Träna med tröja eller träningsbh?

 Jag har funderat flera gånger. Varför vill man träna i bara träningsbh? Alltså inget linne eller t-shirt, bara en liten trasa som täcker sina boobs.

Jag har varit medlem på två olika gym här i Vetlanda i olika perioder. Och de sista gångerna jag tränade innan jag fick sluta med det nöjet på grund av illamående, reagerade jag flera gånger på hur folk var klädda på gymmet. 
När jag var som mest aktiv under sena tonåren, hade folk alltid kläder på sig. Idag har hälften inte ens skor på sig, de tränar i strumpor. Ja jag har läst någonstans att det är bra för man får bättre kontakt med golvet och känner om man står rakt och så vidare. Ingen dämpning och allt sådant. Men ändå? Jag tycker verkligen inte att det är fräscht. 

Och nu? Ja på det gymmet jag tränar på i vanliga fall har jag sett minst tre olika tjejer som inte använder tshirt eller linne. De tränar alltså bara i sin träningsbh som döljer boobsen. De träningsbh:ar jag köper täcker ju allt. Ingen urringning eller något. Men dessa tjejer har oftast sådana som har endast tillräcklig med tyg för att täcka, alltså inte alls gjorda för att ge maximalt stöd och så vidare. Eller det känns så i alla fall. Är jag otroligt gammal när jag säger att jag inte förstår detta. Jag tycker det är så ofräscht att de går runt och svettas på alla grejer, även om de torkar av efter sig. Handlar det om att se sina muskler arbeta? Varför går man i så fall i bara bh när man tränar ben? Det är ju inte armar som jobbar då liksom. 

Nej jag vet inte. Jag tycker inte det är fräscht någonstans. Jag säger inte att det är fel, alla får göra som dom vill, men jag personligen tycker att man borde ha tröja/linne på sig. Är man ute och springer förstår jag om man vill springa med bar överkropp. Det är ju ett perfekt sätt att få solbränna! Men inomhus? Nja det gillar jag inte alls. 

När jag tränar har jag alltid skor, strumpor, långbyxor, träningsbh och sen ett linne eller en t-shirt på mig. Oftast har jag även en tjocktröja till och från gymmet och beroende på vilken tröja och vilken träning jag utför, har jag även på den en stund i början för att inte bli kall det första som händer. Dessutom har jag gärna 3-4 par byxor och minst lika många t-shirts eller linnen hemma för att kunna byta efter varje pass, om det behövs. Alla pass är ju inte "svettas som en gris", men det är bra att ha flera set hemma tycker jag. Dessutom är det ju olika kläder för olika träning. Exempelvis har jag kanske lite slappare byxor och överdel när jag är ute och går. Då gör det inget om kläderna är lite lösa för det är ju ingen skivstång eller liknande som ska vara med. Men inne på gymmet har jag gärna tajtare kläder just för att man inte ska fastna i grejer och så vidare. Jag är inte alltid bekväm med det, men det är bättre för träningen och då får jag vara nöjd så.

Men som sagt, jag tycker verkligen inte det är fräscht när man springer runt i bara bh eller bara strumpor. Det är ofräscht (enligt mig) och jag önskar verkligen att man hade som policy att vara ordentligt klädd på gym. 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Imorgon fast tre dagar senare

Stökigt bord

En drömtisdag