Träna träna träna

Jag älskar att jag kommit igång med träningen. Vet inte om jag berättat det tidigare men i oktober hade Friskvårdscenter, gymmet jag går till, en kampanj. Om man köpte ett träningskort för ett helt år, fick man ett flak nocco på köpet. Ni som känner mig, vet ett jag gillar energidrycker i olika former och jag bestämde mig att sett svar ett tecken på att jag nu skulle sätta igång. Jag åkte dit, tecknade ett träningskort som jag betalar med autogiro och sen var det bara att tuta och köra. 

Jag velade ganska mycket innan jag köpte mitt träningskort. Kommer jag komma igång? Är det prisvärt med autogiro eller ska jag köra på ett stämpelkort med 10 tillfällen? Har jag råd?  

Jag pratade med Andreas, ägaren, och han sa att det bästa man kan göra är att bestämma vilka dagar och tider man ska träna, sen är det bara att köra på under dom tiderna. Så jag bestämde mig för två pass till en början - back to basic och spinning. Back to basic är ett pass för den som aldrig tränat innan, eller för den som har tränat tidigare men behöver komma igång igen. Passet var 45 minuter långt och innehöll en uppvärmning och en avslappning/stretch och däremellan tränade man tre tabataslingor. 

För den som missat tabata så är det ett koncept där man tränar i 20 sekunder, vilar 10 sekunder och sen tränar man 20 igen. Detta upprepar man 8 gånger då blir det en träning i 4 minuter. Många gör detta varje morgon för att vakna, medan andra gör det under dagen för att röra på sig och så vidare. Konceptet går ut på att alla ska klara av det, välj de övningar du själv klarar eller det du vill träna just denna dagen. Det kan vara exempelvis knäböj, armhävningar, burpees, utfall, sit-ups, rygglyft och plankan. 

Detta är som sagt en slinga, när vi tränar på gymmet kör vi fler slingor. Just på back to basic är första slingan lite annorlunda. Då kör man 30 sek, vila 20 sek. Jag tror man kör 6 gånger och gör detta två gånger. Då blir det 12 minuter.  Efter det gör man två ”vanliga” tabata med 20/10 sekunder. Jag har för mig det var så men jag minns inte riktigt. Jag går nämligen inte på detta pass längre. Passet är suveränt för den som inte tränat på länge eller aldrig tränat. Men jag som har tränat en hel del tyckte detta var för enkelt. Jag är van vid tyngre träning. Sen är det ju den lilla detaljen att musik spelar roll också. Är det inte rätt musik, ja då tröttnar jag. Men passet är bra, man använder både stång och vikter eller bara kroppsvikt så man anpassar ju allt efter din egen förmåga. Men ja fel musik och lite för lugnt tempo för min smak. 

Istället för detta kör jag tabata/HIIT på fredagar. Där snackar vi tempo! Här varvas styrka och puls  uppvärmning och sen tabataslingor. Utöver tabata kör man dessutom 4 minuter i ett svep där man ska upprepa tre övningar så många gånger som möjligt. Det kan vara exempelvis 6 knäböj, 6 armhävningar och 12 höga knän (6 st på varje ben). Sen upprepar man dessa om och om igen i fyra minuter. Skitjobbigt! Men så roligt! Att musiken är den jag gillar, samt två galna instruktörer är bara plus. 

Jag kör dessutom Bodypump. Detta är också styrka för hela kroppen. 10 låtar och varje låt fokuserar på en muskelgrupp. Första och sista låten är uppvärmning och stretch, men de 8 andra låtarna fokuserar på ben/rumpa, bröst, rygg, axlar, biceps, triceps och mage. Konceptet är inköpt från företaget Les Mills och instruktörerna är utbildade och får all koreografi färdig i ett paket. Dessa ändras fyra gånger om året. Skittufft, högt tempo och fantastiskt roligt. 

Dessa två pass har jag börjat med då istället för back to basic. Jag körde ju pump förr, vi snackar för 20 år sen så jag vet vad det är, men det var längesen eftersom jag varit gravid och inte kunde träna under den tiden. 

Jag ville ju börja med spinning också och det gjorde jag. Jag började på passet med samma instruktör som back to basic men återigen gjorde musiken att jag tappade intresset. Testade istället en annan instruktör och hans musik är toppen! Dessutom är hans pass upplagt på ett annat sätt så man utmanar sin puls mycket mer. 

Så jag kör tre pass i veckan - spinning, tabata/HIIT och bodypump. Jag vill ha ett pass till för att bara köra rygg/mage/core, men jag vet inte när jag ska lägga in det för att hinna med både det, familjen och framför allt återhämtning. 

Jag har testat på mammabarnträning också och det är verkligen kanon! Helt fantastiskt att de har ett koncept för den med barn att få in träningen i vardagen. Man får ta med sitt/sina barn, musiken är lägre och sen kör man. Instruktören är utbildad i träning för de som fött barn. Återigen kör man en typ av tabata och övningarna är utformade efter vad du behöver träna efter en graviditet. Jag gillar verkligen detta pass, men det passar inte mig alls. Varför? Jo först ska jag då få med mig båda barnen till bilen. Ja jag tar bilen trots att det är nära (cyklar till alla andra pass) men det är endast för att syskonvagnen inte kommer in. Så jag behöver ha Mikael i babyskyddet för att kunna bära med mig båda barnen. Sen är det lite svårare för oss som har barn som rör sig själva, alltså barnen som kan krypa iväg eller gå. Självklart får de springa runt, men när man gör övningar som exempelvis knäböj, är det jobbigt om Gabriel går bakom en precis när man böjer sig ner. Lätt att råka putta honom med rumpan då. Eller om man ska göra burpees eller andra övningar där man rör sig långt ner. Detta gör mig irriterad. Det är inte det lättaste att få ner båda barnen till källaren plus träningsväskan. Sen ska man packa med blöjor och allt sådant. Vidare ska vi då ut till bilen och sen är det från bilen in till gymmet. Allt detta tar enorma krafter eftersom Gabriel är tung och vi behöver bära honom ner för trappor och jag bör honom inne på gymmet eftersom han blir osäker i andra miljöer. Att sen då efter allt trixande inte kunna träna fullt ut, ja då tappar jag engagemanget. Så just nu är det passet på paus för min del, men kanske att jag testar det igen sen. 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Imorgon fast tre dagar senare

Stökigt bord

En drömtisdag