Nya vagnen har anlänt!

Idag kom ett roligt paket till dörren, vår nya vagn har kommit hem! Så fort det gick! Vi beställde den i fredags och idag kom den. Så det var snabba bud. Är ju ganska tidigt att få hem en vagn, vi är ju bara strax över halvvägs, men vi fick 20% rabatt och det tyckte vi vettigt.

Vagnen är en Beemoo swing+ och såklart en syskonvagn eftersom det är just det vi behöver. Idag kom vagnen med sittdelar, imorgon kommer liggdelen som vi också behöver. Jag tycker synd om Jonas, jag har tjatat om vagnen så himla länge. Vilken ska vi ha? Ny? Begagnad? Vilka krav ska uppfyllas? Behöver vi en syskonvagn eller kommer den bara stå? Många tankar och ni som känner mig vet att jag inte kan sluta fundera.

Mitt första krav på vagnen var självklart att man skulle kunna ha en liggdel. Vill ju kunna använda vagnen direkt med båda barnen. Just detta krav var ju det lättaste att uppnå eftersom nästan alla syskonvagnar idag har möjligheten att ha en liggdel monterad. Mitt nästa krav var att man ska kunna ha sitsarna vända mot mig som kör vagnen. Gabriel kommer vara 17 månader när Mini föds, och jag tycker det är för tidigt för att vända sitsen utåt. Jag vill ha möjligheten att se honom åtminstone tills han är två år. Så det var ett krav jag verkligen ville uppnå. Genom det kravet försvann dock vissa vagnar. Ganska frustrerande och se att man inte kan vända sitsarna på alla vagnar. Nästa krav jag hade var att det skulle finnas en ordentligt shoppingpåse under vagnen. Jag vill ha möjligheten att kunna gå till affären eller att gå på stan och kunna spontanköpa lite kläder eller något på torget eller liknande. Kunna kasta av sig en tröja eller liknande. Så en bra shoppingpåse var också viktigt. Det sista kravet jag hade handlade om bilen. Det skulle vara en vagn som var ganska lätt att fälla ihop och som inte tar upp hela bagagen. 

Jag har kollat på olika butiker och deras vagnar och den jag fastnade för direkt var ju Beemoo Swing+. Största anledningen är att den faktiskt var billig. Det är ett budgetmärke men varken Jonas eller jag anser att vi ska lägga 15-20 000kr på en vagn. Vi har andra utgifter som vi behöver tänka på också. När jag tittade på begagnade vagnar ligger de fortfarande högt i pris, och alla vagnar var definitivt inte fräscha. Och alla visste inte vilken modell de hade, vilket då gjorde det svårt att veta hur mycket varje sits klarar, eller om det gick att ha en liggdel till eller om det gick att vända sitsarna. Så varför inte betala ungefär samma pris men få en ny? 

Jag letade och letade efter recensioner om denna vagn, hur är den att köra? Funkar den i grus? Hur är den att fälla ihop? Vagnen finns endast på Jollyroom och deras närmaste butik är Göteborg eller Stockholm. Vi har inga planer på att åka dit det närmaste så det kändes som att det skulle bli svårt att få testa vagnen. Vi planerade lite lätt för att ta en helg i Göteborg, bara Jonas, jag och Gabriel. Lucas gillar ju inte affärer så han behövde ju inte följa med kände vi. Men den helgen vi planerade för, ja då kom mina svärföräldrar så det blev ju ingen resa. Sen hur kul är det just nu att åka iväg? Dieselpriset är ju så sjukt högt! Räknade på hur mycket en resa skulle kosta. Well med hotell, mat och drivmedel så kunde vi lika gärna köpa en dyrare vagn på en gång. 

Till slut hittade jag en blogg där man testar vagnar, barnvagnsgalen tror jag den hette, och då hade man testat denna. De enda nackdelarna verkade vara att suffletten klickar när man ska ändra den samt att den knirrar lite här och där. Vad var det att klaga på? Den vagnen vi har idag till Gabriel har samma nackdelar. Så vi såg inte det direkt som någon nackdel. Bloggen slutade ungefär med att vagnen var perfekt för den som inte lägger in vagnen i bilen varje dag, och för den som inte stör sig på sufflettens ljud. Så vagnen passade med andra oss perfekt. Och fram till idag var det specialpris på vagnen. Vi fick 20% rabatt på den vilket ändå gjorde en tusenlapp. Passade på att köpa lite annat också.

Så vagnen kom som sagt idag och då såg det ut så här. Jag tänkte att jag kommer ju få psykbryt när jag ska montera ihop den. Som tur var så vaknade Jonas och hjälpte till. Måste säga att det var väldigt smidigt att montera den. Lite dålig beskrivning, jag hade gärna sett att den var i rätt ordning. Nu var det hur man fällde upp och ner vagnen när den var monterad, sen var det hur man monterade hjulen. När det kom till sittdelarna så var det snarare att sätta dit sittdelen först, sen alla delar. Jag kände rent instinktivt att det hade varit smidigare att sätta fast åtminstone bygeln innan man monterade dit sitsen. Men det är ju min egna tanke. 

Jag lyckades sätta dit den första sittdelen åt "fel" håll. Alltså så att barnet kommer sitta framåt och det vill ju inte jag. Men vad gjorde det just nu? Jag satte bara den andra sitsen åt rätt håll. Rätt skönt att kunna sätta sitsarna åt olika håll med, då kan barnen titta på varandra också, inte bara titta i sidled. Men imorgon kommer liggdelen, och när man läste hur man monterar dit den, blev jag nervös. Det lät krångligt. Men förhoppningsvis räknar jag ut det också. 

Så nu har vi strukit en grej från listan. Det "enda" vi behöver införskaffa lagom till Mini kommer är ett babyskydd. Vi har ju redan en vagga som Mini kommer sova i, samt babynestet. Så ingen säng i det första taget. Eftersom vi visste att vi skulle försöka få en bebis till, har jag ju sparat alla kläder så även det har vi. Vi behöver komplettera med en filt typ, sen har vi allt vi behöver för starten. Det känns skönt. Så nu kan man fokusera på lite annat också. 


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Imorgon fast tre dagar senare

Stökigt bord

En drömtisdag