Oj vad lång tid det tog…

 Hejsan hoppsan! 

Är det någon som fortfarande läser undrar man? Det blev ett långt uppehåll och jag tror jag vet varför men samtidigt är jag inte helt säker. 

Varje gång när jag skriver blogg så går det jättebra en tid, sen slutar jag och det är alltid av samma två anledningar: 

Den första anledningen är att jag tycker det är tråkigt att skriva via telefonen. Det finns ingen bra app, eller jo men den kostar pengar och jag är inte så seriös så jag vill betala, utan jag måste överföra eventuella bilder till datorn för att få med allt. Sjukt jobbigt enligt mig. Den andra anledningen är att jag har svårt att filtrera. Jag vill ju berätta allt för er, men ibland vill jag inte berätta alla känslor men det blir svårt att förstå hur och varför jag reagerar som jag gör. 

Det har i alla fall hänt massor sen senast - vi överraskade alla med att gifta oss! 7/8-2021 blev vårt datum. Det blev en borgerlig vigsel i stadshuset och de enda som visste om det var våra två vittnen Emelie och Jimmy.


Snyggast är ju min man Jonas i sin Batmankostym helt klart. Jag köpte den i födelsedagspresent andra året vi var tillsammans. När han såg vad det var så sa jag att enda gången han fick ha på sig den var när vi gifte oss. Och så blev det.

Eftersom ingen visste om det, ringde vi och berättade för våra föräldrar när vi kom hem. Min mor blev så chockad! Så roligt att se eftersom vi ringde upp med videosamtal. Hon undrade varför vi var så finklädda och då berättade vi. Hon satt i husbilen med pappa på väg till Dalarna. De hade hunnit strax utanför Örebro och hon ville vända hem igen. Men som tur var lyckades pappa övertala henne om att inte vända. Hade hon sagt att de skulle vända så hade jag sagt nej. Vi behövde inte bli firade just denna dag. Så de åkte vidare. Vi ringde även upp mina svärföräldrar och de blev också förvånade. Men vi kunde inte se reaktionerna då videosamtal inte fungerade. 

Tillsammans med våra vittnen åt vi sen en god lunch bestående av smörgåstårta. Drack lite bubbel och njöt av lugnet. Sen fick Facebook veta och jag trodde telefonerna skulle explodera av alla sms och notifieringar.

Först en vecka senare fick min familj möjlighet att fira oss. Vi trodde mina föräldrar samt syster med familj skulle komma och dricka lite kaffe. Icke då! De hade med sig både bubbel och ostbricka så vi blev sittande hela kvällen.

Veckan efter det kom mina svärföräldrar ner. Vi åt god mat och umgicks en lugn dag och kväll. Dagen efter åkte de hem. 

Vi hann göra klart Lucas rum också. Det tog hela sommaren! På grund av den varma sommaren har det tagit extra lång tid då vår övervåningen varit galet varm. Men nu är det äntligen färdigt. 

Den svarta sidan på garderoben är målad med "svarta-tavlan" färg. Meningen är att vi ska skriva upp lite schematider för Lucas där.


Lucas blev nöjd och jag också. Väggarna är mer blå än vad bilderna visar. Bredvid garderoben står idag hans skrivbord med ett Xbox. Sängen står bredvid fönstret och mot fondväggen står en mindre garderob som ska hjälpa Lucas att hålla koll på sina kläder. I den stora garderoben finns idag lite andra grejer såsom lego bland annat. Trots att vi blev klara för snart ett halvår sen, har vi fortfarande inte fått upp hyllor och tavlor på väggarna. Men det har varit rörigt, förhoppningsvis kommer de upp inom de närmsta. Då får ni de färdiga bilderna.

I september hade vi fest för att vi gift oss. Vi bjöd in familj och våra närmaste vänner. Det blev en riktigt lyckad afton med god mat, trevligt sällskap och fina minnen. Vi blev så glada för alla presenter! Bland annat fick vi nya fina vin- och champagneglas. 

Ser ni skillnaderna på dessa två bilder? Japp, vi har blivit med ny säng! Vi fick pengar utav mina föräldrar i bröllopspresent så vi passade på att hitta oss en ordentlig säng. Jag hade ett krav om kontinentalsäng då jag ville komma upp lite. Tycker det är jobbigt att böja mig så fruktansvärt långt ner för att komma ner i sängen. Känslan har väl uppkommit mer och mer under graviditeten med Gabriel. Så vi hittade en fin som passade oss på EM här i Vetlanda. Öland heter den och vi är galet nöjda. Jonas sover numera som en stock, vilket han inte gjorde i den förra sängen. Jag själv känner skillnad i ryggen och det är positivt. 

