Covid-19

 


Jag har valt att inte skriva direkt om Corona och allt tråkigt kring detta eftersom vi kan läsa om det precis överallt. Men idag på morgonen blev jag rent ut sagt förbannad. Bilden i detta inlägg kommer från chatten på aftonbladets hemsida. 

Jag vet att deras chat har varit full av dessa inlägg ända sedan i våras, men jag har inte reagerat. Jag tror det handlar om att jag bryr mig inte vad andra gör, så länge jag själv gör det jag kan för att följa restriktionerna. Men idag blev jag vansinnig! 

Om man fått ett utlåtande från sin läkare, varför skriver man till media då? Hur tänker man ens tanken att åka iväg i dessa tider? Jag vet att jag skrev om Jonas och min tur till Ullared förra veckan. Vi övervägde detta noga, var vi tvungna att åka? Vi var i te helt tvungna, men om vi valt att inte åka, hade vi lagt nästan 2000kr mer på dom sakerna som vi köpte, och då är det inte ens alla bebisgrejer ännu. Vi behövde även en del till huset, så som sagt, vi behöver åka för att kunna fixa med huset. 

Visst vi ska nästa vecka åka till Ikea för att handla mer bebisgrejer - det behövs både skötbord, spjälsäng, madrass och andra större och mindre grejer. Allt går inte beställa online tyvärr och vissa saker vill man ju se innan så man verkligen väljer rätt. 

Men vi åker inte för att nöjesshoppa. Vi åker för att vi måste. Det är mängder av saker vi inte ens kan köpa här, eller så kan vi men prislappen fungerar inte med vår plånbok. 

Men om restriktionerna ändras till ännu striktare, åker vi inte. Då får vi vänta. Anledningen till att vi vill åka nu när det fortfarande är tre månader kvar till beräknat datum, är för att jag ska kunna hjälp till över huvudtaget. De senaste dagarna har jag haft otroligt ont i händer, handleder och fotleder och jag ser att jag börjat svullna. Så japp, nu börjar jag lägga på mig vätska och det är inte så roligt. 

Men åter till bilden, hur kan man välja att vilja åka när det pågår en pandemi? Jag vill åka till Örebro. Våra vänner i Örebro har fått barn, Jonas har sina föräldrar och syskon där. Hans föräldrar träffade vi i somras, hans systrar träffade vi förra julen. När kommer vi få träffa dom igen? Jag vill åka, men jag vågar inte. Vill inte riskera att bli sjuk. 

Och så ser man dessa människor som struntar i vad restriktionerna är och gör som de själva vill. Jag ser på Snapchat och Instagram hur andra vänner till mig festar och har hemmapartyn var och varannan helg, varför?! Kan de inte förstå att deras sätt gör att alla blir straffade? Jag vet exempelvis att en av dom som gått på fest, har flera kollegor som blivit smittade, en annan har en förälder som jobbar inom handels och träffar många människor på jobbet. Varför förstår dom inte att de kan föra smittan till andra som i sin tur smittar mångdubbelt fler? 

Sen jag gick hem på graviditetspenning har jag knappt varit utanför dörren. Det är supertråkigt och jag önskar att jag kunde, men det är bara de viktiga grejerna jag prioriterar - inköp av mat, medicin och grejer till bebisen, inköp till huset som vi verkligen behöver nu samt läkarbesök. Inte mer än så. På fredag ska jag gå till leksaksaffären, jag har beställt hem ett spel som kommer då. Jag åker dit när de öppnar för då är jag ensam i butiken och är ute igen fem minuter senare. 

Hur gör du i coronatider? Följer du restriktionerna eller skiter du i allt?

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Imorgon fast tre dagar senare

Stökigt bord

En drömtisdag