Misslyckande

 Smickrande bild va? Jag gick upp vid 5 idag. Var klarvaken och inget att snacka om. Tvärtom va detta positivt. Bryggde en kanna kaffe och bakade en tårtbotten innan ungarna vaknade. Hur smidigt som helst. Eller? 

Något har hänt. Jag gjorde en perfekt tårtbotten till midsommar förra året. Men i höstas när jag skulle göra en tårta till Jonas slängde jag hela tre tårtbottnar för att de inte jäste eller något. Bara kompakta klumpar ren ut sagt. Idag trodde jag att det fungerade. Den såg jättefin ut! Tar ut den och när den väl lossnar från formen inser jag att en fjärdedel av den fortfarande är extremt kladdig och inte alls färdiggräddad. Chansar och ställer in den en stund igen men nej, den sjunker ihop och blir på utsidan som knäckebröd men faktiskt ganska perfekt inuti. 

Kan inte baka en till då jag inser att sockret inte räcker. Okej, klantigt av mig men vi kan inte ha ingredienser hemma då Lucas tjatar sönder mig om att baka i så fall. Så tänkte åka och handla för jag behöver handla mer saker tills idag. Men när jag sätter Gabriel i bilstolen inser jag att han nästan somnar. Springer snabbt upp med honom till sängen och lägger honom men icke. Efter 20 minuters försök med att få honom att komma till ro, ger jag upp och tar ut honom till bilen. 

Kommer till maxi och där får jag trevligt veta att nej de har inte kvar sina vagnar där man kan lägga ner sin bebis i en stol, så man kan fylla vagnen med varor istället för en barnstol. Bara vända och åka hem med andra ord. Så nu sitter jag här - jag kan inte baka någon efterrätt till kvällen kalas och jag kan heller inte köpa alkohol till våra gäster. Ja jag kom ju på att det är fredag och det kan vara trevligt att bjuda dom på vin eller öl till maten. Men det är heller inte lätt att köpa när man måste ha med Gabriel. Ja jag har fortfarande en sambo som kan hjälpa till. Men jag fick ju väcka honom vid 10 för att Gabriel så klart bajsade igenom bodyn. Vi pratar inte lite, från sida till sida över ryggen var det bajs. Hela bodyn var gul av bajs och jag hade en stor fläck, typ 10 cm bred cirkel, på magen. Det var bara att duscha av Gabriel helt enkelt. Så Jonas behöver visst sova för att han har ju jobbat. Jag skulle ju kunna duscha nu i och för sig men vad är meningen? Gabriel var jätteklängig på mig igår och jag satt med honom i 8 timmar. Samma sak idag. Den korta stunden Gabriel var vaken skulle han absolut ligga i min famn hela tiden, ingen annanstans. Vet ni hur varmt det blir med en bebis i famnen? Man svettas och man blir klibbig. Så varför duscha? 

Jag vet att livet inte blir som innan när man får barn. Jag vet att man kan inte planera eller något. Så varför tänkte jag ens ha ett kalas? Jo för annars blir det ett jäkla liv på Lucas...



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Imorgon fast tre dagar senare

Stökigt bord

En drömtisdag