Måndag och en fantastisk start på veckan

Måndag och jag var inte lycklig över att kliva upp. Jag vakande ju såklart av Jonas alarm strax innan 05, vilket i sig inte är något problem. Men jag har ju så svårt att somna om efteråt. Så jag låg och somnade/vakande fram till typ 7 tror jag det var innan jag klev upp. Då var Gabriel också vaken och jag testade att sätta honom i hans fåtölj och titta på babblarna medan jag fixade med lite grejer som behövde bli gjorda innan jag gick ner en våning. Detta är första gången han sitter i sin egna fåtölj, vi får se vad han säger om detta, kanske det blir hans nya grej? Mysigt såg det i alla fall ut att vara, tycker ni inte det?

Han fick frukost och var helt klar när jag till slut gick och väckte Mikael som tog en rejäl sovmorgon. Men han blev så glad när jag väckte honom. Gröt till honom och gröt samt kaffe till mig innan dagen fortsatte. Som jag skrev igår, var jag inte så sugen på små och stora så det fick bli en promenad. Jag gick en lite annorlunda väg för att få lite förändring och var ute i cirka 30 minuter. Jag vill ju förlänga denna tid och jag hade nog orkat det, om jag inte var rädd för att min fot skulle göra ont under kvällens träning. Men 30 minuter är helt klart bättre än ingenting så jag ska vara nöjd. Och ser ni vädret?! Snön är alldeles vit och härlig och solen sken från en blå himmel. Det var verkligen de mest optimala förhållandena för en promenad. Mikael somnade nästan direkt vi kom ut och sov sen länge. Jag fick faktiskt väcka honom för att han skulle få lunch i vettig tid.

Hemma så fixade jag lite, jag städade toaletten på mellanplan innan det var dags att käka lunch för Gabriels och min del. Vi har köpt en sådan här uppdelad tallrik. Denna har babblarna på sig vilket gör Gabriel extra glad. Så idag fick han rester bestående av klyftpotatis och stekt korv, majs och rödbetor. Jag själv åt pytt i panna och stekta ägg. Eftersom jag ville ha rödbetor, fick han det med. Han åt upp det mesta på tallriken och jag upplever faktiskt att han äter mer av allt när det är uppdelat. Om det har och göra med att det är roligt att få fram babblarna under maten, eller om det är för att det är just uppdelat, det vet jag inte, men what ever works känner jag. 

Jonas kom hem strax efter kl 14 och likaså Lucas. Gabriel sov just då och kort därefter fick Jonas lägga Mikael och samtidigt ta upp Gabriel. Måste få lite ordning på deras rutiner nu, Mikael sover på tok för långa pass på dagen. Visste det är bra att han sover, men han sover ju förbi olika måltider vilket jag inte gillar så därför väcker vi honom. Dessutom hopas jag att han kommer sova bättre nattetid av detta. Samma sak med Gabriel, ett tag var vi duktiga att väcka honom efter ungefär 1,5 timme. Då blev dagen jättebra. Men nu har han ganska länge fått sova längre och det funkar också så vi ska nog inte ändra för mycket på hans tider. Mormor kom och tog Lucas till skyttet i vanlig ordning och jag fick åka och träna. 

Jag ökade i kilo på uppvärmningen och sen höll jag mig faktiskt på mina vanliga. Det jag märkte var att jag inte alls hade ont i foten, kanske jag inte ska ha för mycket tyngd? Jag känner ju ingenting i benen men så fort jag ökar så säger ju foten ifrån, så det är kanske bättre att bara köra på med låg vikt tills jag går ner i vikt och foten klarar mer.

Jag är i alla fall nöjd med min dag, den blev som jag ville. Imorgon är en ny dag, jag är helt inne på att gå till öppna förskolan, jag hoppas att barnen är friska bara. 









 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Imorgon fast tre dagar senare

Stökigt bord

En drömtisdag