Nu när det börjar bli väldigt varmt…

 Idag har det varit så varmt! Vi har ju solen rakt in i köket under morgonen, precis när vi äter frukost. Så man går i värme från första stund. Jag brukar rulla ner persiennen men måste nog redan nu börja rulla ner den kvällen innan. Det jobbiga är att det blir så skumt i köket och att vi har en tendens att glömma den där persiennen nere halva dagen. 

Så svetten kom som ett brev på posten. Men då kom jag på att det nu är säsong för något annat gott - cold brew kaffe och te! Ni som följer mig på andra sociala medier vet att jag tidigare sålde Tupperware. Något jag verkligen inte ville sluta med men kände att jag behövde på grund av pandemin och min foglossning. Tupperware säljer i alla fall en produkt som heter Cold brew och jag älskar den. Det är ganska simpelt, det är en plastbehållare, typ en kanna. Sen sitter det ett filter med. I detta filter lägger man i te eller kaffe, häller på vatten och sen låter man den stå i kylskåpet i 8-12 timmar och sen har man kallbryggt koncentrat. Detta koncentrat kan användas till olika drycker. Så jag har varit duktig idag och sorterat upp lite, kollat recepten och ska nu testa lite olika varianter så småningom. Jag gör ett iste som är så gott! Grönt te med mynta ska bryggas. Sen serverar man med bland annat lime. Det blir så fräsch och svalt att dricka. Gjorde så många kannor av detta förra sommaren. Vet att jag när vi hade prästen på besök som skulle döpa Gabriel fick smaka. Jag sa "det är på tok för varmt så jag bjuder inte på kaffe nu". Hon skrattade och fick smaka detta iste och hon tyckte det var jättegott! 

Plus i kanten är att det denna vecka är kampanj på mynta som behövs till just det isteet så jag ska nog köpa det i veckan. Tänkte testa at ha lite andra mjölksorter i mitt kaffe också - mandel och sådana för att känna smakskillnader. Så det ska bli spännande att testa lite nytt! 

Brukar ni dricka iste eller iskaffe?



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Imorgon fast tre dagar senare

Stökigt bord

En drömtisdag