Träning och mat

 Alltså det här med träning och kost. Jag får på riktigt panik på detta. Jag vet hur jag ska träna och äta, men ändå lyckas jag inte.

Idag har jag tränat igen. Körde 45 minuter bodypump och jag blev så sjukt nöjd med dagens pass. Jag har ökat hela denna vecka på både uppvärmning och rygg och det känns verkligen bra! Dessutom orkade jag mer idag under träningen för bröstmuskler. Jag ökade inte vikt men jag tog ingen extra vila idag så jag körde mer av det man skulle liksom. 

Däremot hittade jag en så rolig grej och jag blir så trött på mig själv. När vi kör triceps så håller vi en vikt över huvudet och sen för vi vikten ner bakom huvudet mot skuldrorna. Armbågarna ska vara stilla så det är bara underarmarna som jobbar. Här har jag länge känt att 5kg är för lätt, åtminstone för denna omgång. Jag testade 7,5kg en gång men det blev på tok för tungt. Jag kände att min axel inte klarade av den vinkeln så jag fick gå tillbaka till 5kg. Men idag tänkte jag ut att jag kan ju ta den viktplattan som är mellan 5 och 7,5kg och ta två. Det blir inte riktigt 7,5kg då och klarar jag av det så har jag ju ökat lite i alla fall. Sagt och gjort, jag körde på med dom plattorna mellan. När vi skulle påbörja sista setet började jag räkna i mitt huvud, Ja två plattor tillsammans vägde inte 7,5kg, dom vägde 7,4kg! Jag höll på att skratta ihjäl mig. Allt handlade ju helt enkelt om psykologi. Eftersom jag alltid bara använt upp till 5kg, tyckte min hjärna att 7,5kg var jättetungt eftersom de plattorna är mycket större. Men så var det ju inte. Det var inte tungt alls, bara ett spratt från min egna hjärna. Så från och med nu ska jag alltid ta fram en 7,5kg också och använda till olika övningar. Sjukt nöjd!

Vad jag är mindre nöjd med är maten efteråt. Jag åt middag när jag kom hem - potatismos och korv samt rejält med grönsaker. Inte den bästa maten kanske men fortfarande helt ok mat efter träningen. Sen duschade jag och vi badade båda smågrabbarna. Efter det var jag tvungen att fylla på matintaget igen och jag kan säga att nu knappt en timme senare vill jag fortfarande äta. Det jag vill ha är salt, och då har jag ändå saltat maten ordentligt just för att jag vet att jag blir sådan här. Men här sitter jag nu, vill äta typ allt som finns trots att jag ätit mer än jag brukar vid den här tiden och druckit mer för att stilla suget. Men inget hjälper. Snart så känns det som att jag lika gärna kunde käkat godis eller något, för den mängde mat jag tryckt i mig kommer vara likvärdig i kalorier känns det som. Vad ska man göra? Jag ska tillägga att jag ibland käkat typ omelett eller liknande som innehåller både bra protein och kolhydrater och allt sådant, men det hjälper ändå inte. 

Hur gör ni när ni tränat? Vad äter ni?

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Imorgon fast tre dagar senare

Stökigt bord

En drömtisdag