Måndag och ny vecka

Måndag hörni! Ny vecka, nu kör vi!

Vet dock inte vad det är jag ska köra men vi kör ändå, eller något. Skämt och sido. Jonas är inne på sin sista vecka hemma, helt sjukt att han varit hemma så länge! Sju veckor tog han semester/föräldraledigt och dom har gått så fort, men ändå så långsamt. 

Vi sa när han planerade sin semester, att vi skulle fixa lite här hemma. Staketet är ju färdigt men det får vi väl säga tack till Veteranpoolen för det var inte vi som byggde det. Vi skulle tömma i källaren var tanken, eller ja snarare gästrummet och sen få med det andra på köpet. Det har inte gått så bra som vi tänkt, men ändå bättre än förväntat. 

Gästrummet ska ju Jonas husera i numera. Det är ett så stort rum som inte används så han kan kasta in sin Batmansamling där, så får han upp mer av den. Så vi har sålt av tre hyllor och ett skrivbord som stått och samlat damm. Jag har även lyckats sälja lite från mina tupperwaregrejer och lite pussel och sådant. Fick äntligen tummen ur så att säga. Så vi har lyckats tömma ett helt hörn. Ganska mycket som är borta ändå, för jag har ju slängt en hel del papper och sådant. Så det känns bra. Samtidigt har vi fixat iordning lite i hallen där man kommer in. Jag har inga bilder på detta så jag berättar istället.

Men man kommer in genom vår ytterdörr, en bänk till vänster med skor och till höger har vi cykelvagnen framför garderoberna. Syskonvagnen kör vi rakt in och ställer så man inte kommer in i varken gästrum eller tvättstuga och bredvid cykelvagnen står enkelvagnen. Så en hel del grejer med andra ord. Nu har vi plockat undan ordentligt så cykelvagnen står under trappen för den används inte för stunden ändå. Mikael kan inte åka med och då försvinner lite grejen med det hela. Samtidigt plockade vi iordning allting så nu kan man komma in i hallen mycket enklare, syskonvagnen kan köras intill så den inte står i vägen och sådär. Mycket bättre med andra ord. Detta var ett projekt vi inte tänkt ta tag i men nu blev det ändå gjort så jag är nöjd. Vi tog även tag i projektet att flytta in skötrummet på toaletten men det har jag ju redan berättat om. 

Idag lyfte Jonas och jag ner första bokhyllan till hans samling. Och jag blir ju direkt sugen på att ändra och fixa. För kolla här! I hallen på mellanplan har vi nu äntligen fått bort den bokhylla som stått i snart ett år. Vi hade den som vitrinskåp tidigare, men jag ville inte ha det så. Jag ville ha ett ordentligt skåp, djupt för större tallrikar och mycket plats för glas. Så för att få plats med det, flyttade vi det gamla till hallen. Sen blev det ståendes eftersom vi inte hade någon plats för det i källaren. Men nu är det tomt i hallen! 

Men jag tycker ju såklart att det blir för tomt, i vanlig ordning. Nu när vi bara har börjat med en sån här liten grej, så vill jag fortsätta med världens alla projekt. Hur kan jag vara funtad så? När vi flyttade in i huset skulle vi inte ha något i hallen, däremot ville jag förändra hallen litegrann. Men vi har inte kommit någonstans. Inte för att den är ful eller något, utan för att jag ser möjligheterna till att förändra och förbättra. 

Så idag funderar jag på vad man ska göra med detta hörn som jag kallar det. Mor min sa att vi kan flytta en liten tygbänk dit. Gabriel fick ju en förvaring i tyg som man även kan sitta på när han fyllde år. Just nu står den i tv-rummet men om vi flyttar ut den till hallen så blir det kanske bättre. Jag själv funderade på om man skulle hitta något snyggt bord, typ ett hörnbord eller liknande. Men det måste ju vara lite högt så grabbarna inte når upp. Men jag vet inte. Jag ska suga på karamellen lite. Eftersom vi för stunden inte använder duschen på toaletten, behöver vi inte ha någon förvaring för badlakan längre. Så ja vi får fundera helt enkelt. Det städskåp som vi har idag är totalt värdelöst och jag vill byta ut det, kanske jag kommer på något med det istället. Vi får se.

Och igår gick det så bra med båda smågrabbarna. Det var liksom så skönt för båda sov efter lunch och nästan lika länge också. Idag gick det inte lika bra så här ligger Mikael och slappar under sitt gym. Får testa på nytt imorgon, det är lite oroligt just nu. Det verkar som han vill äta mer mat, men han orkar ju inte äta större mängd så det är lite fram och tillbaka helt enkelt. Men det är ju så det är med barn, eller hur?

Vad har ni för planer den kommande veckan?

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Imorgon fast tre dagar senare

Stökigt bord

En drömtisdag