Våra sanningar live!

Igår var det äntligen dags! Vi skulle få vara med om Våra Sanningar Live. 

För er som inte vet - det finns en podd som heter Våra Sanningar. Från början hette den mammasanningar men nu har de alltså bytt namn. De som leder denna podd är Vivi Wallin och Carin da Silva. Anledningen till att den från början hette mammasanningar var för att den handlade otroligt mycket om föräldraskapet. Den nakna sanningen om att allting är faktiskt inte rosa moln jämt, det är faktiskt trötthet, tårar, ilska och ångest många gånger. Eftersom Vivi dessutom driver instagramkontot Mammasanningar, blev det en enkel koppling mellan podd och instagram. 

Men nu som sagt heter podden Våra sanningar. Vivi har ju två barn varav hennes yngsta är runt 11-12 år tror jag. Carins yngsta har hunnit fylla 5 år så dom har ju båda kommit in i nästa epok i föräldralivet - barnen går i skola, man har på sätt och vis mer tid som förälder och så vidare. Så de bytte namn eftersom de pratar om mer än bara mammarollen numera. Varje vecka släpper de ett nytt avsnitt och har du som förälder (främst kanske då mamma) inte lyssnat ännu så rekommenderar jag att du börjar lyssna. De berättar verkligen så mycket och bjuder så mycket på sig själva, både sådant man skrattar åt, men också tuffa saker. Vivi berättar bland annat om förlossningsdepression och hur hon träffar en psykolog än idag. Carin berättar om hur hon och hennes man delar upp ansvaret för hem och barn nu när de bor i Belgien och han har ett högt uppsatt arbete. 

Jag har många gånger blivit hjälpt av dessa kvinnor. När jag mått dåligt och lyssnat på deras podd, brukar tanken "de löser sig alltid" infinna sig. Andra saker har varit mer rakt på. Tack vare att Vivi pratat om hur hon skaffade hjälp, valde jag att söka hjälp och fick testa på KBT. Det hjälpte mig enormt! Gånger när man får dåligt samvete som mamma, och de tar upp i sin podd att det är så många som känner så här, då känner man att man inte är ensam, det finns fler som har det lika besvärligt i sin tillvaro. Så är du förälder och vill lyssna på två galna kvinnor medan du promenerar, kör bil eller vad som helst, lyssna på deras podd, den får dig garanterat att le ett par gånger. 

Precis innan pandemin bröt ut, hade de bokat Kinateatern i Stockholm (tror jag, eller är det Göteborg?) och sålde ut biljetterna på kort tid. Först efter fyra uppskjutna datum kunde de hålla showen och den var en sådan succé så de har gett sig ut på en turné och tar sig till sju städer runt om i Sverige. När vi läste att de skulle vara i Jönköping bokade vi direkt två platser. Sen blev det ju uppskjutet tre månader, återigen på grund av pandemin, men nu är de igång med sin turné och vi var där igår.

Vi är då jag och Linda, min kompis sen ungefär 25 år tillbaka. Det hela började med att hennes lillasyster började i min klass (en klass blandad med årskurs 1 och 2) och så fortsatte det tills jag började 5 klass. Då slogs de två klasserna ihop (5A och 5B) och då blev jag istället klasskompis med Linda. Sen dess har hon och jag gått i samma klass ända tills vi tog studenten. Endast några få lektioner hade vi olika, hon läste tyska på högstadiet, jag läste franska. På gymnasiet valde hon ett ämne under elevens val och jag valde ett annat. I övrigt har vi hållit ihop i skolan hela vägen till studenten. Även efter studenten har vi hängt ihop. Hon var det första som fick veta att jag var gravid för 11 år sen. Hon gifte sig på min 30 års dag. Hur mycket vi träffats under dessa år har varit helt olika men vi har inte glömt varandra. Hon jobbar i butik och jag var länge ensamstående så det fanns aldrig tid att träffas. När jag avslöjade för alla att vi väntade Gabriel, kom kontakten tillbaka i raketfart. Helt plötsligt använde vi snapchat nästan varje dag. Jag pratade om podden och hon hade precis börjat lyssna. Idag är vi båda gravida med bebis nummer tre så vi kommer vara föräldralediga länge tillsammans och förhoppningsvis kan vi ses mycket sen när båda barnen väl är födda.

