Hostan kanske är något annat

 I fredags ringde min vårdcentral mig. Det var inte den läkaren jag träffat när jag varit där det senaste, utan en annan. Denna berättade för mig att röntgen av mina lungor visade inga förändringar av något slag vilket är helt underbart. Jag visste dock redan om detta eftersom man kan läsa sin journal på 1177

Jag frågade hur vi skulle gå vidare nu när det inte är några fel på mina lungor. Så han började ställa frågor och sa ärligt att han inte hunnit läsa min journal. Jag svarade att vi har redan tagit massa prover för allergier och det visade ingenting. Samma visa med astma. Så då frågade han helt enkelt "har du några sura uppstötningar?". Jag svarade att det har jag inte ens tänkt på. Så han skrev ut omeprazol och så ska vi se om det blir någon skillnad med min hosta. Det är inte det vanligaste symtomet men hostan kan visa sig vara just sura uppstötningar och halsbränna. Men med det sagt så ska jag nu då äter en omeprazol om dagen i fyra veckor och nu när jag faktiskt tänker efter så känner jag att jag har en liten brännande känsla lite då och då. Jag har nog bara inte märkt det tidigare för att jag hela tiden har hostat.

Jag hoppas verkligen att detta ska ge med sig med hjälp av omeprazol. Tänk vilka möjligheter jag kommer få. Ni som följt mig ett tag vet ju att jag blivit väldigt hindrad i min hosta. Jag har inte kunnat göra vad jag vill. Under pandemin fick man knappt visa sig ute när man hostade och det ligger ju fortfarande kvar. Så fort du hostar, får du en mängd blickar. jag blir alltid nervös när jag ska till öppna förskolan och liknande där det är småbarn som rör sig. Även om jag vet att jag inte är sjuk och även säger det, så får man ju blickar av föräldrarna ändå. Samma visa när man handlar - man blir stressad för man vet att man får blickarna på sig. När man är ute och går och får ett hostanfall så är det inte lätt att hålla tätt, helt ärligt. Eller gångerna då jag hostar så jag nästan kräks. Det är inte roligt. Jag vet inte hur många gånger jag tackat nej för att jag hostar. Ska det bli ett slut på detta?

Jag tror ju att hostan bara ökat eftersom jag stressat upp mig och oroat mig hela tiden. Men om denna läkare nu har rätt, det är halsbränna som gör det, då stressar jag förhoppningsvis inte upp mig och jag kan göra så mycket mer än jag kunde innan. Dessutom öppnar det ju upp för möjligheter för mer motion och träning, vilket i sin tur leder till att jag förhoppningsvis minskar i vikt och det i sin tur leder till att en del av halsbrännan och uppstötningarna kan försvinna. Så det är ju egentligen bara win-win så att säga. 

Har ni haft några krämpor som ni inte vet vad de orsakas av? 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Imorgon fast tre dagar senare

Stökigt bord

En drömtisdag