Orientering

 Idag var det äntligen dags! Säsongens första orienteringsträning! Perfekt att de startar på påsklovet, Lucas har börjat bli rastlös här hemma. 

För nästan exakt ett år sen började Lucas på idrottsskolan. Det är något vår kommun erbjuder alla elever i årskurs 2, oavsett skola. Eller ja kommunen erbjuder väl det inte, men klubbarna i kommunen gör det. Så flertalet klubbar går ideellt in och ger barnen en chans att testa just deras idrott under två tillfällen, sen väljer barnen vilka idrotter de vill fortsätta med. 

När Lucas förra året var med på idrottsskolan fick han testa på hockey, innebandy, bandy, orientering, luftgevärsskytte och handboll bland annat. Han skulle fått testa golf och jujutsu också men på grund av corona ställdes dessa två in. Golfen för att det blev för mycket folk på banan fattade jag det som. 

Lucas var med på alla sporter och vid nästan alla tillfällen. Det var inte många han hoppade över. Men han fastnade för två stycken - skytte och orientering. Så han har sedan han fick testa dessa två, fortsatt med dom. Skyttet är på måndagar och orientering på torsdagar. Orienteringen har dessutom en annan sorts träning på tisdagar. För barn upp till 10-11 år är det mest lek som träning och sen ändras det ju äldre man blir. Lucas har inte gått på detta innan, han har ju svårt att testa något nytt när han kan sitta med PlayStation eller telefon. Men nu har han inte haft telefonen på länge så det är lättare att få honom att testa saker nu. Plus att han inte får spela tv-spel hela dagarna heller. Så nu har han och jag bestämt att han ska testa på tisdagsträningen tre gånger innan han bestämmer sig för hur han vill göra. Jag hoppas innerligt att han vill köra på den träningen också, han behöver aktivera sig mer med tanke på sina diagnoser. Det märks så tydligt när han gjort något fysiskt en dag, mycket lugnare och lättare att ha med att göra. 

Medan Lucas var iväg och tittade på kartor, passade jag på att ta en promenad med Gabriel. Jösses vad skönt det var! Fast det var lite för blåsigt för att jag skulle känna mig trygg med att Gabriel trivdes. Visst han är enormt inpackad i vagnen med både kofta, jacka, täcke och vindskydd, men ändå! När det blåser så känns det ändå som att han fryser.

Jag valde idag att gå ner mot badplatsen. Det finns ett stugområde jag promenerade runt och sen längs med badplatsen mot campingen för att sen ta mig upp till elljusspåret och tillbaka till klubbstugan. Tro nu inte att detta är någon lång runda - endast 2,4 km typ. Men det kändes som mycket längre när man hade motvind. 

Två torsdagar till är orienteringen uppe vid klubbstugan, sen kommer den flytta runt i kommunen - de är i några av småbyarna runt centralorten eller i ett visst område inom stadsgränsen. Jag är den som kommer följa med Lucas på träningarna. När jag kan tar jag med Gabriel i vagnen, de övriga tillfällena åker jag med själv och tar en promenad ensam. Det är ju inte alltid man kommer fram med vagn. 

En bra torsdag helt enkelt! 



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Imorgon fast tre dagar senare

Stökigt bord

En drömtisdag