Kalas för Gabriel

Igår lördag var det äntligen dags för kalas för bebisen i familjen. Och vilken tillställning det blev! Farmor och farfar kom inte. De var istället här för två veckor sen och firade Gabriel, både julklapp och födelsedagspaket fick han. Vi hade en mysig lördag tillsammans i vanlig ordning när de kommer och hälsar på. Är väldigt roligt och träffa Jonas syskon och föräldrar, vi träffar dom så sällan så jag ser fram emot varje gång vi träffar dom.

Mormor och morfar kunde inte komma eftersom de sitter hemma med corona. Mormor testade positivt i måndags och morfar i torsdags. Så de fick hålla sig hemma och kommer och firar förhoppningsvis nästa helg.

Men de som kom var: Tony och Madde (barnledig helg), Ida och Pierre med Julia och Nova, Jenny och Robert med Julia, Welma och Bella, Jessika med Daniel och Ben, Emelie samt Yasmine och Halid med Amina och Emra. Så vi var många som passade på att träffas, fika och prata.  

Vi bjöd först på frallor med olika pålägg och grönsaker. Kaffe och saft, läsk och mineralvatten. Det var bara att ta för sig. Folk satt överallt - i köket satt några, en del satt vid vårt stora svarta bord, några vid extrabordet samt några i soffan. Man fick sitta var man ville. En tanke var väl egentligen att alla barnen kunde sitta på ett ställe, i alla fall de större barnen, men jag tänkte inte på att några av barnen aldrig varit här och kanske var blyga, så de satt med sina föräldrar istället. Men vad gör det? 

Lite senare bjöd vi på tårta och kaffe men också chokladbollar och kladdkaka. Kladdkakan och chokladbollarna är helt gjorda här hemma, men jag valde att köpa tårtbottnarna. Jag kan göra tårtbotten, har gjort det förr när det varit kalas och liknande. Senast jag gjorde en tårta från grunden här i huset var midsommar 2020. Den blev perfekt! Efter det har det bara varit kaos - bottnen har inte höjt sig. Har testat flera olika recept, haft den längre/kortare tid i ugnen och var i ugnen den varit, men ingenting har funkat. Så istället för att ens försöka med detta påhitt, valde jag att köpa bottnarna direkt och spara mig massor av tid och frustration. 

I tårtorna hade  vi grädde och jordgubbssylt mellan de olika lagren. Överst blev det grädde. På den ena hade vi mandariner och på den andra nonstop. Det blev mycket lyckat! Jag hade även gjort två kladdkakor som de flesta barnen åt av. Och chokladbollar. Så det blev lyckat. 

Under tiden som vi fikade, passade Jonas på att öppna presenterna. Vi valde att göra så eftersom han systrar strax skulle åka hemåt igen. 


Av Tony med familj samt Ida med familj fick Gabriel ett aktivitetsbord. De var även de enda som fixat födelsedagskort så Jonas pikade alla om detta, såklart. Sen att det var de två familjerna med flest barn gjorde bara det hela roligare - lät som att det aldrig skulle ta slut på namn. 

Jenny och hennes familj gav en badcape och en leksak som är en större speldosa. Badcapen blev jag överlycklig för, det behövs alltid och dom två fina Gabriel har idag börjar sorgligt nog bli för små, så detta var perfekt. Leksaken hade vi redan men de behövde inte byta den, vi tänker att den kan vi ha i bilen så han har något att leka med både där men också när vi åker till andra.

Jessika och hennes familj gav Gabriel en katt med snöre att dra efter sig, de flesta vet vilken jag menar men det brukar vara en svart hund. Vi fick katten istället, så söt! Dessutom gav de ett tallriksset med djup tallrik, flat tallrik och mugg. Det komiska är att jag sa till Jonas att det skulle vi kunna önska oss eftersom vi behöver ett set till. Så utan att vi berättat något, var det just det vi fick.

Emelie gav Gabriel kläder, välbehövligt! Vi har inga kläder i hans storlek nu så detta var nästan det mest uppskattade, om man ser till paniken vi har just nu. Mattias var såklart med på denna present men han jobbade denna afton. 

Yasmine och hennes familj gav böcker. Ett helt gäng med lite blandande innehåll. Dessutom fick vi en fin leksak. Jag kommer inte på vad den heter, men det är "pinnar" man slår ner på ena sidan, sen vänder man på den och kan slå från andra hållet. Så fin!


Födelsedagsbarnet höll sig vaket hela eftermiddagen, mumsade yoghurt och banan. Och självklart fick han smaka på tårtan!


Under kalaset fick vi även se hur Gabriel lekte tillsammans med sina kusiner. Det var så roligt att se, vi umgås ju inte med så många andra som har barn, så att se honom sitta och leka tillsammans med andra i typ hans storlek var så roligt!

Även Halid och Emra satte sig på golvet och busade lite med Gabriel. Är imponerad av att Gabriel tillät de flesta människorna. Han blev lite rädd för Pierre, som han varit rädd för innan, men i övrigt så var det väldigt lugnt med skrik för att han var rädd. Däremot lät han ju för att Jonas inte matade honom tillräckligt fort ibland. 

Detta kalaset blev så bra, det enda tråkiga är att det är synd att Jonas familj bor så långt borta, eller det är ju snarare Jonas som bor långt ifrån dom. När vi väl träffas vill jag så mycket - umgås, prata och komma ifatt. Samtidigt vill jag ju prata med mina syskon och mina vänner som kom. Trots att vi bor så nära är det långt mellan gångerna vi ses, vilket stör mig enormt mycket. Men vad gör man när några jobbar hela dagarna, andra har en bit att pendla till jobbet och vissa bor utanför stan och inte åker in så ofta? 

Hur som helst, ett stort tack till alla som kom och firade Gabriel med så fina presenter. 


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Imorgon fast tre dagar senare

Stökigt bord

En drömtisdag