Fixa köksskåpen

Idag på förmiddagen har jag engagerat mig i mina lådor jag köpte på IKEA igår. Dags att göra iordning lite mer i skåpen! Jag köpte ju två lådor för ett tag sen. En av dom använder jag till Gabriels mat. Vi ställer i matburkar, puréer och annat smått och gott där som ska vara till just Gabriel. Det blev mycket smidigare att få en överblick av vad vi hade hemma på detta sätt, i alla fall enligt mig. Samt att vi helt plötsligt använder hela skåpet även på djupet. Den andra lådan var tänkt till Mini men eftersom det dröjer innan han kommer, började jag använda den till godispåsar, typ ferraribilar, tutti frutti och sådana. Det köps hem lite då och då och ligger i en enda stor hög som ramlar ut när vi öppnar skåpet. Men nu la vi dom i en sådan här låda och det blev mycket bättre!

Här har ni ett av våra skåp. Jag kallar det fikaskåpet men det stämmer inte in på vad som är i det fullt ut. Men jag har en burk med kaffe, mina vitaminer och tillskott jag tar när jag tränar, samt alla mina shaker. Finns det kaffe så finns det te och det står här med. Lite kex, samt lådan med godis. Ja ni ser. Telådorna tar upp halva hyllan, men inte på djupet. Väldigt irriterande. 

Men nu när jag plockat iordning mer så ser det ut så här.  I lådan på översta hyllan har jag mina tillskott. Det är magnesium, D-vitamin och collagen. Bredvid lådan står även sådant jag använder i samband med träning. På hyllan i mitten har jag ställt den stora lådan med alla tesorter. Nu fick vi lite extra utrymme, och vi använder hela hyllan in till väggen, istället för bara lite i framkanten. Ja det står vitaminer på den hyllan med, men det är dom jag tar nu så länge jag är gravid. De som står i lådan på översta hyllan är sådant som inte rekommenderas när man är gravid. Så dom väntar jag med tills Mini kommit och vi ser hur det går med amningen och allt. På nedersta hyllan blev det ingen förändring, lådan med godis är kvar och det andra får stå som det gör. Men jag kan ju ställa det lite snyggare om jag vill. 

I vårt hörnskåp är det kaos. Jag hatar egentligen sådana här skåp eftersom det är så mycket utrymme som inte används. Men vi har knölat in det mesta och det är en salig röra. Här till höger är en bild på hur det ser ut på nedersta hyllan. Detta är de mediciner och vitaminer Lucas tar. Han har ju fyra tabletter han tar om dagen för sin ADHD men vi har ju flera askar hemma eftersom man får ut för 1-3 månader på en gång. Denna del ger mig alltid rysningar. Det är sådant kaos! Så en låda går till Lucas mediciner och det blev genast mycket bättre. 

Det syns inte på bilden för jag valde att inte ta en rakt in, men i den lådan som står högst upp är det flaskor och tillbehör till barnen, eller ja nu kan jag ju säga att allt är till Mini eftersom Gabriel vägrar dricka välling. Men dessa flaskor stod på alla hyllplanen innan i etta skåp. Bara ställt in där de fått plats. Jättestörigt! Så nu blev det lite bättre men inte helt bra. Men vi har ju bara börjat. Och just flaskor är ju en övergångsgrej. Vi har ju antikolikflaskor som vi kan använda igen, bara köpa nya sugnappar att sätta i. Vi sparade dom eftersom vi inte vet om jag kommer lyckas med amningen. Sen är det flaskor för välling längre fram. Vi sparar alla och sen kan vi kasta när de inte behövs mer. Så dessa finns ju inte så länge så jag överlever nog kaoset. På nedersta hyllan ser ni hur jag gömde in lådan med mediciner till Lucas igen. Det får stå så tillfälligt men det kommer bli ändrat när vi fått ordning på alla skåp. På nedersta hyllan ser ni även den lilla burken. Det är en burk indelad i tre fack som kommer vara till Mini. Om han inte ammar så kan man använda denna för att portionera upp tre måltider med ersättning, eller ja med pulvret. Smidigare att ha med denna lilla burk än en hel låda när man åker iväg. Det är en hällpip i locket så det är smidigt att hälla ut ett fack åt gången. Och den går även använda till välling när den tiden kommer. Så det är ju också en produkt som kommer finnas tillfälligt, kanske inte ens behövs. Men som sagt, detta skåp ska jag gå igenom mer. Det behöver sorteras upp lite innan jag är nöjd. 

Jag påbörjade ett skåp till men fick avbryta. Är bättre och göra det i eftermiddag när min mor är här så kan hon kanske hjälpa mig. Jag ska plocka ut allt och gå igenom vad som är för gammalt och sådär. Sen har jag flera tomma Tupperwarelådor som jag kanske kan hitta en annan plats till. Just nu tar de upp skåpsutrymme som jag behöver till annat. Så det finns en del att fixa med fortfarande. 

Men jag har fått lite bättre ordning och jag är så nöjd! 







 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Imorgon fast tre dagar senare

Stökigt bord

En drömtisdag