När december kom fick Gabriel åka pulka. Tyvärr blev det bara en gång men han var inte jätteimponerad. Blev mer intressant när han fick åka nerför backen men i övrigt såg han ganska uttråkad ut.


Vi spenderade julafton hemma hos mina föräldrar och för första gången var Lucas inte med på julafton. Vi skulle egentligen varit i Frövi men då Jonas pappa jobbade varenda dag, var det bättre att åka upp senare. Vi hade tänkt åka upp efter nyår men tyvärr återkom min hosta så vi fick avstyra den resan. 

Att fira jul utan Lucas var både jobbigt och lätt. För en gångs skull behövde jag inte tänka på att ta med mat som han äter, telefon, laddare och se till att allting var packat. Inte heller behövde vi se till att han hade godis och liknande. Låter kanske löjligt men om ni bara visste hur mycket det är när man ska börja plocka. Jag brukar nästan alltid gråta innan vi kommer iväg eftersom man stressat så mycket innan avfärd. Lucas inser ju inte att det är så mycket att göra och han hjälper ju inte till, han snarare klagar på precis allt. Så på så vis var det jätteskönt att få koppla av, samtidigt var det sjukt jobbigt att veta att han inte fick vara med oss. Jag tror inte han hade lika roligt som vi med julklappsutdelning, findukad middag, efterrätt och äta godis. 

Annandag jul kom Lucas hem igen och då blev det minijul där mormor och morfar också var med. Många julklappar fick han öppna och han var så glad och nöjd. 

Dagen efter blev det kalas för Nova som fyllde år så det blev bus och skoj med kusinerna. 


Nämen titta ännu en överraskning! I juli 2022 blir Lucas och Gabriel storebröder! Lucas blev så förvånad. Vi berättade för honom när vi kom hem från ultraljudet. Han blev chockad men glad. Men enligt honom får vi inte skaffa fler barn sen. 

Vi planerade för ett barn till och blev än en gång gravida direkt. Vi plusade på måndagen och onsdagen samma vecka kom vår säng. Sen har det bara rullat på. I skrivande stund är vi i vecka 19+1. De första veckorna mådde jag illa och var extremt trött. Tröttheten kom från graviditeten men också av att jag sov dåligt. Dessutom mådde jag illa av kaffe så det var inte lätt att få energi på dagarna. Idag mår jag mycket bättre, men för min del spelar illamåendet ingen roll. Jag är glad så länge jag slipper den fruktansvärda foglossningen jag hade förra gången. 

Ultraljudet gjordes dagen innan nyårsafton. Vi berättade för våra föräldrar samt syskon samma dag och på nyårsafton kläckte vi nyheten på Facebook. 

Aftonen firade vi med min syster Ida och hennes man Pierre samt deras dotter Nova. Vi åt trerätters och hade en trevlig afton helt enkelt. 



Vi har dessutom köpt nytt vitrinskåp! Det svarta som vi haft innan är en Billyhylla från IKEA. Den har fungerat hittills men nu när vi påbörjat en finservis så insåg vi att den inte kommer räcka till. Eller ja vi visste det innan också men eftersom vi nu fick de första tallrikarna till den, blev det läge att köpa nytt. Så en grå Havsta från IKEA. Den var otroligt lätt att bygga ihop och den passar så bra in i resten av vårt vardagsrum. Jag blev först nervös över att det skulle bli knasigt eftersom alla andra möbler är svarta, men tack vare de gråa dynorna på stolarna, den grå mattan samt de grå bordsskivorna i tvbänk och soffbord, blev det så snyggt!

Ja det är väl det som hänt sedan senast i stora drag. En kort men lång summering. Veckan som börjar nu är sportlovet så Lucas är ledig. Men inatt är han hos mormor och morfar. 

Imorgon blir det Sturebo, jag berättar mer efteråt. På tisdag ska vi på rutinultraljudet, då kommer jag också berätta mer om graviditeten hittills. På torsdag blir det BVC för 1årskontroll, läkarbesök och vaccinering. Sen är vi lediga resten av veckan. Får se vad vi hittar på helt enkelt. 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Imorgon fast tre dagar senare

Stökigt bord

En drömtisdag