Hur ska man hinna?

 Nej nu har det gått ett par dagar igen sen jag uppdaterade er här. Hur ska man hinna sätta sig ner och skriva av sig, när man gör saker typ hela tiden? 

Under veckan har det egentligen inte hänt mycket, men alla barnen har varit hemma. I måndags var jag med Lucas ut på skyttet för första gången på nästan exakt två år. När jag fick foglossning var det inte tanke på att köra bil. Sen åkte jag ju inte ut när Gabriel var liten och sen blev jag gravid igen och så vidare. På tisdagen var det BVC och vaccin för Mikaels del. Jonas var på öppna förskolan med Gabriel under tiden men det hade inte alls gått bra. Onsdagen hade jag bokat upp tillsammans med Linda. Så först tog jag en längre promenad med Mikael i vagnen och sen fikade vi på Espresso House. Vi satt där i två timmar och snackade om allt möjligt. Vi hinner ju aldrig ses! Eller jo det gör vi, men det är alltid någon som är förkyld eller sjuka barn eller något. På torsdagen hade jag en klipptid så lite egentid och massor av snack med Emma blev det. Och i fredags hade jag min efterkontroll på MVC. Så egentligen har det hänt ganska mycket, men det känns inte som det. Det som däremot känts är att Lucas varit hemma hela veckan. Dessutom har jag gjort ännu en smörgåstårta som vi ville testa inför dopet. Och jag tror vi har en vinnare! 

Varje morgon har jag kommit upp och gjort gröt till honom och det är ju positivt. Men varje morgon så går han upp efter frukosten och börjar väsnas. Självklart ligger ju de andra barnen och sover. Eller ja, Mikael sover men Gabriel kan vara vaken. Men så länge Gabriel är vaken men nöjd, låter jag honom vara i sängen. På så vis hinner jag fokusera på Lucas. Men i fredags var jag så trött. Lucas gick upp, klädde på sig och satte sig med telefonen. Enligt honom har han nästan inget ljud på, men jag hörde ljudet ner till soffan där jag satt med TV:n på. Är det konstigt att Gabriel då drar igång? Nej. Jag blir så trött för nu visste jag att den onda cirkeln var igång. Om jag nu säger till Lucas att han ska sluta (vilket jag säger åt honom jämt) ja då tjatar jag. Då kontrar jag med att om han lyssnar och gör som vi säger, slipper jag tjata. Då svarar han med att han är så trög och dum i huvudet. Och sen fortsätter det. Lucas har liksom bestämt sig för att han kan använda sina diagnoser som ursäkt till att inte lära sig ett enda skit. Vad vi än säger, vad vi än gör så menar han att han är dum i huvudet och det är ju ADHD:n som gör det. Jag på riktigt hatar när han drar igång med den cirkeln. Så när han på eftermiddagen åkte till sin biologiska pappa, blev jag så lättad. Det känns hemskt att säga så, men jag känner hur jag huvudvärken kommer direkt när jag måste konfrontera Lucas. Hur jag reagerar på alla sätt och vis - huvudvärk, ilska, trötthet, irritation och sen helt slut. Hans attityd tar verkligen ut mig totalt, jag dräneras på energi helt enkelt. 

Igår lördag var det däremot en riktigt bra dag! Vi kom upp i vettig tid. Eller ja Gabriel vaknar ju alltid så vi är alltid uppe tidigt. Men alla fyra hade ätit och gjort sig klara redan till klockan 9, vilket typ aldrig händer. Så strax efter 9.30 gick vi ut med vagnen och gick mot Friskvårdscenter. De hade kampanj just denna dag att om man köpte ett årskort/autogiro i 12 månader, fick man ett flak nocco. Eftersom jag ändå tänkt börja träna så blev det ett autogiro för min del. Efter det gick vi till Lindex och till Kappahl. Eftersom butikerna i stan öppnar vid 10, var vi lite tidigt ute så vi gick helt enkelt en längre sträcka så dom skulle hinna öppna. 

På lindex hittade vi byxor till Gabriel och Mikael som de ska ha vid dopet. Vi tänkte ju använda shorts men det går inte chansa på att det är tillräckligt varmt för det. Så nu har det ett par långbyxor i samma färg också. Dessutom hittade vi en mössa till Gabriel. Det kan behövas nu för det är lite kyligare på morgonen och kvällen. 

På kappahl köpte jag två tröjor till mig själv. Eftersom jag nu ska börja träna, behöver jag ha mina träningskläder på gymmet istället för hemma. Så nu behövdes ett par "vanliga" tröjor så jag har något att ha på mig. 

När vi kommit förbi dopet om två veckor och allting har återgått till vardagen, då ska jag börja använda dessa två kokböcker. Den till vänster fick jag av Jonas när jag fyllde år, jag har nämnt den tidigare, men jag hann inte börja baka eget bröd eftersom jag åkte in. Den till höger fick vi hem i fredags. Vivis kokbok. Den innehåller mängder av spännande recept och vi ska testa allesammans har jag bestämt mig för. Så det ska blir riktigt roligt! 


Idag knäckte dessutom Gabriel koden för hur man klättrar upp i soffan själv, så nu tog tiden defintivt slut! 





Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Imorgon fast tre dagar senare

Stökigt bord

En drömtisdag