Lucas's gamla rum



Jag måste ju visa förändringen på Lucas rum. Tyvärr hade jag inga bilder på hur det var möblerat, bara bilder på hur rummet såg ut innan vi gjorde om det. Men här får ni se bilderna och lite förklaring.

När vi flyttade in i huset så var Lucas första rum helt brunt. En mörkbrun fondvägg och sen tre väggar i någon form av ljusare brun. Tänk er Mörk choklad samt mjölkchoklad. Han fick ju ha sitt rum så här i lite mer än ett år innan vi gjorde om allting. Och anledningen till att vi gjorde det var för att dels var det fult och tråkigt, och dels var det för att vi gjorde ju ett rum till bebisen (Gabriel) och då kan han få ett nytt rum också. 

Så han fick välja färg och vi hjälpte honom att välja golv. Sen hjälpte han till att riva lite tapeter och sen fick han flytta ner i källaren. Han var ganska glad över det, det är varmt på översta våningen men i källaren är det svalt. 

Sen målade vi om väggarna, samma vägg blev en fondvägg och den blev en mörkare blå och de övriga ljusblå. Jag och min mor målade alla lister och sen fick min far och Jonas spika upp dom efter att allting var målat och golvet var lagt. 

Vi började med att ställa sängen ut mot vägen och där blev den kvar efter lite funderande. Det finns också ett sängbord och där de två pallarna står, fick Lucas efter en tid en garderob uppställd. Han har en IKEAgarderob som jag köpte för 7-8 år sen. Den är gjord för barn så höjden är inte som en vanlig garderob. Anledningen till att vi tog in denna var för att se om Lucas kan hålla lite mer ordning på sina kläder. Men icke. Han tyckte att bästa platsen för kläder, vare sig de va rena eller smutsiga, låg på golvet vid sidan av garderoben.

I hörnet till höger om den rumsfasta garderoben, ställde vi hans skrivbord med en skärm och ett xbox. Jag tänkte att detta inte riktigt kommer bli bra, det är redan varmt i rummet och han klagar jämt. Dessutom blir det ju varmt av både spel och skärm men han ville absolut ha skrivbordet där och vi lät honom bestämma. 

Sen hade Lucas faktiskt inga fler möbler och det går faktiskt inte in så mycket mer. Han hade en matta också och den har han fortfarande kvar. Men visst blev det enorm skillnad av att måla väggarna, listerna och lägga nytt golv? Helt galet, och det är ju inte jättedyrt. Vi har köpt färg och golv på Rusta och det är inga enorma priser.

Men nu, nu har jag tagit kort på hur det ser ut i detta rum nuförtiden! Det är ju en kombination av barnkammare och mitt kontor. Som jag nämnde i inlägget häromdagen är tanken att Mikael och Gabriel ska dela rum. Men för stunden får Mikael sova dagtid här inne för att grabbarna inte ska väcka varandra då de sover vid olika tider på dagen. Och Mikael vaknar fortfarande på natten finns det en risk att Gabriel vaknar då med, så just nu blir det dubbelt upp helt enkelt.

Rakt fram har jag ställt mitt skrivbord. Här sitter jag och skriver i bloggen samt spelar tv-spel. Dammsugaren ska såklart inte stå där men eftersom vi ska dammsuga här uppe under dagen, får den stå här inne så länge. Hyllan ovanför skrivbordet tillhör Lucas. Men färgen behöver torka helt nere i hans nya rum så den får hänga här de närmsta fyra veckorna, sen kan vi dekorera hans rums väggar. Till vänster om fönstret ser ni den gamla garderoben jag berättade om som Lucas haft. Nu får han än en gång använda de garderober som finns i hans rum och denna får stå kvar här. Där i står nu lådorna med kläder som smågrabbarna vuxit ur. Vissa kläder ska ju fortfarande användas, dom som Gabriel vuxit ur men som Mikael inte vuxit in i ännu. Så den får stå som en snyggare förvaring till dom kläderna, än lådor på golvet. 

Sist men inte minst ser ni hörnet med Mikaels vagga. Denna har vi fått av Jonas syster. Gabriel sov i denna i vårt sovrum och Mikael har sovit i den både uppe och nere. Först blev det några nätter i denna i vårt sovrum, sen när vi köpte hans spjälsäng, fick vaggan komma ner en våning så han hade någonstans att sova dagtid. Nu när vi möblerat om och fick det här rummet "över", kunde vi ställa in vaggan här. Det är ju bättre eftersom det är mindre risk att Gabriel väcker honom jämfört med att sova i vardagsrummet där just Gabriel härjar runt. Så ser de som sagt ut nu. Rummet är kalt och tråkigt, men det får vara så. Vi vet inte hur länge Mikael kommer sova här inne. Den dagen han inte kan sova i vaggan längre, ja då får vi flytta in spjälsängen antingen här eller inte till Gabriel. Först efter det kanske vi gör något på väggarna. När vi vet om det ska vara barnkammare eller kontor liksom. 



 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Imorgon fast tre dagar senare

Stökigt bord

En drömtisdag