Bröd bröd bröd

 Det här skulle egentligen kommit upp igår, men hoppsan jag gjorde ett misstag och sparade bara inlägget. Men så är det när man är lite virrig som jag. 

Igår var det dags för en bakdag igen. Fyra limpor bröd blev det. Förra veckan bakade jag inget bröd för det var billigt i affären. Då passar man på, i dessa tider! 

Men igår testade jag att göra alla fyra ungefär samtidigt. Jag bakar ett bröd som innehåller endast fyra ingredienser - jäst, vatten, mjöl och salt. Jag använder dock även rågmjöl, testade första gången i måndags och de blev kanon. Så det blev fyra limpor till helt enkelt. Men det blev inte helt bra igår.  Men bättre nästa gång. 

Man ska blanda samman ingredienserna och sen får de jäsa. Sen ska man vika brödet och sen ska de jäsa ännu en gång men längre. Tredje gången ska man lägga ut brödet på en handduk och sen ska de jäsa ytterligare en vända innan det ska in i ugnen. Jag valde att påbörja andra satsen när första brödet jäst en gång. Sen tredje limpan startade jag när andra limpan jäst första vändan och sen samma sak med den fjärde limpan. 

Det var supersmidigt, men brödet fick jäsa lite för länge eftersom det var flera limpor att ta hand om samtidigt. Så när brödet jäste i handduken sista gången, växte brödet sig för stort så mjölet i handduken räckte inte. Det ledde i sin tur att degen fastnade i handduken och det var lite tjurigt att få över den till plåten. Så brödet blev inte så fint som de brukar och det kom in mycket mer luft så det är lite hon hör och har inne i limpan. Men brödet kommer ätas och vi är lyckliga över hemmabakat bröd. 


Brukar ni baka bröd själva?



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Imorgon fast tre dagar senare

Stökigt bord

En drömtisdag