Shopping och möbelmontering

 Igår var det ännu en dag jag sett fram emot länge. Vi skulle äntligen åka till IKEA. Ja jag vet, vi är mitt i en pandemi och vi har restriktioner, MEN vi ska ha en bebis och det är dags att vi börjar få tag i allting vi behöver. Visst idag är det tre månader kvar, vi har tid att åka både i december och januari, men hur kommer det se ut då? Kommer folk ha struntat i restriktionerna och åker och julhandlar? Kommer folk åka på mellandagsrean? Vi vet ju inte så vi passade på att åka nu när Jonas ändå var ledig. Och en måndag är en bra dag att åka. Imorgon kommer lönen så många väntar ju.

Visst man kan beställa hem produkter från IKEA, men tyvärr fanns inte allt att beställa så vi hade ändå behövt åka till Jönköping, vare sig det är en pandemi eller inte. Här kommer ju en nackdel med att bo som vi gör - vi har endast en affär som säljer ordentliga babyartiklar, men inte ens dom har allting så vi måste helt enkelt åka till en annan stad. 

Åter till vår shopping! Vi såg till att åka så vi skulle komma lagom till öppning. Vi valde att strunta i mycket på IKEA. I vanliga fall går vi alltid genom hela IKEA, hela möbelutställningen och så vidare, men i rådande omständigheter, gick vi bara in på baby- och barnavdelningen som ligger på övervåningen. Där tittade vi på spjälsängar och skötbord. Jag hade såklart redan kollat i appen, men man måste ju få klämma och känna lite. Passar detta våra behov? Är det för stort/för litet? Inte lika fint i verklighet som på bild? Vi valde skötbord och säng i samma serie, SUNDVIK. Jag tycker dessa produkter var snygga och de klarar de kraven vi har. Skötbordet är kombinerat med en byrå. Så detta ska ju stå inne i bebisens rum och det kommer vara kvar där inne ett par år efter med eftersom vi kan använda det till mer. 

Spjälsängen har, som många av IKEA's spjälsängar tre sätt att användas. Dels ha en höjd botten när bebis är liten. När bebis sen kan sitta upp sänker man botten för att minimera chansen för olycka. När bebis är tillräckligt stor för att kunna krypa/gå själva och man känner att det behövs, kan man ta bort den ena långsidan för att sätta en låg kant. På så vis kan bebis själv klättra ur sängen för att komma in till oss i vårt rum exempelvis. Jag hade en likadan säng till Lucas och det var jättebra, så jag kände att vi kör på samma modell nu, sen om vi använder den tredje delen får vi se.

Vi köpte mer saker - badbalja, spjälskydd, madrass, kudde, sängkläder och underlakan. Dessutom hittade vi två lampor, en till fönstret och en till taket. Så rent krasst är alla större saker nu inköpta. Visst det kommer bli mer, exempelvis babygym, hoppgunga och så vidare, men det är inget vi behöver nu idag, utan det kan vi vänta med till våren att handla. 


När vi väl åkte hem stannade vi såklart i Nässjö där Subway finns. Vi älskar ju subway så det är givet att stanna för att handla med oss varsin sub hem. Vi väljer alltid samma version, men olika bröd och tillbehör. Jag vill alltid ha en American steakhous melt i ett fullkornsbröd med kryddig ost, tomat, gurka, rödlök och jalapenos samt BBQ-dressing. Jonas kör samma fast ljust bröd, vanlig ost, minus jalapenos och vitlöksdressing istället. 

Väl hemma lastade vi ur bilen, sen käkade vi innan Jonas körde bort bilen för service. När han kom hem bar han upp alla stora inköp till bebisens rum. Jag hade redan burit upp de lättare grejerna. De som känner mig nu vet att jag älskar att sätta ihop möbler, så jag började direkt. Allting gick bra till slutet på skötbordet. Det visade sig att några skruvar inte var ordentligt gängade! Attans och självklart blir jag bitter för jag blir alltid irriterad över sådant. Men jag beställde hem dom som reservdelar och de kostar ju ingenting så det spelar ingen roll egentligen. Så till helgen borde skötbordet vara färdigskruvat. Jag passade på att skruva ihop lådorna istället så det är bara själva skötbordet som är kvar på denna byrå. Sängen var mycket smidigare och Jonas hjälpte till så det gick riktigt snabbt. 



Lucas hjälpte såklart också till och han var så duktig! Tur jag hade honom till hjälp eftersom det var lite tajt om plats på sina håll. Jag hade aldrig klarat skruva i dom skruvarna i mitt nuvarande tillstånd! 

Bilderna blev som vanligt inte de bästa, men jag ville visa hur det såg ut nu i alla fall. Till helgen hoppas jag att jag ska kunna ta de sista bilderna när allting är klart.










Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Imorgon fast tre dagar senare

Stökigt bord

En drömtisdag