Vi bokade biljetter direkt när de släpptes och hamnade på så vis allra längst fram. Så skönt! Och igår var det som sagt äntligen dags. Hon plockade upp mig här hemma och sen for vi till Jönköping redan efter lunch. Vi åkte såklart till Asecs där jag kikade på kläder till grabbarna. Jag vill ju väldigt gärna hitta lite kläder till dom nu inför sommaren. Lucas behöver nog shorts och Gabriel behöver ju allting. Snart har han vuxit ur 86 och behöver storlek 92 istället. Men jag hittade inget i Jönköping heller så nu blir det att beställa på nätet. Alltså jag har hittat lite kläder jag vill ha, men de finns inte här hemma i Vetlanda och de fanns inte i Jönköping så nu blir det online istället. Nu har jag gjort vad jag kunnat för att hitta det lokalt. Linda ville till Lagerhaus och sen stannade vi och käkade lunch på mitt favoritställe - Liban Deli. Alltså det är så gott! Libanesisk mat är suveränt. Jag valde fyra mezas denna gång - tabouleh (eller hur det stavas), vitlökscreme, friterad aubergine i en krämig röra och valnötsröran. Alltså dessa är så goda! Jag väljer dessutom alltid sallad istället för ris/bulgur/pommes. Det började jag med redan när jag åt LCHF och jag fortsätter gärna med det, varför ändra på ett vinnande koncept? Två grillspett ingår också och jag väljer alltid ett av varje - fläsk och kyckling. Sen satt vi och njöt av vår mat och bara snackade. Det var så längesen man bara satt och pratade, inga barn som avbröt, inga karlar som var med, bara vi två. Så himla härligt! 

Efteråt passade vi såklart på att kliva in på IKEA. Det var planen hela tiden och vi hade gott om tid så varför inte. Jag visste redan vad jag skulle handla - fler lådor till mitt kök. Så det blev allt som allt sex lådor av VARIERA, fem små och en stor. Dessa ska alla in i våra köksskåp och jag vet redan vad de ska innehålla. Sen köpte jag även en annan låda som jag glömt namnet på, men det är den jag köpt innan som står i skötbordet, förhoppningsvis kan jag lägga upp bild på det i kommande inlägg. Dessa lådor är i alla fall så smidiga. Den jag har till skötbordet använder jag till blöjor. Nu när vi snart har två barn, behöver vi använder de lådor som redan finns i byrån till kläder. Var gör vi då av alla blöjor? Jo tanken är att vi lägger paketen i badrumsskåpet, sen lägger man över en del blöjor i dessa lådor som står på hyllan i skötbordet. Smidigt! De lådor jag har i köket ska användas i våra skåp för att få bättre överblick på allting samt att kunna använda utrymmet betydligt mer. Men mer om det i nästa inlägg. 

Vid 18.00 hade vi parkerat bilen och började gå mot Jönköpings teater. Vi visste adressen men inte vilket hus. Vi hittade rätt och sen var det bara att vänta en timme. Men den timmen gick så fort! Vi kunde fortsätta prata om precis allting och sen var det dags! Showen startade med deras egna låt (finns på spotify) och det var ös genom 90 minuter sen. Det var som att lyssna på podden, på riktigt. De hade med många av de programpunkter som de har i podden och vi fick vara med och ropa svar och grejer. Så roligt. Vi fick liksom vara med. De bjöd på sig själva, improviserade efter vad vi svarade och bara hade kul. Vivi körde en lista (en av programpunkterna) och Carin sjöng för oss och avbröt sedan låtarna och förklarade sönder dom. Vi skrattade så tårarna rann. De hade lagt in klipp på sina barn när de berättar saker och även Vivis man (som mer och mer dyker upp i hennes instagramflöde) och det var så roligt. 

Det kändes som att dessa 90 minuter gick jättefort! Jag hade gärna njutit av showen längre men de kan ju inte hålla på hur länge som helst. Dessutom, den lokalen vi var i var tyvärr inte den bästa. Stolarna var inte bekväma och jag som är av storlek större hade svårt att sitta bekvämt. Man kom liksom inte intill hela vägen så jag satt och svankade väldigt mycket för jag hamnade så långt ut på stolen. Det var väldigt störande. Sen blev det väldigt varmt och kvavt. Men samtidigt var det en väldigt mysig lokal så det var ju inte helt fel. Den var liten och intim och gjorde att det kändes mysigt. Men som sagt, lite bättre stolar skulle behövas. 

Det sista som hände var ju nästan det roligaste. Dessa kvinnor spelar alltid över om vi säger så. Carin har pratat om "konfitti". Alltså konfetti som kommer från chichittan. Hon har sagt detta i podden och det blev en så stor grej så hon hade nästan lite ångest över hur de skulle lösa detta. Men de löste det galant, eller vad tycker ni om deras dräkter? 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Imorgon fast tre dagar senare

Stökigt bord

En drömtisdag