Paketet igår, träning idag

Trots bråket igår, blev det en bra morgon idag och det har faktiskt bara fortsatt. Innan Lucas gick till skolan förklarade jag för honom att jag absolut inte är arg på honom, jag är arg på att hans så kallade kompisar är elaka mot honom och att han sen i sin tur tar ut det på oss. Så om han bara skiter i att göra sina kompisar nöjda, så är det bättre att göra som vi säger, för kan kompisarna inte lyssna, ja då är de inga bra vänner. Han höll med och han gick iväg till skolan som vanligt.

Jag valde att träna på dagens lunchpass. Jag funderade på det igår men när det blev kaos på kvällen orkade jag inte. Men jag tog mig i kragen och körde passet idag. Så mormor kom förbi efter hennes träning och så kunde jag sen ge järnet i 45 minuter. Jag ångrar mig verkligen inte, det var riktigt skönt att få ur lite ilska ur kroppen. Det blir alltid så mycket tankar när det blir bråk och många tankar leder till samma - det är inte Lucas som gör fel, det är de så kallade kompisar som gör fel.
Hur som helst så var det ett bra pass. Jag gillade mixen av låtar och övningar. Älskade verkligen utfall/axelkombon. Så jag var mer än nöjd.

Väl hemma blev det potatismos och lax efter träningen. Det var dagens lunch på schemat och det var så gott! Älskar mos och älskar lax. Så det var verkligen perfekt efter träningen. Gabriel sov efter maten och Mikael hade vaknat så han åt tillsammans med mig, men det var mormor som matade. 

Eftermiddagen har bara fortsatt. Vi hade utvecklingssamtal med Lucas och både jag och Jonas åkte så mormor var än en gång barnvakt till smågrabbarna. Det var ett roligt samtal där pedagogen verkligen tryckte på hur duktig Lucas är. Vi kom fram lite lite olika mindre mål och det kommer nog gå bra för honom, jag är så lättad att saker och ting börjar ordna till sig för honom. Synd bara på kompisarna då. 

Igår hände det i alla fall något roligt under dagen. Vi fick paketet från Jollyroom. I slutet på förra veckan beställde jag dels en grej som Gabriel ska få i present av mormor och morfar, men även lite grejer till oss här hemma. Bland annat beställde jag en sådan här kedja med länkar. Man kan länka ihop dom så som jag gjort, eller så använder man dom i till exempel babygymmet för att ändra leksakernas höjd. Den är ju till båda grabbarna så jag funderar på att dela den i två framöver så de får en del var liksom.

Det andra vi köpte var en cykelhjälm till Mikael. Så nu är vi redo för cykelturer med cykelvagnen. Självklart fick även han en hjälm med babblarna på. Önskar att detta snöande och töande kunde sluta. Jag längtar efter att kunna cykla till gymmet och till affären. Vill inte åka bil överallt, men om jag tar en promenad direkt efter träningen, blir jag garanterat sjuk så som jag svettas. 

Sist men inte minst köpte jag en skötväska som man kan ha som ryggsäck. Jag har funderat på detta ett tag. Så länge man har ett barn fungerar det jättebra med en "vanlig" skötväska. Men nu känner jag att jag vill ha händer och axlar fria från väskor, så att kunna bära en som ryggsäck har jag velat ett tag. Jag har titta på lite olika, googlat en del, men det är ju så fruktansvärt dåliga bilder! De tar på utsidan och alla dess sidor, men insidan de visar är så fruktansvärt dåligt, och det är ju den man vill åt. Men här ser ni hur den ser ut. Detta är framsidan. I det lilla facket främst finns ett fack för mobilen och sen lite plats för lypsyl, nycklar och sådana saker. Det är exakt vad jag kommer ha i den fickan, plus lite halstabletter. I den andra fickan över, den var större så där kommer jag lägga "småkrafset" till barnen - dreglisar, nappar, trasor, askar med russin och sådär. Sen är det ett fack för en flaska på varje sida, på utsidan av hela ryggsäcken. Det stora facket har ett underlägg som man kan lägga under barnet när man byter blöja. Dessutom fanns det ett fack för flaska inuti. Sen var det bara ett stort fack med tre mindre fack. Det är sådana små flikar som jag säger där man kan stoppa ner blöjor. Det andra lite större, där det egentligen bara är en tunn skiljevägg, ja där la jag denna gång ner deras extrakläder. Jag tänker att jag kommer använda denna väska från och med nu, i alla fall när vi har med båda grabbarna. Beroende på vart jag ska, packar jag den olika. Om jag ska ha med mat och haklappar så packar jag på ett vis. Ska jag bara ha med blöjor så blir det på ett annat vis. Jag tror den kommer bli bra, även om facken för blöjor var lite smala, det gick inte att stoppa ner storlek fyra som vanligt utan jag fick rulla ihop blöjorna en och en. Men jag är nöjd ändå. Den kunde varit bättre, men den är aboslut inte katastrofal.

Under dagen har Mikael visat att han vill krypa iväg, har vill så mycket men kommer ingenstans. Här ligger han på armbågarna, men han står även på händerna. Han tar sig bakåt jättesnabbt när han ligger ner på mage, men framåt kan han inte ta sig ännu, varken krypande eller ålande. Men förhoppningsvis kommer det snart. Men snart kan ju vara flera månader för en bebis.

Att ligga på sidan är han åtminstone grym på! Det är så komiskt, han tar sig från rygg till mage hur lätt som helst, vi hinner knappt se när han gör det, men att ta sig tillbaka till rygg verkar vara helt omöjligt. Han hamnar då i denna position och sen ligger han där och balanserar. Ibland ser det ut som han ska falla över till rygg men han vinklar upp sig igen. Ibland ser det ut som att han jobbar för att ta sig till sittande, men han hamnar här igen. Vi får väl se när det ger med sig helt enkelt. 

Innan mormor åkte hem denna afton, blev det lite pusslande för oss tre. Nästa vecka ska vi ha kalas för Gabriel så då måste bordet vara rent. Jag har ju pusslet på min matta men jag hoppas innerligt att jag är klar tills dess. Har tappat lite lusten igen på att pussla, det går upp och ner det där, tror jag kommer pussla mer när Jonas jobbar eftermiddag, det är så tråkigt att sitta själv då och läskigt att sitta i sovrummet högst upp med lurar. Så nästa vecka blir det förhoppningsvis mer pusslande.

Men som sagt, det blev en bra dag trots att det var kaos igår. Vi har haft det så bra nu ikväll - vi har spelat alla tre, hejat på Lucas som är så sjukt duktig på Fortnite. Klockan är faktiskt bara 21:30 men jag ska faktiskt lägga mig redan nu. Känner att jag vill komma i säng. Somnar jag innan Jonas kommer upp så gör jag. Vi har tidiga dagar både han och jag. Han kliver upp strax innan 05 och jag kliver upp senast kl 07 men oftast före. Dock fick jag sovmorgon idag och lät Lucas få det också efter gårdagen. 



















 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Imorgon fast tre dagar senare

Stökigt bord

En drömtisdag