Lunchdejt med min bättre hälft

 Idag fick jag en superbra idé, enligt mig själv. 

Eftersom Jonas är ledig varannan söndagsnatt, så är han ju uppe mycket tidigare på måndagen, denna måndag är idag. Så jag blev sugen på tanken att äta lunch tillsammans. Vi har ju inte mycket tid för oss själva så varför inte passa på när vi har dessa små korta stunder? Om några månader kommer vi ju aldrig vara ensamma den första tiden så det gäller att passa på!

Så jag kollade menyn och den såg helt okej ut. Strax efter 11.30 åkte vi till Sussie Olssons kök här i Vetlanda. Suverän mat för er som bor i vår närhet och som inte testat innan. Husmanskost helt enkelt. Dagens rätt, veckans pasta/sallad/vegetarisk finns att välja dagligen. 

Jag valde att äta dagens vilket var färgglad kycklingwok med ris och aoili. Så gott! Jonas valde pastan som denna vecka var Carbonara. 


I mitt huvud tänker jag att detta är något vi kan göra varannan måndag. Både för att ta vara på vår egentid, men också för att stödja restaurangerna här hemma. Covid-19 har ju ställt till det för många - restauranger och butiker har förlorat mängder av sina kunder under året, och bland oss privatpersoner finns det många som drabbats av ekonomisk förlust eller psykisk ohälsa för att de varit rädda för Covid-19.

När vi ändå var ute och åt, passade vi på att titta lite på lister. Men jag fattade ingenting så far får följa med en dag och kolla upp detta igen. Sen for vi över hela stan för att åka och handla mat inför kommande vecka. Nu låter det kanske som vi bor i värsta storstaden men det gör vi absolut inte. Ni som inte vet vart Vetlanda ligger - det är en småstad i småländska skogarna. Men Vetlanda växer! Vi bor verkligen mitt i mitten, inte i centrum utan mitt mellan två av de yttersta punkterna, det känns så i alla fall. Jag älskar att Vetlanda växer, det behövs. 

Hur som helst, tack vare vår lunchdejt, kunde vi nu passa på att göra fler ärenden när bilen ändå rullade, så detta är kanske verkligen något vi borde fortsätta med? 



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Imorgon fast tre dagar senare

Stökigt bord

En drömtisdag