Morgonen med Lucas är svår

 Idag är det torsdag. Fjärde dagen av lika många som han kommer försent till skolan. Jag vet inte riktigt vad vi ska hitta på för att han ska komma iväg när han behöver. 

Idag väcker vi honom kl 7, sen ska han komma till köket 7.10 men det är ofta han är sen redan här. Och sen fortsätter det genom hela frukosten. Vid 7.50 ville han ta sin tredje macka, ja ni ser - det har alltså tagit en halvtimme för honom att äta två mackor. 

Lucas behöver äta eftersom han typ aldrig äter annars, men jag måste säga nej. Han hade förfarande inte varit på väg till skolan om han ätit mer, klockan är nu 8.18 och han börjar 8.10. Jag måste alltså prioritera om det är viktigt att komma i tid eller äta. 

Jag vet att han har ADHD, han behöver påstötning i precis allt, men ska jag verkligen behöva följa med honom upp, sitta och påminna honom om att klä på sig istället för leka med kläderna, borsta tänderna istället för att göra grimaser framför spegeln? 

Eller slankat väcka honom mycket tidigare så han hinner med både frukost och att ”hålla på” innan han blir klar? 

Jag har varit hemma i snart tre veckor. Två av dom har Lucas varit hemma. Jag kan ärligt säga att jag orkar inte. Att behöva tjata, klaga och till slut stå ut med hans gap för att han inte förstår hur viktigt det är att komma i tid till skolan. Jag förstår inte hur jag på riktigt ska orka detta fem dagar i veckan i nästan två år (förutom loven). Jag känner varje dag att all min energi försvinner och jag orkar ingenting efteråt. Redan nu ligger jag i soffan och funderar på om jag ska gå upp igen och lägga mig bredvid Jonas, eller om jag ska lägga mig i soffan i källaren. 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Imorgon fast tre dagar senare

Stökigt bord

En drömtisdag