Uppdateringar i vårt badrum

Idag hände det grejer i vårt badrum. Man skulle kunna säga att det är färdigt. Nu har vi inte gjort någon renovering på något sätt, vi tänker att den gör vi när vi ska kasta ut badkaret om kanske 6 år, om allting håller så länge det vill säga. Detta är ju vårt "privata" badrum, det vill säga att det ligger på översta våningen där bara vi i familjen vistas. Ibland är mormor uppe och byter blöja eller kanske Emelie som också är barnvakt, men för övrigt är det bara familjen. Då kan man faktiskt stå ut med de rosa väggarna och de slitna grejerna.

Som ni kanske minns så flyttade vi in i skötbordet här för några veckor sen. ganska snabbt fann vi ut att det nu är dags att ta bort bidén, den jag velat ta bort sen vi flyttade in. Ni behöver inte kommentera att den är ju jättebra nu när vi har småbarn och grejer för vi har funderat på det. Läste tips om att man kan tvätta smutsiga barnfötter efter en dag barfota utomhus, men denna sitter alltså på tredje våningen. Tror inte jag kommer tvätta fötterna där uppe speciellt ofta på barnen, det kan vi i så fall göra i tvättstugan som ligger rakt fram från entrén. Så bilden till vänster visar hur det såg ut när vi ställde in skötbordet, innan stod det ju en byrå där och innan dess var det tomt. Men det var svårt att få till det. Sophinkarna är i vägen när man ska öppna lådorna och drar man ut dom framför toan så är dom ändå i vägen, så det blev inte alls bra. Men innanför toaletten ser ni ju vår bidé. Den vill jag inte ha, vilket jag sagt till min far men han får ju inte tummen ur. Han kan säga hur man ska göra, men eftersom vi aldrig gjort några sådana saker, vill vi att han är med. Nästa gång vi ska göra något liknande kanske han inte behöver vara med alls. Men nu har vi inte gjort det och vi får ingen hjälp. Så när jag i tisdags berättade för mor när hon var på spontant besök att vi nu ska hyra in folk, ja då gick det undan. Redan samma kväll kom mor och far in och kollade vad som behövdes och sen åkte far och Jonas och handlade just dom grejerna. Igår var jag inte hemma och Jonas hade uppgifter inför ett möte med jobbet så idag fick det bli. 

Pappa visade hur man stängde av vattnet och sen körde de igång. När de lossat bidén passade Jonas på att skruva loss den toarullshållaren som suttit på väggen. Vi använder inte den och den var ju också i vägen så nu passade han på. Bakom den var det ordentligt smutsigt på väggen så den rengjordes. Golvet dammsögs och moppades. De satte dit alla pluggar och allt som skulle fixas och sen var vattnet på igen. Tror allting tillsammans tog max 40 minuter. Eller ja städningen gjordes ju sist och det var lite spring för att hämta grejerna och sådär, men själva borttagandet av bidén och pluggandet gick väldigt fort. 

Efter middagen skulle Gabriel bada och då passade vi på att fixa det sista. Vad tycker ni om resultatet? Nu står skötbordet vid sidan och ger oss mer utrymme till allting. Blöjhinkarna står rakt fram intill elementet och tar ingen plats alls. Och minns ni att jag köpte en rullvagn på IKEA när jag var där med mor och far för några veckor sen? Den har nu äntligen hamnat där den ska vara! Nu kan vi ställa upp alla dusch- och badprodukter i den istället för längs med badkarskanten. På mittenhyllan ska vi lägga upp barnens leksaker när vi andra ska duscha. Tredje hyllan blir nog tom. Det som inte syns på bilden är att vi även fixat så vi kan duscha i badkaret. Det har ju varit lite struligt, men nu sitter där två draperier så det går att duscha utan problem. Jag duschade där uppe i måndags och jag grät nästan av glädje. Ni som känner mig förstår säkert varför. Att duscha på nedervåningen och torka sig torr, sen gå upp för trappen? Ja jag svettas ska ni veta! Så då måste jag slappna av ett bra tag innan jag slutar svettas så att jag sen kan smörja in mig om kroppen och i ansiktet. Så drygt! I måndags klev jag ur badkaret, torkade mig torr och smörjde in mina ben. Hämtade underkläder och sen smörjde jag ansiktet och avslutade med att borsta tänderna. Så skönt att bara kunna slänga sig i sängen så snabbt!

Nu är tillfälligt projekt klart. Detta var ju grejer som inte var planerade från början. Inte visste vi att det inte gick att duscha i badkaret. Problemet har alltså varit att det inte varit tillräckligt tätt mellan badkar och vägg så vattnet har runnit ner där, och under badkaret finns inte tillräcklig lutning mot golvbrunnen så vattnet har runnit sin egna väg. Nu har vi som sagt löst det för stunden. Det är troligtvis bara jag som kommer duscha där inne. Bidén var inget vi ville ha men den kunde stå tills vi renoverade hela badrummet. Nu fick vi tänka om och då löste vi det problemet också. Så jag är mer än nöjd, nu kan jag bocka av detta mellanprojekt. 

Till helgen är Lucas hos sin biologiska pappa igen. De ska titta på Eurovision tillsammans. Då ska jag se om vi kan passa på att fixa en liten detalj i duschen nere i källaren, sen kan den användas istället för att vi ska lyfta runt på skötbordet här på mellanplan. Vidare hoppas jag att Jonas ska försöka räfsa klart i trädgården, all mossa ni vet. Dessutom ska jag göra lite inköp på stan samt packa klart skötväskan. Ja jag packar den redan nu. Från nu till förlossningen så är hälften av dagarna uppbokade med någon form av aktivitet, kanske inte hela dagarna men en del av dagen. Det kan vara att det är ultraljud, eller att vi ska åka iväg eller vad som helst. Så jag känner att nu springer tiden verkligen iväg och då kan jag lika gärna fixa med det jag kan nu innan så det åtminstone är färdigt. 







 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Imorgon fast tre dagar senare

Stökigt bord

En drömtisdag