Klossfestivalen Linköping

 I söndags tog vi en tripp till Linköping. Med vi menar jag Jonas, Lucas, Liam, Gabriel och jag själv. Mikael fick stanna hemma och vara med mormor. 

Jag tror jag sett något evenemang om klossfestivalen tidigare men vi har aldrig åkt eftersom Lucas inte verkar vara intresserad. Denna gång frågade jag och och sa att han kunde kanske ta med en kompis, och de ville han absolut. 

Eftersom vi inte visste vad vi skulle förvänta oss, blev vi både överraskade och besvikna. Eller ja de va väl bara jag som var besviken tror jag, och man ska inte ens säga besviken egentligen. 

Men klossfestivalen är i all fall ett event som innehåller LEGO i mängder. Det första vi möttes av när vi kom in var det här från Piratesfilmerna. Bland annat skeppet black pearl. Vi gick vidare vid utställningarna. Här va det privatpersoner som byggt och många av dom har deltagit i Lego Masters eller vad det heter. Så himla häftigt att se dessa byggen! Dessutom va det en hel del utländska byggen. Bland annat skeletten här under samt pariserhjulet var byggt av folk från typ Ukraina, polen, eller något annat i öst. 




Jag blev så fascinerad av så mycket. En utställare hade byggt upp en nöjespark med en berg- och dalbana, pariserhjul, slänggunga och annat. Allt drevs av små motorer och snurrade och blinkade. Superhäftigt! 

Men det coolaste bygger var nog en jättelång kulbana som gick runt i en fyrkant. Den var byggd på flera bord med olika sektioner där varje sektion hade ett eget sätt att driva kulorna framåt. Det var så häftigt att se men jag tog inga bilder, jag var helt enkelt för fascinerad över detta. 

Utöver dessa utställningar, fanns det även hav av Lego. Tänk er stora versioner av sandlådor, men istället för sand, va det Lego istället. Grabbarna byggde Lego och Gabriel sorterade Duplo samt de här stora skumgummi-varianterna. 




Det fanns även olika tävlingar. Lucas testade den där man skulle sätta ihop så många klossar som möjligt. Alla var av samma storlek så de va smidigt. Ett tag var han i ledning men efter någon timme var det någon som lyckades sätta långa långa fler än honom. Han testade även ett hjul för vinsterna var Lego men ingen vinst där inte. 

Vi är nöjda, det enda jag kände var att jag tyckte de kunde haft fler ”hav” med Lego. De hade fyra stycken som innehöll ”vanligt” Lego samt bord och stolar där man kunde bygga. När vi kom va de perfekt men det kom ju mer och mer folk och då kände jag att de hade behövt ett eller två hav till för att alla inte skulle sitta i knäet på varandra. 

Nu har vi testat detta i alla fall, vi åker nog inte fler gånger. Eller jo möjligtvis om två år med små-grabbarna, men Lucas vill nog inte åka fler gånger. 



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Imorgon fast tre dagar senare

Stökigt bord

En drömtisdag