Nej han vill inte ha välling!

Idag vaknade jag vid 6 ungefär. Alltså två timmar senare än vanligt så min kropp behövde nog dom extra timmarna. Men jag somnade ju inte förrän vid midnatt så det blev ju inte fler timmar direkt. Gabriel sov fortfarande så jag passade på att ligga och blunda. Jag kunde inte somna om så jag bara njöt av att ligga i sängen. Det är rätt skönt ibland. Strax innan Jonas kom hem vaknade Gabriel så jag bad honom ta med en flaska välling upp. Jag ville testa något nytt. Sen gick jag på toa och efter det hämtade jag Gabriel. 

Medan Jonas var nere och gjorde välling satte jag och Gabriel oss i sängen. Jag startade Ipaden och lät honom kolla på babblarna. Meningen var att vi skulle ge Gabriel välling samtidigt, för att se om det skulle göra att han åt välling igen. Men icke. Två sutt typ och sen slog han bort flaskan. Så vi får nog börja inse att denna pojk inte vill ha välling på morgonen längre. Det gör mig lite ledsen faktiskt. Jag brukade gilla hur Lucas låg själv i sängen och drack välling och sen somnade om igen, när han var lite äldre än Gabriel är nu. Många gånger fick ju Lucas välling eftersom jag började jobba så tidigt och han skulle vara så länge på förskolan innan det var frukost där. Då var det smidigt med välling - bara vatten och pulver, istället för att duka fram bröd, smör och pålägg. Så idag blev det frukost redan vid 7.30 för Gabriel och mig. Samtidigt är det kanske lite smidigt, Lucas äter ju samtidigt. Så får jag ihop morgonen bra, kanske vi kan få det smidigare på ett sätt. Men just nu gillar jag det inte. 

Frukosten är i alla fall avklarad och Gabriel är helnöjd med sin smörgås med skinkost och sen gröt med puré. Eller ja gröten kommer ju numera i andra hand. Vet inte om han blir för mätt på smörgåsen för han lämnar alltid lite gröt, men vad gör det? Det går ju i perioder det där så jag bryr mig inte jättemycket om ifall han inte äter upp allting. 

Men ni som har ettåringar eller strax över, vad ger ni era barn? Nu känner jag ju att lunchen och hans vila blir så tidig om vi ska dra igång med det runt 11. Då sover han inte så länge och blir istället trött på kvällen. Hur har ni andra gjort i sådana här lägen? Jag menar, i vanliga fall brukar Gabriel få frukost runt 8.30-9.00 och sen lunch vid 12 och så lägger jag honom runt 45 minuter senare. Nu blir alla dom tiderna en timme tidigare, ungefär. Det känns inte rätt. Så tips mottages gärna på hur jag ska tänka framöver nu. 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Imorgon fast tre dagar senare

Stökigt bord

En drömtisdag