Träning!

Hörni! Första träningen på jag vet inte hur länge! Idag hände det äntligen och det var så fantastiskt roligt.

I lördags köpte jag ju ett träningskort på mitt favoritgym - Friskvårdscenter. Dom har funnit i jag vet inte hur många år, men jag var där och tränade redan för 20 år sen. Helt sjukt att jag kan säga så, 20 år sen. Då tränade jag spinning tillsammans med min moster och min mor. Efter det har det gått upp och ner med träningen - jag har kört bodypump och hur roligt är inte det liksom? Jag körde ett koncept som hette powerdance som var hur kul som helst. Men sen ramlade jag och sabbade foten och det tog tid innan det rättade till sig. Och sen har det varit fram och tillbaka. Jag har kört ett tag, sen har det hänt något - jag har inte haft råd, jag har inte bott i Vetlanda eller jag har inte kunnat på grund av någon skada. Ett tag körde jag på ett annat gym här i stan men där slutade jag när jag blev gravid med Gabriel. Efter Gabriel köpte jag återigen träningskort på friskvårdscenter men fick sluta när jag blev gravid med Mikael för då mådde jag så illa. 

Men nu är jag igång igen! Jag ska börja med att ta de lugnt, fast det säger jag ju alltid. Men nu ska jag verkligen ta det lugnt. Jag kommer inte hinna träna så mycket jag vill, än men när grabbarna blir lite större så. Nu ska jag börja med två gånger i veckan. Jag "måste" träna två gånger minst i veckan för att det ska vara värt pengarna, om man ska tänka så. 

Så på tisdagar ska jag gå på ett pass som heter "Back to basic". Ett pass som just nu körs i block och som kan köras av många. Jag går detta för att jag ska inte ska ta ut mig det första jag gör. Om man går exempelvis på bodypump så är det ett högt tempo och ganska tungt just av tempot. Det är ju konstruerat på det sättet. "Back to basic" har samma övningar men man kör i fyra set kan man säga, eller en uppvärming och sen tre block. Det första blocket idag bestod av sex övningar. Man tränade i 40 sekunder och vilade 20 sekunder. Sen i det andra och tredje blocket körde vi 30 sekunder och vila 15 sekunder. 

Övningarna var vanliga övningar och det kändes så himla skönt. Så skönt att låta kroppen jobba lite. Och jag kände ju att det var jobbigt, men samtidigt så fantastiskt underbart. Jag mår så himla bra när jag tränar, det är verkligen min terapi. Att få komma iväg och pusha kroppen lite. Stressen bara rinner av mig, ångesten och oron försvinner. Hur underbart är inte det? 

På fredagar ska jag köra spinning, ni vet fredagsfys före fredagsmys. Jag har ju kört spinning tidigare och helt ärligt - det är så sjukt tråkigt! Men för 20 år sedan hade vi inte pulsband och sådana grejer. Idag kan egentligen vem som helst gå in och köra ett spinningpass. Tack vare pulsbanden och tekniken som visar att nu ska det var tungt och så vidare, så som dom använder det i spinning activio, ja då anpassas passet efter varje person. Man ska inte gå över eller under en viss puls och sådär, och då blir det individuellt. Så på fredagar blir det spinning och träna puls helt enkelt. Jag väljer detta av två anlendingar - konditionen måste få tränas upp och jag måste låta foten vila lite också och då blir det ju bra att trampa på en cykel. 

Längre fram i min träning kommer jag lägga till mer pass i veckan. Dels vill jag köra Bodybalance - ett pass bestånde av både pilates och yoga med mera, men också bodypump. Men det dröjer. Foten kommer inte palla något av dom passen idag. 

Självklart ska jag även träna för att gå ner i vikt, jag har många gravidkilon att gå ner. Alla efter Mikael är redan borta jag gick ju knappt upp något med honom och efter förlossnignen har jag tappat ännu mer så jag har redan tappat 10 kilo som jag gick upp med Gabriel, men det är många många kilon kvar. Men nu kan jag ta tag i den resan och jag ska låta den ta den tid den tar. Så vi börjar med två pass i veckan, ett styrka och ett kondition. Självklart ska jag fortsätta med mina promenader också, men utöver det blir det gymmet två gånger. 

Vad gör ni med er egentid? Hur gick ni ner era eventuella gravidkilon? 




 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Imorgon fast tre dagar senare

Stökigt bord

En drömtisdag