Kalas!

Gabriel fyller snart år, nu på torsdag. Helt sjukt att han redan är två år! Hur kan tiden gå så fort? Kalaset för familjen har vi redan haft, i lördags. Lucas åker till sin biologiska pappa i helgen, så vi tog det helgen innan för att han skulle få vara med. 

Dagen började med att jag tog ett pass på gymmet. Det var det nya passet jag skrev om tidigare. Jag kände att jag behövde en urladdning innan kalaset skulle börja så jag anmälde mig och efteråt ångrade jag mig inte. 

Väl hemma var det stressigt. Vi visste att Jonas mor, systrar och deras barn skulle komma vid 11, vilket var 45 minuter efter min träning var slut. Så det var bara att åka hem, duscha och förbereda lunchen. Tur i oturen så blev dom försenade. Det var en olycka på vägen, eller ja kvällen innan var det en dödsolycka i stormen och först under lördagen kunde de städa upp på vägen för att det blåste så mycket. Så de fastnade där och blev ståendes. Detta gjorde att de kom senare än planerat och vi hann med att göra så mycket mer. 

När de väl anlände bjöd vi på något så smidigt - potatisgratäng med skinka. Vi gjorde allting superenkelt - köpte färdig gratäng och blandade sen i strimlad skinka, som jag också köpte färdigt. Sist men inte minst hällde jag i riven ost. Blandande ner den både i gratängen och hällde över. In i ugnen och så smidigt! Till detta hade vi en sallad och så hade jag köpt en står baguette som jag delade i mindre bitar. Så gott!

Vi umgicks en stund innan grabbarna vaknade, de hade ju somnat innan farmor och de andra kom, men en stund hann de träffas innan alla andra kom. De övriga som kom var ju mina föräldrar, mina syskon med respektive plus barn. Dessutom bjöd vi Halid och Yasmine samt Emelie. Så vi var många som höll till i vårt hus. 

Vi bjöd på kaffe och frallor. Så gott och så smidigt. Sen fick Gabriel öppna sina paket, eller ja Jonas öppnade dom, Gabriel var inte så intresserad. Men han valde vilket paket som skulle öppnas. Han blev överlycklig när han såg att ett paket innehåll något med babblarna. Detta var en balanscykel och den är han såklart livrädd för. Han fick dessutom duplo av sina båda fastrar, ett som flyter i badkaret och ett med ett tåg med djur. Perfekt! Av sin moster och morbror fick han kläder och samma av Yasmine och Halid. Av Emelie blev det böcker. Så nu har vi både böcker att läsa och kläder att använda. Det var mormor och morfar som köpte balanscykeln och de gav även presentkort så vi kan köpa nya skor nu snart när våren kommer. 

Sist men inte minst så bjöd vi på kladdkaka och glass. Jag var lite trött på att göra tårta så vi gjorde det simpelt - jag bakade två kladdkakor med ett supersmidigt recept, ni hittar det här: kladdkaka Dessutom gjorde jag chokladbollar. Jag gjorde en sats rullade i kokos och jag skulle göra en till att rulla i pärlsocker men då hade mor en sats klar redan så jag fick ta den. Jag orkade inte diskutera med henne om att jag hann göra en sats till själv, så jag tackade. Till glassen köpte jag chokladsås och kolasås, tre sorters strössel - choklad, tutti frutti samt saltlakrits och vi köpte dessutom maränger. Till allt kunde man dessutom ta vispad grädde. Så man fick helt enkelt plocka det man ville ha. 

På torsdag firar vi Gabriel här hemma. Vi har paket han inte fått ännu och till kvällen blir det McDonald's. Vi har ju som tradition i vår familj att den som fyller år väljer maten, nu kan ju Gabriel själv inte säga vad han vill ha, men vi utgår från att det är donken som han hade sagt. 

Hur brukar ni göra när ni har kalas i familjen? Och firar ni just den rätta födelsedagen med något också?

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Imorgon fast tre dagar senare

Stökigt bord

En drömtisdag