Babyshower!

Idag var det dags att ha babyshower för Yazz! Detta var något vi började planera för innan jul, eller ja vi bestämde datumet innan jul och sen har det varit lite vilande över helgerna innan vi drog igång planeringen på riktigt i januari. 

Så idag åkte Yasmine, Halid, Amina och Marita och käkade lunch. Så fort de kommit iväg, gick vi andra in i lägenheten och började pynta. Jag kom sist för jag hade missuppfattat lite hur vi skulle göra. Men jag hann ändå. Ballonger blåstes upp och hängdes på plats, paketen ställdes fram och pyntet kom fram. Kajsa, som drog igång planeringen, fixade jättefina cupcakes från en kvinna här i stan - flower cake by Anette. Så himla fina! De var så vackra så vi ville knappt äta upp dom. Men det gjorde vi och de var så goda men ruskigt söta! 

Vi fikade, hade lite aktiviteter och bara myste. För mig var detta helt perfekt och jag hade mer än gärna haft just en sådan här babyshower när jag var gravid. Jag är absolut inte sugen på att leka massa lekar där man ska gissa saker hit och dit, då har jag hellre det vi hade till idag - vi som var gäster fick gissa hur stor Yasmines mage var, vi fick ett papper fullt med ord där bokstäverna kastats om och vi skulle gissa vad det egentligen var samt en tipspromenad med frågor om barn och fakta. Det var tillräckligt. Och så roligt vi hade. Eftersom Yasmine kommer från Stockholm så träffade vi några av dom därifrån, däribland hennes mamma Marita. Och en av vännerna som är från Vetlanda men som numera bor i Stockholm. Så det var så roligt att träffa dom igen.

Som sagt så myste vi en hel del, och vi hade med oss presenter. De flesta av oss hade köpt kläder och som tur var så hade ingen faktiskt köpt samma som någon annan, trots att det var en hel del kläder som kom. En blöjtårta gjordes också, det var mamma Hanna som gjorde den. Hanna är inte Yasmines mamma men hon kallas det ändå. Hon gjorde som sagt en blöjtårta så det kom också. 

Detta är verkligen en babyshower jag önskar mina vänner ordnat för mig. Men det hände aldrig. När Lucas kom så var detta inte en grej här i Sverige, och när jag var gravid med Gabriel var det en pandemi där man inte ville smitta gravida. När Mikael sen kom var pandemin typ över men inte blev det någon babyshower ändå. Men det är ju inte alla vänner som drar igång något sådant här. Jag vill ju inte ha en shower för att få massor av presenter, jag vill ju ha en shower för att få möjligheten att träffa mina vänner. Jag hinner aldrig träffa dom längre känns det som, jag är hemma med barnen och många jobbar. Det är svårt att få till det då, men att ha en lite samling där jag får träffa mina vänner hade varit underbart. Man hinner liksom inte ses, man tar sig inte tiden men när man då planerar något sådant här, ja då brukar det bli att man kan pussla om lite i sin vardag. Så en babyshower för mig är ett tillfälle att träffa många, efter barnets födelse kanske det inte finns lika mycket tid beroende på vilket barn i ordningen det är.

Yasmine var i alla fall glad över att vi hade anordnat detta och hon var helt ovetandes. Vi hade verkligen lyckats hålla det hemligt trots att vi var många som var nära att försäga oss. Jag var så stolt över att jag inte försagt mig, att jag höll på att försäga mig i tisdags! Men det gick bra och nu kan man äntligen släppa tankarna på att man försäger sig om något. 

Det roligaste var att när vi väl var klara med att pynta, satte vi oss i soffan. Och det slog på riktigt slint i våra huvuden! Vi skulle räkna ut hur mycket vi var skyldiga varandra, det uträkningen höll på att gå väldigt fel! Varje bil som kom stressade vi upp oss om att det var dom men inte var det dom som kom! Och det roligaste av allt - Kajsa skulle lägga tillbaka nyckeln som Halid lagt ut, varpå Hanna frågade hur hon skulle komma in igen när hon låst dörren. Ni hör ju, vi var inte helt okej i huvudet, klart Kajsa kom in igen, hon låste ju efter hon varit ute. Vi skrattade gott kan jag säga! 

Efteråt när jag kom hem så var jag helt slut, troligtvis både av att vara social, men också av att vi åt så mycket socker! Både cupcake och tårta. Så jag har haft sådan huvudvärk och känt mig illamående. Men det var det helt klart värt. 

Har ni anordnat någon babyshower? Eller är ni mamman som blivit överraskad? Eller har ni aldrig varit med om det, så som jag? Vill ni vara med om det? Vad gjorde ni på de babyshowers ni varit på? 



 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Imorgon fast tre dagar senare

Stökigt bord

En drömtisdag