Renoveringstankar

 Alltså detta med renovering! Att det ska vara så svårt. Här får ni en lista på vad jag vill göra: 

1. På översta våningen vill jag måla om i hallen, vårt och Lucas sovrum. Dessutom vill jag lägga nytt golv och byta ut listerna. I vårt sovrum vill jag även göra mer garderobsförvaring samt byta alla möbler. 

2. På mellanplan vill jag totalrenovera kök och toalett, måla om hallen och även här lägga nytt golv och byta lister. 

3. I källaren vill jag bygga om garderoben för ytterkläder samt måla väggarna. Dessutom vill jag göra om i tvättstugan och köpa en torktumlare.  

4. Trappen vill jag måla om och eventuellt sätta mattor på stegen. 

Fyra punkter men jobb för ett helt liv. I alla fall om det ska fortsätta i denna takt. Den senaste veckan har jag funderat enormt mycket på vårt sovrum och vad jag vill. Vi har alltså ett ganska stort sovrum och det gillar jag. MEN det är inte så bra planerat. Jag ska försöka förklara för jag har inga bilder för tillfället men så fort vi bestämt oss för hur det ska se ut, kommer bilder på hur det ser ut nu. 

Okej så här då: på en långsida har vi dörren in till rummet samt två inbyggda garderober. Dörren är inte helt mitt på väggen utan den drar lite åt ena hållet på denna vägg finns även ett eluttag ganska nära ena kortsidan. På båda kortsidorna är det snedtak så här är det tomt på allt, förutom att det på ena kortväggen sitter ett eluttag och på den andra två.  Alla uttagen sitta knappt en meter från långsidorna, in på kortväggarna. Den sista långväggen består av två fönster och en balkongdörr. Dessa räcker hela väggen så man kan i princip inte göra något här, inte i fullhöjd i alla fall eftersom snedtaket existerar. 

Vad vill jag göra? Jo bort med de två garderoberna. Jag vill köpa en ny säng och vi behöver en huvudgavel, därför måste vi göra om em av kortväggarna. Från golvet till där taket börjar är det endast 95cm. Huvudgavlar jag hittar är minst 120cm. Tanken då var att vi sätter upp en vägg som är lika bred som sängen, och den sätts upp där snedtaket når taket. Den ska med andra ord inte gå från vägg till vägg, bara en del i mitten. På sidorna av denna vägg ska vi göra några sorts dörrar - draperi eller skjutdörr helt enkelt. Bakom denna vägg gör vi en walk in closet. Nya garderober som följer snedtaket, gemensam klädstång som längs hela snedtaket. Utrymmen för tvättkorgar och för min del - smycken. Där de gamla garderoberna sitter skulle jag sen vilja sätta upp en tv på en arm man kan dra ut från väggen och vinkla åt olika håll. I den andra änden av rummet vill jag möblera med två fåtöljer, ett mindre bord och läslampa. Kanske en sådan stege man ställer mot väggen som dekoration men samtidigt för att hänga en filt på. En myshörna helt enkelt. 

Vad är problemen? Ja till att börja med - hur bygger vi denna vägg och vad behöver vi tänka på? Eluttagen som hamnar i garderoben, hur nyttjar vi dom då vi behöver dom för att ladda telefoner vid sängen samt sänglampa? Och var gör vi av dessa telefoner och lampor? Vi kan inte ha några sängbord om vi ska sätta upp denna vägg, då finns inget utrymme för dörrarna in till garderoben. Ska man ha draperi eller skjutdörr? 

Ja frågorna hopar sig helt enkelt och det är svårt att veta vilken fot man ska stå på. 

För tillfället lägger vi sovrummet på is. Eller ja jag ska fråga vår familj och våra vänner hur de tycker vi ska tänka. Kanske har dom tips på lösningar. Vi har funderat på om man bara ska bygga ut väggen så sängen får rum för takhöjden, alltså ingen garderob bakom, men då måste vi ändå göra någon lösning för garderob för utrymmet för det idag är för litet. Ska vi då minska sovrummet från flera håll blir det enormt liter till slut. 

Ja det är mycket att tänka på, vrida och fundera. Jag har gjort det för mycket så nu behöver jag hjälp. Lite nya tanke helt enkelt. Så just nu funderar vi på köket. Hur vill vi ha det där inne? 


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Imorgon fast tre dagar senare

Stökigt bord

En drömtisdag