Projekt garderob



Som jag redan berättat har vi påbörjat renoveringen av Lucas’s rum. Eller ja hittills är det förarbetet innan förarbetet kan man säga. I måndags började han rensa bland sina grejer. Vi tar lite i taget för att han ska orka och inte tappa suget och engagemanget. Han har hittills tömt en kallaxhylla från IKEA. Dessutom har han haft två lådor till denna hylla som stått på golvet, och en av dessa är nu helt tömd. Så under torsdagen kommer han få i uppgift att tömma den andra lådan samt skrivbordet. Han har redan påbörjat skrivbordet så det blir inte så mycket. Sen är det bara sängbordet kvar och att flytta ut säng, sängbord och skrivbord. Rulla ihop mattan och ta ner tavlor och hyllor från väggarna. Allt detta blir vi nog klara med till helgen, vi har inget planerat förutom ett kalas på lördagen. 

Men samtidigt som han tömt i sitt rum, har jag hjälpt honom med garderoben. Det är mycket som gör att jag sliter mitt hår vad det gäller Lucas. Och allt i hans rum gör att jag bara vill gråta. Förhoppningsvis kommer vi kunna förändra en hel del genom att göra om rummet - vi har redan rensat ur och tömt en hel del. När allting är klart kommer vi behöva ha något pedagogiskt sätt som visar Lucas hur rummet ska se ut när det är städat och så vidare. Den ungen, precis som alla andra ungar, är expert på att lägga saker precis där han står och att missa saker precis framför ögonen. Det är påminnelser hela tiden. När jag satt med honom igår i hans rum fick jag på mindre än tio minuter påminna honom om att testa lite byxor jag lagt fram för att se om de fortfarande passade. Han har för mycket saker och blir för disträ på grund av detta. 

Men i alla fall, han testade kläder och jag rensade. Nu är garderoben sorterad och uppmärkt. På varje hyllplan sitter nu etiketter som namnger vad som ska finnas på just den hyllan. På bilden nedanför ser ni lite av hur det ser ut. På den översta hyllan har han kortärmat och långärmat, jag kan alltså inte skriva tröja för då blandas allting i en enda röra. Bakom dessa på samma hyllplan har han två förvaringsboxar i tyg (IKEA) med märkning för kalsonger och strumpor. På andra hyllan står det endast byxor. Vi ska se om detta fungerar för här ska vi ha både shorts och långbyxor. Saken är den att vi använder ju inte shorts året runt utan kommer byta ut shorts mot underställ sen när hösten kommer. Vi får se om vi behöver märka upp byxor på samma sätt som tröjor. 

På nedersta hyllan står hans låda med LEGO, kulbanan gravitrax samt hans lilla biljardbord. Förhoppningsvis kan detta göra att rummet ser lite mer städat ut. 

Detta är första testet. Vi får helt enkelt se om det hjälper Lucas något. Om inte, får vi pröva något nytt. Men det jag måste inse och lära mig är att jag hela tiden måste påminna honom. Påminna honom om att lägga in kläder, påminna om att läsa lapparna och så vidare. I söndags packade han upp sin resväska. Jag sa ”Lucas var ska dessa kläder vara?” Han svarade enkelt att de skulle in i garderoben eftersom de var rena. Igår, tre dagar senare, la jag in den kortärmade tröjan det handlade om. Byxorna hade han använt en gång under veckan så de var inte längre rena. Detta är något vi måste göra hela tiden - påminna, påminna och påminna. Jag kan inte säga - Lucas gå upp och lägg in kläderna i garderoben. Han lägger in kläderna ja, men vilka kläder? Var i garderoben? Hur? När? Jag måste formulera om och säga - Lucas lägg in tröjan i garderoben på sin plats. För att det ska bli ännu mer uppenbart för honom kan jag fråga om det är kortärmat eller långärmat exempelvis. 

Jag har en lång väg att gå när det gäller hur vi ska jobba med Lucas. Och det är svårt när man vet att han egentligen efter hans ålder ska ha koll på dessa saker, men det har han verkligen inte. Och det är frustrerande att man hela tiden glömmer det. 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Imorgon fast tre dagar senare

Stökigt bord

En drömtisdag