Babyweek

Vilken dag! 

Först soc jag i princip ingenting men det var bara att kliva upp. Idag var nämligen dagen jag skulle köra förbi jobbet med deras beställningar från jultidningarna. 

Väl hemma mötte jag upp min far och vi åkte och köpte lister till bebisens rum, men mer om det imorgon för då ska alla lister upp! Så imorgon blir själva renoveringen av rummet klart och jag kan äntligen visa resultatet. Sen börjar det roliga - shopping av säng, skötbord, inredning och allt annat roligt! 

Men tidigare i eftermiddags så åkte jag och Jonas än en gång till lekia. Vi var där igår också men för min del slutade det med katastrof och jag var sur på Jonas resten av dagen igår och det höll i sig även idag på morgonen. 

Lekia har denna vecka något de kallar för babyweek. De som bor i närheten av en Lekiabutik, vet vad detta är men känner det under namnet babykväll. I vanliga fall är detta ett event som pågår mellan kl 18-21 en kväll i oktober och en kväll i mars. Och då går de banans vad gäller erbjudanden på babysortimentet. Men nu på grund av Corona, har de valt att ha det onsdag-söndag för att slippa all köbildning. 

Denna gång är det 25% på allt i babyavdelningen! De har så mycket fint och speciellt tycker jag. Igår ritade vi runt, vi pratade om priser och hur vi skulle göra. Eller rättare sagt jag pratade om det. Jonas gick mest vara runt och det var det som gjorde mig tjurig. Kändes som det bara var jag som ville handla till bebisen. 

Men idag blev det gjort! Jag tänkte vi skulle köpa en säng. En av dom de hade låg på samma pris som den jag sett ut innan, men nu skulle vi ju få mer rabatt då. Men tyvärr var det inte sådan säng vi ville ha. 

Den jag valt ut är en från IKEA. Jag har valt den eftersom bottnen har två lägen och när bebis blir tillräckligt stor, kan man ta bort en långsida för att byta den mot en låg kant så de själva kan kliva i och ur sängen. Jag gillar denna typ av säng eftersom barnet själv får lära sig att ta sig i och ur en säng och på så vis blir mer självständiga, än att ligga kvar och skrika sig hes efter mamma och pappa. Jag hade denna typ av säng till Lucas och det hände ofta att han på detta vis smög in till mig på morgonen och kunde fortsätta mysa i sängen hos mig istället. Det blev en mer naturlig gång i det extra myset när han själv kom till mig. Samtidigt var det flera gånger han valde att ligga kvar själv, att han gjorde de valet aktivt än att jag bara lyfte upp honom. 

Sängarna på Lekia hade tyvärr inte detta. De hade att bottnarna kunde sänkas och att man bara kunde sänka långsidan med ca 20 cm. Det är garanterat en jättebra säng men nackdelarna i mitt huvud där var då att vi föräldrar alltid måste hämta bebis och aktivt lyfta upp bebis och bebis blir tung när den är 1-2 år till skillnad från när de är nyfödda. Ryggen tar onödig stryk när det inte behövs liksom. Vidare är det lättare för bebis, tycker jag, att lyckas klättra över kanten när vi föräldrar är för långsamma. Självklart flyttar man upp långsidan så fort bebisen är i sängen igen så det inte finns någon risk att bebis klättrar för att den ser att det är nära. 

Men vi hittade andra saker - täcke och kudde till vagnen, plus ett mysigt sett med örngott och påslakan. Vi hittade även påslakan och örngott till sängen samt en lite mindre filt. Det sista vi plockade med oss var en amningskudde som var nedsatt med halva priset. Hur bra som helst! Och sen 25% på allt detta. Så vi sparade i runda slängar 400kr. Visst allt vi köpte idag, förutom amningskudden, kunde vi köpa billigare i andra butiker, men det kändes bra att få välja mjuka och bra produkter till sådana bra priser. 

Vi har fortfarande otroligt mycket att handla, men vi ska ju snart åka iväg på shoppingtur till Ullared. Då ska vi handla mer bebisgrejer men också massor till huset. Det sista vi ska göra är att köpa de stora grejerna - spjälsäng och skötbord, men det tar vi på Ikea. 


När Lucas var bebis var det bara barbapapa som gällde från min sida. Denna gång lutar det åt Mumin. Ska dock tillägga att det faktiskt är Jonas som fortsatte på temat Mumin. 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Imorgon fast tre dagar senare

Stökigt bord

En drömtisdag