Helgen har ändå gett mycket

 Utöver allt som hänt under veckan, fick vi galet mycket gjort igår lördag. Jag nämnde vad vi gjorde i förra inlägget - att vi var utanför dörren redan efter 09 och hemma igen 10.30. Men efter det har jag inte berättat så mycket om. 

Jag har ju berättat om hur vi ska möblera om här i huset. Gästrummet/mitt kontor ska bli gästrum/Jonas kontor. Vi har tömt ganska ordentligt, Emelie har köpt alla våra kallaxhyllor som stod där och skrivbordet såldes i veckan till några via facebook. Så igår började Jonas tömma på sitt nuvarande kontor. Alla gubbar har han plockat ner i kartonger och han har sorterat ut lite. Så fort han är färdig med vad han nu ska göra, så är det dags att städa i det tomma hörnet i källaren. Sen efter det kan han börja plocka ner saker dit. Vi får ju göra det i etapper - ett hörn i taget och flytta runt på grejerna som är där för en hel del ska ju faktiskt vara kvar. 

Sen tänkte vi ju göra ett lekrum till grabbarna istället, men det blir faktiskt ett nytt sovrum till Lucas. Vi känner att vi behöver ha ner honom en våning för att lättare ha lite koll på vad han gör. Han spelar ju en del Fortnite och sådär och det är helt okej, men vad gör han resten av dagarna? Eftersom vi inte är på övervåningen hela tiden, känns det lättare att ha koll om vi helt enkelt får ner honom ett plan. En annan anledningen till att han flyttar ner är för att han när han spelar tv-spel inte kan vara tyst, utan han väcker Gabriel. Vi har nu försökt i över ett år att han inte ska skrika och han fattar helt enkelt inte. Så nu får vi flytta ner honom. Självklart kommer vi fortsätta tjata om att man inte skriker, men nu blir åtminstone inte Gabriel drabbad av det. 

Så nu har jag lite och göra igen och det ska bli så skönt. Så fort Jonas tömt tillräckligt med grejer, ska jag spackla den ena väggen. Därefter ska den målas vit. Även listerna ska målas vita men jag kommer nog inte ta bort dom utan de får sitta kvar och så målar jag dom på plats. Detta är ju en lösning som vi nu ska testa, funkar det så funkar det. Men vi kommer inte helrenovera rummet med nytt golv och så vidare, det väntar vi med tills vi vet hur vi ska ha det i huset. 

När vi sen har tömt Lucas rum, ska jag häkta av hans dörr, måla den vit och sen sätta den som Gabriels dörr. Och då målar jag den dörren och sätter den vid vårt sovrum för att sen måla den dörren och sätta den vid Lucas rum. Nu pratar jag alltså om hans nuvarande rum. Jag ska även måla toalettdörren uppe och då är alla dörrarna sen målade. När det är gjort så ska vi flytta in Mikael i Lucas gamla rum. Vi kommer köpa en spjälsäng och det är väl i princip det. Utöver det så kommer vi ställa in mitt skrivbord där istället. För när Mikael inte sover där, kommer jag använda det som spelrum. Tanken är ju att Mikael och Gabriel ska dela rum. Gabriel använder inte ens sitt rum för stunden och det är ju för att vi aldrig är på övervåningen. Så vi tänker att istället för att ha två rum som är helt tomma, ska vi låta grabbarna sova tillsammans, men det kan de ju inte göra förrän båda sover samma tider. 

Så det är den nya planen. Vad tror ni om det?

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Imorgon fast tre dagar senare

Stökigt bord

En drömtisdag