Projekt klädförvaring

Nu när vi än en gång väntar tillökning är det dags att organisera upp litegrann. Det här kommer inte bli den största renoveringen, däremot den som inbegriper flest rum på ett sätt.

När vi köpte huset var jag så glad över att det fanns typ 100 garderober. Vad jag inte tänkte på var att det fanns inte så många hyllor i dessa garderober, tvärtom så är det brist på hyllor. Detta är ett problem idag. Däremot finns det ett litet utrymme utanför vårt rum som idag är min garderob. Min tanke är att vi ska ha det utrymmet som vår gemensamma garderob.

Bilderna ovan visar hur denna lilla garderob ser ut idag. Det är bara mina kläder och allt är huller om buller. Varför? Ja för att typ 100% av kläderna här inne är idag för små eftersom jag är gravid. Så mitt första projekt blir att tömma ut de kläder jag absolut inte vill ha sen när jag inte längre är gravid. Här inne finns kläder från många år tillbaka. Kläder jag aldrig kommer använda, men som jag ändå inte slänger. 

På båda sidorna när man öppna dörren finns en klädstång. Jag har idag valt att köpa två hängnade förvaringar från IKEA och hängt in här. Fack med kläder av olika kategorier - träning, linnen, arbete osv osv. Dessa ska bort. Jag ska ha en klädstång och Jonas ska ha en. Rakt fram där det idag står en bänk på snedden, ska vi ställa in en byrå med många lådor, typ HEMNES. Den har fyra små lådor och sen fyra större lådor. Dessa delar vi 50/50 på och sen är det i princip klart. Jag vet inte än om det är just en HEMNES vi ska ha, men just nu är det tanken.

Bilden här ovan är idag vårt linneskåp skulle man kunna säga. Sängkläder till vår säng samt lite gardiner. Detta ska tömmas. Jag vill hitta ett linneskåp att sätta i hallen istället. Anledningen är att vi har inte utrymme idag för barnens sängkläder så ett skåp som är enbart för detta är att föredra enligt mig. Denna garderob, samt den bredvid som innehåller en hylla samt klädstång, ska sedan plockas bort. De är onödiga i vårt sovrum eftersom det är bara två stycken och att de ser ut som de gör. 

Här ser ni garderoben i Gabriels rum. Endast två hyllor. Och då är en av hyllorna från garderoben i vårt sovrum. Börjar ni se problemet med hyllor? I dagsläget har vi ju sparat allting, amningskudde, babynest och babykläder, eftersom vi ska ha en liten till. Det syns inte på bilden men på översta hyllan ligger alla kläder som Gabriel vuxit ur och som mini sen kommer ärva. Det tråkiga är att jag kommer behöva gå igenom dom eftersom det är allt från stl 50-80 som ligger där. Jag försökte göra ett system men eftersom jag bara hade en hylla var det rätt snabbt kört. 

Det här är garderoben i Lucas rum. Den har också fått en extra hylla från vår garderob. Så han har faktiskt tre hyllor. I dagsläget är garderoben ganska tom eftersom han har kläderna i en annan garderob Som är mer anpassad efter hans ålder. Men längre fram kommer han också behöva lite fler hyllor. 

Så tanken är helt enkelt - jag ska rensa bland mina kläder. Vad ska sparas och vad ska slängas/skänkas? Vi ska hitta en byrå samt ett skåp så jag kan börja organisera mina kläder samt sängkläder. Samtidigt ska Jonas gå igenom sina kläder på samma sätt som jag. Sängkläderna ska flyttas till det nya skåpet och efter det kan vi flytta de sista hyllorna från våra garderober till grabbarnas garderober. Därefter ska vi ta bort garderoberna i vårt sovrum och snygga till där. Där garderoberna idag står, vill jag ha en TV på väggen. Jag vill måla listerna och runt fönsterna samt balkongdörren. Vi ska också välja en färg till väggarna i vårt sovrum. Först då är renoveringen av vårt rum klart. Vi kommer inte byta golv i vårt rum idag eftersom det golv som ligger är hyfsat nytt och fortfarande snyggt. 

När vi fick hem den nya sängen hamnade den byrån Jonas använder här inne på toaletten. Den ska såklart tömmas och inte finnas kvar mer. Där ska istället skötbordet stå framöver. Byrån står dessutom i vägen för att smidigt kunna ställa undan badbaljan som vi knappt längre använder. Gabriel sitter numera i badkaret och leker. 

Så förstår ni nu med vad jag menar att det blir den största kedjeeffekten i renoveringen? Allting hör ihop. Vi kan inte flytta på sängkläderna förrän vi har ett linneskåp. Vi kan inte flytta våra kläder förrän vi har en byrå. Grabbarnas garderober blir stökiga tills vi kan flytta över fler hyllor. Det enda vi egentligen kan göra är att flytta byrån så vi kan flytta skötbordet, men det finns ingen vits med det just nu.

Så nu letar jag dagligen, främst på Facebook, efter ett linneskåp och en byrå. Byrån behöver absolut inte vara ny med tanke på att den kommer gömmas, kravet är däremot att den får vara max 96cm hög på grund av snedtaket. Linneskåpet vet jag inte hur det ska se ut än, men snart får jag tillräcklig inspiration för det. 

Nu gäller det att jag har is i magen, inte gör förhastade inköp utan ser till att detta blir bra, så vi slipper klippa och klistra med saker och ting i efterhand...

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Imorgon fast tre dagar senare

Stökigt bord

En drömtisdag