Köket och klippning

Idag fick jag tummen ur ..... ÄNTLIGEN! Vi har båda varit missnöjda med köket en längre tid. Men jag tror det är mest jag som har klagat. Jag har ju en tendens till att göra det när jag är missnöjd och rastlös. Rastlös är något jag alltid är numera. 

Så jag bestämde mig för att ta tag i ett av alla problem vi har - köket. För att förstå hela historien, blir det här nu ett långt inlägg men jag ska försöka att inte krångla till det för mycket. 

I vårt kök finns endast tre bänkytor. Vid två av dem finns det eluttag. Ni ser begränsningarna va? Dessutom är eluttagen vid de två minsta bänkarna. Vi har i dagsläget en micro, en fritös samt kaffebryggare och brödrost som används ofta. Eller ja brödrosten används då och då så den behöver inte alltid stå framme, men nu tömmer jag frysen på bröd och jag älskar att rosta. Utöver dessa elkrävande maskiner, har vi även en sodastream. Hur ska jag placera dessa på våra bänkar OCH samtidigt ha plats att laga mat och baka vid? 

I köket står idag en skänk som jag fick efter min moster. Vi kallar den rätt och slätt ”Barbro”. Här skulle vår sodastream stå, en fin blomma och kanske en mindre hög med kokböcker och liknande. Hur har det sett ut i ungefär ett år? 


En salig blandning av grejer! Sodastreamen måste stå här på Barbro eftersom den är så hög. Men allt annat? Ja det står kakburkar med julmotiv på, räkningar som är betalda, papper om diagnoser och bidrag ligger på hög. Det finns en kokbok här men den syns knappt. Här har det staplats på hög. Tyvärr blir det ju så när man inte orkar bry sig. Jag bryr mig inte för att det ser ju likadant ut överallt. 

Jag tog tag i problemet och så här ser det ut nu: 


Sodastreamen fick flytta in längre på bänken och även micron hamnade här. Mellan dessa två har vi ”stationen” för alla flaskor till Gabriel samt hans ersättning. Stolen man ser skymta i bild är platsen där Lucas sitter. Han använder micron en hel del så det är bra att han har nära till den. Eftersom vi även använder micron till flaskorna, kändes det logiskt att ha dom just här. De kommer heller inte i kontakt med smutsig disk eller liknande. Tidigare har dessa flaskor kastats runt i hela köket. Ibland har de legat på bordet på handduken, sen ska vi äta och då flyttar vi dom till en bänk. Sen flyttar vi den till nästa bänk för vi behövde den första, och så vidare. Här har de en bestämd plats oj inget annat behöver vara i närheten. 



Diskbänken samt den ena av de mindre bänkytorna. På denna bänk har allt stått snart - kaffebryggare och vattenkokare. Brödrosten. Ett berg av disk. Och nu senast - stationen för Gabriels flaskor. Men det är ingen bra plats alls. Det är som sagt en liten bänk, det hamnar smutsig disk här och det är allmänt otrevligt. Och kolla diskberget! Det är bara jag som plockar ur detta ställ (oftast). Jag kan med säkerhet säga det eftersom jag har använt de flesta grejerna. Det syns kanske inte i bild, men i stället ligger en vas. Vaden har stått där i skapliga tre veckor nu. 


Så här ser det ut nu. Endast kaffebryggare kommer stå här. Diskstället försvann från diskbänken för att minska på möjligheten att spara disk. 



Sista delen i vårt kök - den större bänken, spisen och den andra mindre bänken. Som ni ser så är det kaos! På dens förre bänken ligger bröd av olika sorter, det ligger sådant som blivit diskat men som inte hittat till sin plats i skåpen igen och annat krimskrams. Spisen är jätteduktig trots att jag städar av den. Och på den lilla bänken slåss micro och fritös om ytan. Dessutom mina lådor för förvaring av potatis och lök. 

Vacker eller hur? Jag mår så dåligt när det ser ut så här! Så tänk att jag faktiskt är nöjd med denna lösning: 


Nu är den största bänkytan i princip tom. Brödet hamnade tillsammans med brödrosten på den lilla bänken eftersom det är där vi alltid står och gör mackor. Varför? För det är en skärbräda där också. Fritösen får stå här med. Den är otymplig och stor men den används flera gånger i veckan så lika bra den står framme. 

Självklart är jag inte klar. Vi ska åka till IKEA på måndag när vi ändå är i Jönköping, och då ska vi inhandla lite småsaker som kommer underlätta i köket med tror jag. Eller vi ska i alla fall titta på lite grejer för det. Dessutom ska vi köpa en matstol till Gabriel. Han kan inte sitta där ännu, men vi ska inte till Jönköping något mer det närmsta så lika bra vi köper det nu. Dessutom finns det lite andra småsaker vi kan inhandla när vi ändå är där. Vad vi köper och hur det ska användas berättar jag mer om nästa vecka.


Sist men inte minst - jag har klippt mig idag! Vad tycker ni? Det blev kort hår igen för jag orkar inte gå mer i mössa. Får se om jag orkar spara till något längre hår framåt hösten istället. 





Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Imorgon fast tre dagar senare

Stökigt bord

En drömtisdag