Korttidsboende

 Idag fick Lucas besöka korttidsboendet han blivit beviljad plats på. När Lucas för drygt 1,5 år sen fick sin autismdiagnos kunde vi ansöka om avlastning via LSS. Först ville jag inte söka avlastning eftersom Lucas åker till sin biologiska pappa varannan helg. Men vi har ju inte varit nöjda med att Lucas ena helgen endast åker mellan lördag och söndag. Vi har märkt flera gånger att Lucas är irriterad när han kommer hem dessa helger och irritationen har fortsatt in på veckan och skolan har blivit lidande. Så förra sommaren satte jag ett krav, antingen fredag till söndag, eller inte alls. Men som Lucas pappa sa ”jag jobbar ständig natt, det är inte så lätt att vända på dygnet”. Mitt svar var att min man jobbar också ständig natt och han vänder på dygnet eftersom jag inte ska behöva ta allt själv. Kommentaren hjälpte inte och då sa jag att då får de bli en helg i månaden bara eftersom Lucas far illa. I samma veva ansökte jag om avlastning. Det var dagarna efter en kort helg så jag ansökte för att det var kaos. 

Efter sommaren fick jag träffa en handläggare och de beviljade två dygn i månaden. Eftersom det inte finns några kontaktfamiljer idag, fick det bli korttidsboende. Och bara dagarna efter beslutet kom en artikel om just vår kommuns korttidsboende - de hade anmält sig själva. Jag kommer inte ihåg allt som stod i artikeln men några i personalen hade inte varit lämpliga. Idag är de avskedade och ny personal är på väg in. 

Jag hade ett möte med boendet själv förra veckan. Vi pratade om den problematik Lucas har. Vilka goda sidor och vilka sidor man ska undvika. Idag fick Lucas följa med. Han fick titta på ett par sovrum och se resten av boendet. Han gillade de. Dom hade lite tv-spel, pyssel och en utegård. Så efter en halvtimme var det dags att gå hem och redan på onsdag ska han dit igen. Denna gång ska han stanna i två timmar och vara där själv för att känna på de. 

Jag tror inte det blir några problem alls för honom att vara där, tvärtom. Men mammahjärtat blir ändå oroligt. Skönt att vi bor på gångavstånd så vi finns i närheten. 

Efteråt tog hela familjen en promenad hem. 




Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Imorgon fast tre dagar senare

Stökigt bord

En drömtisdag