Sportlovet

Som jag nämnde i mitt korta inlägg igår, så har jag inte skrivit på en vecka. Detta av den enkla anledningen att vi tog ner datorn till köket och sen har den varit en våning ner. Så jag har inte tänkt på att jag ska uppdatera er med vad som händer. 

Jag kan berätta att vi förra helgen typ planerade klart vårt kök i stora drag. Vi har troligtvis bestämt var alla vitvaror ska vara, det är ju det viktigaste enligt mig. När man vet var dom ska vara, kan man utgå från allt annat. Men mycket kommer vara där det är, men lite kommer flyttas. Exempelvis kommer vi flytta på vår diskmaskin. Idag gör dess placering att vi inte använder ett hörn. I dagsläget hade vi aldrig gjort det heller, men just nu kan vi inte. Slangarna mellan diskmaskinen och vasken hänger just i hörnet. Inte så att de är placerade snyggt upphängda längs med väggarna, nej de hänger fritt rakt genom hela hörnet. Men vi ska i vårt nya kök flytta diskmaskinen så att den står bredvid vasken och på så vis har vi ett hörn att använda. 

Spisen kommer vara kvar där den är och likaså fläkten såklart. Däremot kommer ugn och micro hamna i ett sådant torn som jag kallar det. De är över varandra mellan skåpen. Detta torn kommer stå där vår ena kyl/frys står idag. Vi hade tänkt ett annat ställe först, men min far upplyste oss om elen, vilket jag inte alls tänkt på, så vi skrotade den idén och kom fram till ett bättre förslag. Detta förslag gör också att jag kommer få mycket mer bänkyta än vad jag har i dagsläget. Sist men inte minst kommer vi flytta på kyl och frys. De ska byta plats helt till en annan vägg och för att det sen inte ska bli konstigt med bara kyl och frys där, sätter vi skåp och bänk vid resten av väggen. Denna vägg är inte långt eller något, men det ser lite roligt ut eftersom det blir ganska nära fönstret. Så vi kom på idén att sätta de smalare skåpen, de som är hälften så djupa alltså, och ha denna bänk som en "elektronikbänk". I dessa skåp ska vi förvara brödrost, våffeljärn, airfryers och så vidare. På bänken kan vi ha brödlådan och allt sådant, så att mina andra bänkar är tomma och det kan vara lätt att laga mat och baka utan att flytta på massa grejer.

Vi är nöjda med detta men vi vet inte än vilka vitvaror vi ska ha. Vi velar mellan två olika kylskåpssystem, ska vi ha två separata kyl/frys som är det vanligaste? Eller ska vi ha american style och ha en enorm pjäs med antingen två dörrar för kylen och två stora lådor för frysen? Eller en smal frys och ett stort kylskåp? Eftersom vi inte bestämt oss för vilken variant vi vill ha, kan vi heller inte mäta klart bänken och det eftersom det är olika mått på kylskåpen. Samma sak med spis/fläkt. Vi har utgått från att fläkten som är idag men vi ser ju inte exakt eftersom fläkten är inkapslad, så vi måste öppna upp innan vi får exakta mått.

Vi ska så småningom till Jönköping så då kan vi kolla kyl/frys, handtag och vad som ska finnas i våra lådor och skåp sen. Det vi har kvar att planera för är golv, väggar och kakel. Så vi har en bit kvar. 

På tal och Jönköping. Jag var på BHV i tisdags med Gabriel. Mikael var också med och allt löste sig trots att jag var nervös över hur det skulle gå. En läkare fick titta i Gabriels öron så det inte satt något vax och störde hans hörsel. Inget vax fanns men vi ska ändå få en tid till audionomen för att kolla så det inte är något fel. Vi tror ju inte att det är det, men vi ska ändå utesluta alla fysiska orsaker till varför Gabriel ännu inte pratar. Jag fick även svara på frågor och jag märkte ganska snabbt att vissa frågor var mer åt autismspektrat. Det vill säga, frågorna handlade om hur Gabriel beter sig och om talet kan ha och göra med att han har autism.  Det tror jag dock inte heller. Jag tror det handlar om att hans värld har varit så liten så liten under pandemin och nu ökar den i rasande takt. Det blir för mycket för honom helt enkelt, men jag tror talet kommer snart.

Lucas har varit mycket hos mormor, där gillar han och vara. Jag själv har försökt roa mig med de små barnen. Vi har tagit promenader, vi var på öppna förskolan innan BHV. Lite smått och gott helt enkelt. I måndags var jag och Jonas på en gemensam promenad. Han jobbade eftermiddag men direkt på måndagen fick han frågan om han kunde ta natten istället då en hade lite privata grejer att ta hand om. Så han fick jobba natt igen, men imorgon är det förmiddag som gäller.

På måndagar har vi nu bestämt att de små ska bada tillsammans. Mikael är tillräckligt stadig för att klara av att sitta i badkaret, vi är ju där hela tiden. Så det blir smidigare nu med dessa bad, behöver inte springa med en badbalja och grejer och vi kan ta båda samtidigt. De bryr ju sig inte direkt om varandra men de badar åtminstone. Just denna vecka hade jag dessutom tränat innan så mormor och kusinen Nova var kvar i huset och hjälpte mig. 

Jag tror minsann att Gabriel var lyckligast när han la sig, mormor satt och läste sagan medan Nova var med och lyssnade. Det är så roligt att Gabriel numera uppskattar att vi läser för honom. Flera gånger om dagen tar vi fram böckerna och det positiva är ju att Mikael får lyssna han också, vare sig han vill det eller inte.

Mikael hade en tråkkväll i måndags (och onsdags). I måndags drog han igång vid 23 och låg inne hos mig när Jonas kom hem från jobbet. Så fort han fick syn på Jonas drog han igång igen och så höll det på fram till 01:40 när han äntligen lugnade sig. Vi fick inte röra oss eller något. Vi vet inte vad detta beror på, han gör detta då och då. Men hur som helst så lugnade han ner sig och vi kunde till slut somna. På onsdagen var jag själv med honom när det började men som tur var så slutade han ganska snabbt. Dock började det igen så det blev inte många timmars sömn för mig den dagen. 

Under veckan har jag varit trött, när jag inte fått sova. Då har vi varit hemma och slappat. Jag har ju tränat ändå. I måndags blev det älskade bodypump och likaså i torsdags. Men i onsdags testade jag ett nytt koncept som kommit. Det är från samma nissar som korrigerar pumpen - les mills. Passet är 45 minuter långt och fokuserar på teknik och styrka. Här är det meningen att man ska göra färre reps men med mycket tyngre vikt. Jag har testat veckans tre pass - onsdag, lördag och söndag. Jag älskar det mer för varje gång. Och jag har ökat mina vikter varje gång också. Man är så mycket starkare än man tror men i pumpen får man aldrig riktigt märka det eftersom man är begränsad där. Exempelvis kan jag inte göra 100 knäböj utan att min fot ballar ur. Men idag kunde jag ta bra mycket mer vikt på stången och bara göra ca 25-30 reps allt som allt. Det gick hur bra som helst! Samma sak med ryggen, jag klarar inte av att göra så många frivändningar så när vi i detta inte har frivändningar, ja då klarar jag en tyngre stång. Jag kommer självklart fortsätta med pumpen, men jag kommer även köra detta pass när jag kan. 

Bjuder på några fler bilder från veckan som gått! Kommer förhoppningsvis ett inlägg till under dagen om helgen som innehöll ett kalas! 





 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Imorgon fast tre dagar senare

Stökigt bord

En drömtisdag