Vilken vecka

Veckan har innehållit både det ena och det andra vill jag lova! Men jag ska försöka summera det så gått det går i vanlig ordning.

I måndags hände egentligen ingenting. Jag var fortfarande trött efter dopet. Jonas fick följa med på skyttet och jag var hemma med ligisterna. Efteråt ångrade jag mig eftersom de för stunden är så i otakt som det bara går. Men man får påminna sig om att det är så nu en tid framöver. 


I tisdags var planen att vi skulle gått till sångstunden på öppna förskolan. Men det på riktigt ösregnade. Bara att jag tänkte tanken på att gå ut gjorde mig trött. På med lite varmare kläder på grabbarna och sen regnskydd på vagnen. Sen promenad på ynka tio minuter för att sen dra av alltsammans. Nej tack det orkade jag inte. Så vi var kvar hemma. Jag hade dessutom inte sovit alls bra eftersom både Gabriel och Mikael hade hållit mig vaken under natten så jag var så trött. 

I onsdags testade jag spinning med en annan instruktör och oj vad roligt det var! En helt annan känsla när det var musik som jag lyssnar på och sådär och ett helt annat upplägg så numera är det spinning på onsdagar som gäller för min del. 

I torsdags var det ledig dag för Lucas. Jag visade vad vi skulle göra med hans nya rum så det slutade med att han och jag började spackla. Vi upptäckte dessutom att vi kommer behöva måla om alla väggarna. Först tänkte vi bara måla om denna på bilden som inte riktigt passar någon i familjen, så den skulle få en annan färg. Men vi såg att de andra väggarna, som är tapetserade, har olika tapeter! Inget vi har sett innan men det beror ju på att Jonas täckt nästan en hel med bokhyllor. Dessutom var väggarna smutsiga så vi har beslutat att måla om alla väggarna så det blir rent och snyggt. 

I fredags åkte Lucas till sin biologiska pappa. Vi åkte faktiskt hela familjen och lämnade honom. Efteråt handlade vi och sen åt vi middag. Under förmiddagen samma dag hade jag säkrat upp bordet i vardagsrummet. Gabriel har en förmåga att ställa sig upp precis under hörnen så nu var det dags att göra det lite säkrare för honom. 

Under lördagen hann vi med en hel del. På förmiddagen tog Madde med Gabriel och Mikael på en promenad. Jag och Jonas cyklade upp till parken där vi mötte Emelie och Simone för att gå på loppis för barngrejer. Jag och Jonas var på loppisen som hölls där förra året och tyckte den var helt okej. I år var det katastrof. Hon som ordnar med alltsammans och skriver ut på facebook och så vidare, hade inte skrivit några datum eller tider, vilket gjorde att flera inte brydde sig. Så det var inte så mycket som var inlämnat för försäljning och definitivt inget för pojkar. Jag har inga problem med att sätta på mina barn en röd/rosa/lila tröja, men då ska det vara rätt nyans och framför allt rätt tryck på. Och modell såklart. Så jag hittade till slut bara två bodys, två par byxor och två pyjamasar till Mikael. Gabriel fick tyvärr ingenting. 

Väl hemma så passade Jonas på att klippa gräset, både vår egna lilla plätt men även den stora som var vår uppgift denna vecka. Under tiden var jag inne och fixade. Barnen sov så jag passade på att ha ett tv-spel i bakgrunden som kan gå för sig självt, samtidigt som jag dammade av hela vardagsrummet och plockade undan och fixade. Jag blev så nöjd, men har inte tagit bilder. Jag passade även på att putsa fönstren mot baksidan. Mor putsade inte dom då Jonas skulle spolat av altanen. Det blev så sent gjort på grund av att jag blev inlagd, så vi har inte putsat fönstren förrän nu. 

Idag åkte Emelie och jag på loppis i Nävelsjö. Här var det mer organiserat! Återigen är det en loppis vi varit på tidigare. Vi vet hur upplägget är och det var likadant denna gång, dock hade de ändrat på några grejer, men principen var densamma. Här hittade jag desto mer grejer! Dels varsin overall inför vintern. Sen lite kläder till Gabriel och lite till Mikael. Så jag är extra nöjd med dom inköpen.
När vi kom hem så visade jag alla inköpen för Jonas och han var också nöjd. Det är så skönt att kunna köpa begagnat. Det är inte billigt med barnkläder och de använder det ju inte speciellt länge. Vi kommer självklart köpa lite nytt också, jag ska ju till Ullared snart, men lite vill jag ändå köpa begagnat. Extra nöjd över att jag hittade en overall till dom var, det är ju svindyrt! Dessutom är det inte ens säkert de använder overallerna speciellt mycket, så det var bara bra att hitta dom på loppis. 

Sen fick vi ett ryck och fixade på ovanvåningen. Jag har berättat tidigare att vi ska göra om vårt sovrum. Vi ska plocka bort garderoberna, måla om, lägga nytt golv och fixa med lister. Sen ska vi även bygga en garderob som göms bakom en spegelvägg. Men med tanke på den fantastiska ekonomin just nu, plus att jag är mammaledig, har detta hamnat på "att göra någon gång"- listan. Men nu kom jag på en annan idé. I Lucas nya rum står två garderober, en som är en dubbel och en som är enkel. I båda garderoberna finns det en klädstång så jag tänkte helt enkelt att vi tar upp den som är enkel till vårt sovrum. Vi har ju två garderober där men bara en med klädstång. Och det var samma mått så helt plötsligt hade jag en garderob i sovrummet! Mina kläder hängdes in, och jag la in mina stickade tröjor och sen var det fullt. Nu har vi varsin garderob. Jonas har en byrå i sovrummet som inte ska vara kvar och jag har mina resterande kläder i vår walk in closet fortfarande. Vet inte hur jag ska förvara mina underkläder, träningskläder och vardagskläder ännu, men förhoppningsvis kommer vi på något. Tanken framöver är att vi ska ha trådbackar bakom vår skjutdörr i den nybyggda garderoben, så det känns inte jätteroligt att köpa vanliga byråer just nu, men vi kanske måste köpa det tillfälligt, om vi hittar något som passar det vill säga. Hittar vi helt rätt så behöver vi inte ens byta ut dom mot trådbackar sen ju. 

Medan jag var nere och stökade en sväng, passade Jonas på att dammsuga ordentligt nu när vi fick undan lite mer grejer. Så det blev riktigt fint där nu! Vi är oerhört slarviga med att städa, men störta anledningen till det är ju för att vi inte är på alla våningar om dagarna. Så då blir det att man inte gör iordning men nu måste vi verkligen bättra oss.  
Vi har dessutom passat på att frosta av ena frysen. Eller ja den håller fortfarande på att med att bli av med all is. Imorgon på morgonen kan vi nog använda den igen skulle jag tro. Här är ännu en grej som vi är slarviga med. Om man frostar av den varje år, så blir det inte så mycket is i dom. Men vi har inte frostat av dom sen vi flyttade in...

Jonas håller just nu på att plocka nere i sitt kontor, jag tänkte börja småplocka i garderoberna på Lucas rum. Jag kan inte göra så mycket med den stora garderoben, men i den lilla tänkte vi att vi ställer in barnspel och sådant som han kan ha tillgång till. På så vis kan vi tömma lite i garderoben i hallen och få bättre ordning där. Nu får man verkligen ta allting undan för undan, men det är så roligt att få plocka med något! 





 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Imorgon fast tre dagar senare

Stökigt bord

En drömtisdag