Stökigt bord


Någonstans under allt detta finns ett stort matsalsbord. Förhoppningsvis kommer vi hitta ner till det idag men det är verkligen inget jag kan garantera. 

Igår startade julstöket här hemma. Alla ljusstakar är uppe, belysningen på balkongerna är uppe i köket och Lucas rum. I vardagsrummet hänger hälften av längderna uppe men vi kommer behöva ta ner dom igen. När vi hängde upp dem insåg vi att de är mer än en halv meter för långa! Helt galet. Ingen aning om var Jonas en gång i tiden har köpt dessa gardiner men längden är galna på dom. Så jag ska nåla upp dom till den längden vi vill ha, sen får mor min ta över. Hon har en symaskin så hon får fixa resten. Jag har funderat på att köpa en symaskin så att jag kan göra dessa saker själv senare, men vill jag verkligen köpa en symaskin för att jag ska sy upp gardiner någon gång vart 10:e år eller något? Nja det vet jag inte om jag är så sugen på. Vi tänker ut något annat istället.

Trots att jag har plockat ner mängder av det som stått på bordet, är det fortfarande lika mycket kvar. Men det är ju så det blir när man är igång. En av anledningarna till detta är att jag trodde att jag gjort iordning lådorna med julpynt riktigt bra, En för julgranen, en för gardiner och en för själva adventspyntet. Men icke. Det låg huller om buller i alla kartongerna så det var rörigt igår. Dessutom passade jag på att rensa ur de saker vi inte längre ska ha, exempelvis en jättestor julstjärna. Den är jättefin, men vi har inget fönster den passar i idag så då får den säga tack och hej. En annan ljusstake var trasig så den åkte i slänghögen också. Jag insåg till slut att vi har alla stakar/stjärnor vi behöver, förutom i vårt sovrum. Så där står för tillfället en ful och tråkig hederlig ljusstake, ni vet en sådan röd med sju ljus i. Visst de är fina, jag ska inte klaga, men de passar inte den stilen jag vill ha. 

Så samtidigt som jag försöker få ordning på kartongerna, sorterar jag ut det vi inte ska ha mer samtidigt som jag försöker få ner allt annat som inte ska vara uppe över denna säsong. Det är mer än man tror, men det är så roligt, framför allt när man har den tiden jag har nu. Så idag ska jag ta med gardinerna ner som hängt uppe fram till nu, förutom ett par som jag ska sy upp för hand. Tyget är så tunt så det kommer dra sig om vi kör det i maskinen. Så nu är det ju ett ypperligt tillfälle att göra det innan de plockas undan helt. 

Med andra ord kommer denna fredag gå den med, man inser ju att man inte är helt sysslolös när man skaffar hus.



 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Imorgon fast tre dagar senare

En drömtisdag