnar av tre sekunder.

Hur som helst, det blev intensiva dagar sådär direkt efter jul. Idag har vi dessutom varit på kalas för Nova, barnens kusin. Hon fyllde 12 år igår och idag var det dags för kalas. Det blev bara jag, Lucas och Mikael som åkte eftersom Gabriel hade feber igår (feberfri idag och allt som vanligt). Så han och Jonas stannade hemma för att Gabriel skulle få ta det lugnt. Vi andar fikade, pratade och skrattade. Allt gick bra tills Lucas krossade en tallrik. Som tur var så var det en "vanlig" tallrik och ingen av de allra finaste, men det var tråkigt ändå. Det som var ännu mer tråkigt var ju att Lucas blev totalt vansinnig eftersom han visste att det var hans fel, det var ju inte någon som slog tallriken ur handen på honom, han viftade med den och tappade den. Så han illvrålade, kastade skeden och tryckte ner sig själv i soffan och vägrade prata med någon. Det som kunde gått illa var ju att han kastade skeden så pass hårt att den studsade iväg. Som tur var åkte den inte in i spegeldörren utan den studsade åt sidan. Hade den dörren krossats hade vi självklart betalat den, men oron var ju att han skulle bli täckt med splitter. 

Han lugnade ner sig till slut i alla fall. Tror Ida pratade med honom och sa att det inte gjorde något med tallriken så sen var det frid och fröjd. Men det är så tråkigt med hans reaktioner och vi kan inte prata med honom efteråt och förklara vad det var som var fel, han vägrar ta emot någon kritik. Så det är svårt att förklara för honom vad han kunde gjort istället. Det är ju där det brister, hans förmåga att ta emot kritik. 

Nu är det dags för sängen, imorgon väntar nya äventyr!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Imorgon fast tre dagar senare

Stökigt bord

En drömtisdag