Mini vaknar varje natt igen

Ja denna vecka har ju Jonas jobbat eftermiddag och då har det blivit sådär roligt här hemma igen - Mikael vaknar nattetid igen. Nattetid är kanske fel, han har vaknat runt midnatt. Ibland tidigare, ibland senare. Och han är så ledsen. Jag läste om ett tips att när barnen skriker och tycks helt livrädda, då ska man ta dom i famnen och andas djupt och långsamt. Så jag har testat detta och Mikael har lugnat sig väldigt fort. Så det har känts skönt. Men varje kväll har jag precis hunnit lägga mig och sen vaknar Mikael kort efter med illvrål. Måndag till onsdag räckte det med att sitta i fåtöljen inne i hans rum men på torsdagen var jag så trött så jag lyfte in honom till mig och vi la oss i sängen. Han skrek och skrek och skrek. Inget lugnade honom men jag la honom nära mig och andades djupt och långsamt. Klappade honom i rumpan om och om igen i samma takt. Till slut lugnade han ner sig och låg bara och tittade på mig. Till slut somnade han, och så även jag så Jonas fick en chock när han kom hem och såg att Mikaels dörr var öppen och att han sen låg i sängen bredvid mig. 

Jag vakande efter ett tag och kände att min arm höll på att gå av. Jag hade ju haft honom liggandes på den ganska länge, och även om han inte är speciellt tung, så blir det ju ändå ett tryck som gjorde att det var väldigt obekvämt. Jonas lyfte in Mikael och han somnade om i sin säng. Men han var nog trött under fredagen för han var inte vaken många timmar innan han somnade i kundvagnen på Maxi.


Natten till idag, lördag, var det samma visa. Mikael vaknade och skrek och skrek. Jonas tog honom denna gång eftersom jag tagit honom hela veckan men han kunde inte lugna ner sig. Så till slut kom Jonas in till mig och så fick han ligga och försöka sova hos oss. Det tog tid men till slut somnade han. Vi fick turas om med att lugna honom och sen sov han gott i min famn igen. Jag vaknade än en gång av att vara helt mör i armen så Jonas fick bära in honom till sin säng och han somnade om därinne också och sov resten av natten. Men det gjorde ju att man var enormt trött idag!

Hur som helst så har det gått bra och det är ju så här det är, barnen har perioder där de vaknar nattetid. Nu har jag ju faktiskt Jonas att dela detta med och jag behöver inte dra den biten själv, men det är tröttsamt och han behöver ju sova för att orka jobba, men jag tycker ändå att det är bra att han får se hur det är. Ibland känns det som att han inte förstår hur jobbigt det är att "bara vara hemma".

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Imorgon fast tre dagar senare

Stökigt bord

En drömtisdag